AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg har lyst til å bli mer samfunsengasjert og generelt smartere når det gjelder politikk, samfunn, historie, språk osv.. Liker å følge med på nyhetene, og pleier å slå opp vanskelige ord og uttrykk som jeg hører og leser. Allikevel anser jeg meg selv som ganske uintelligent, hadde noen f.eks