AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg har hørt at dersom man kontakter legekontor, og påstår at man for eksempel har urinvei-infeksjon. Så ønsker de at man skal komme innom med en urinprøve. Dersom man tar oppi ett par salt-korn oppi urinprøven før man leverer den fra seg. Så kan dette viss nok være nok til at de som undersøker urinprøven trekker den slutningen at man har en infeksjon. Dermed er det større sannsynlighet for at man kan få utskrevet medikamenter? Kan dette egentlig stemme? Anonymous poster hash: ffd9d...dab Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Aner ikke, men dersom du IKKE har infeksjon, hvorfor i alle verden vil du manipulere deg til medikamenter? Blir man høy på antibiotika? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Det er alltid salt i urinen. Det er måten kroppen kvitter seg med det. Ingenting unormalt med det. Og nei, man blir ikke "høy" av antibiotika, tvert om. Er man heldig, får man ikke diaré av det. Geir Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Så hva er da poenget med å lure til seg dette? Man ønsker minst mulig bruk av antibiotika for å hindre resistens. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Det må trådstarter fortelle oss. Geir Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Går nok på hypokonder, ikke rus. "Jeg er syk men legen vil ikke gi meg antibiotika fordi prøvene er negative". 7 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Salt i urinprøve? Et eneste saltkorn vil sende konsentrasjonen av salt så høyt at prøven vil bli avvist som en kontaminert prøve.Hva er dette slags tullespørsmål? 4 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Forklar heller legen din om dine bekymringer... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Hva er dette slags tullespørsmål? Kanskje det er snakk om en annen "plage" der nede som er av det litt mer delikate slaget og som trådstarter ikke vil at noen skal vite at h*n har pådratt seg. I så fall: All antibiotika er ikke lik, og det som virker mot én infeksjon behøver ikke være effektiv mot en annen. Geir Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Kanskje man har fått stadfestet en eller annen form for infeksjon, og kanskje fått en eller annen kur for dette. Men at man fremdeles føler seg ganske dårlig i ett par dager / uker etter at kuren er overstått. Men at lege ikke har lyst til å skrive ut flere medikamenter, så kort tid etter den første runden med medikamenter? Eventuelt at man ønsker å gi bort (eller selge) medikamentene, hvis det finnes noe marked for dette da. Og nei, dette er ikke noe jeg har planer om å forsøke å gjøre. Jeg er bare nysgjerrig, og lurte på om noe slikt muligens kunne fungert - eller ikke.... Anonymous poster hash: ffd9d...dab Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Tror ikke det er noe marked for videresalg av antibiotika. Du må jo fortsatt betale en del for å hente ut medisinene. Eneste formålet jeg kan se med dette er for å ha antibiotika liggende, behandle seg selv når man vil uten å stikke til legen, om man vet at man har bakteriell infeksjon. Men det er jo ikke direkte lurt. Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Kanskje man har fått stadfestet en eller annen form for infeksjon, og kanskje fått en eller annen kur for dette. Men at man fremdeles føler seg ganske dårlig i ett par dager / uker etter at kuren er overstått. Men at lege ikke har lyst til å skrive ut flere medikamenter, så kort tid etter den første runden med medikamenter? Eventuelt at man ønsker å gi bort (eller selge) medikamentene, hvis det finnes noe marked for dette da. Og nei, dette er ikke noe jeg har planer om å forsøke å gjøre. Jeg er bare nysgjerrig, og lurte på om noe slikt muligens kunne fungert - eller ikke.... Anonymous poster hash: ffd9d...dab Dersom man ikke ble frisk av første kur og legen vil vente med neste så er det en grunn til å vente med neste. Så du skal ikke stille spørsmålstegn ved det. Hvis du vil selge så er du kriminell. Begge alternativene er helt på trynet Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 En av målemetodene for å oppdage urinveisinfeksjon (UVI), er at man måler nitritt. Nitritt i urin kommer av at noen bakterier omvandler nitrat (vanlig salt i urinen), til nitritt. Forekomsten kan tyde på at man har UVI. Vanlig bordsalt kan inneholde nitritt, men man finner det mest i natriumnitritt, som brukes til konservering. Svaret på ditt spørsmål er altså: Ja, dersom det er nitrittsalt man tilsetter. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 En av målemetodene for å oppdage urinveisinfeksjon (UVI), er at man måler nitritt. Nitritt i urin kommer av at noen bakterier omvandler nitrat (vanlig salt i urinen), til nitritt. Forekomsten kan tyde på at man har UVI. Vanlig bordsalt kan inneholde nitritt, men man finner det mest i natriumnitritt, som brukes til konservering. Svaret på ditt spørsmål er altså: Ja, dersom det er nitrittsalt man tilsetter. forutsatt at man klarer å holde det man tilsetter så lite at konsentrasjonen ikke gir en forkastet prøve. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Tror ikke det er noe marked for videresalg av antibiotika. Du må jo fortsatt betale en del for å hente ut medisinene. Eneste formålet jeg kan se med dette er for å ha antibiotika liggende, behandle seg selv når man vil uten å stikke til legen, om man vet at man har bakteriell infeksjon. Men det er jo ikke direkte lurt. Jo det er et ganske stort marked for det, men ikke i Norge. Antibiotika blir, etter hva jeg har fått vite når jeg har fått av legen, dårlig etter en stund så det er ikke noe man kan ha liggende. Det kan dog hende at det bare var "miksturen", de blandet det med noe rosa greier. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Salt i urinprøven vil ikke ha effekt hverken den ene eller andre veien, en u-stix som leger bruker sjekker for helt andre parametre enn salt. Tiss i glasser og gi det til legen, punktum finale. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 En av målemetodene for å oppdage urinveisinfeksjon (UVI), er at man måler nitritt. Nitritt i urin kommer av at noen bakterier omvandler nitrat (vanlig salt i urinen), til nitritt. Forekomsten kan tyde på at man har UVI. Vanlig bordsalt kan inneholde nitritt, men man finner det mest i natriumnitritt, som brukes til konservering. Svaret på ditt spørsmål er altså: Ja, dersom det er nitrittsalt man tilsetter. forutsatt at man klarer å holde det man tilsetter så lite at konsentrasjonen ikke gir en forkastet prøve. Nitrittfeltet på urinstix, sier ikke noe om mengden, bare forekomsten. Altså vil ikke en klype eller en teskje gjøre noen forskjell på prøvesvaret. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 En av målemetodene for å oppdage urinveisinfeksjon (UVI), er at man måler nitritt. Nitritt i urin kommer av at noen bakterier omvandler nitrat (vanlig salt i urinen), til nitritt. Forekomsten kan tyde på at man har UVI. Vanlig bordsalt kan inneholde nitritt, men man finner det mest i natriumnitritt, som brukes til konservering. Svaret på ditt spørsmål er altså: Ja, dersom det er nitrittsalt man tilsetter. forutsatt at man klarer å holde det man tilsetter så lite at konsentrasjonen ikke gir en forkastet prøve. Nitrittfeltet på urinstix, sier ikke noe om mengden, bare forekomsten. Altså vil ikke en klype eller en teskje gjøre noen forskjell på prøvesvaret. Ja selvfølgelig, dette gjøres vel hos et fastlegekontor. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 En av målemetodene for å oppdage urinveisinfeksjon (UVI), er at man måler nitritt. Nitritt i urin kommer av at noen bakterier omvandler nitrat (vanlig salt i urinen), til nitritt. Forekomsten kan tyde på at man har UVI. Vanlig bordsalt kan inneholde nitritt, men man finner det mest i natriumnitritt, som brukes til konservering. Svaret på ditt spørsmål er altså: Ja, dersom det er nitrittsalt man tilsetter. forutsatt at man klarer å holde det man tilsetter så lite at konsentrasjonen ikke gir en forkastet prøve. Nitrittfeltet på urinstix, sier ikke noe om mengden, bare forekomsten. Altså vil ikke en klype eller en teskje gjøre noen forskjell på prøvesvaret. Så hvis de kan se at det er salt der (men uten å kunne se hva slags mengder det er snakk om) så kanskje de går utifra at nitritten er der på grunn av problemer med nyrene, blærekatarr eller whatever? Anonymous poster hash: ffd9d...dab Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Ser ingen formål med å forfalske prøven til å få skrevet ut antibiotika. Er ikke akkurat noe vanskelig legemiddel å få tak i. Bare å gå til legen med f.eks halsbetennelse, og la være å bruke antibiotikaen. Går litt lengre før det går over så lenge en er frisk og rask i utgangpunktet, så har du antibiotika liggende. Er en grunn til at mange reklamerer for antibiotika resistens: https://www.youtube.com/watch?v=OTYQyCgeR3Qn Det blir skrevet ut alt for mye antibiotika. Jeg har til og med fått e-resept på det uten oppmøte hos fastlegen min. Endret 19. februar 2017 av Ekinorak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå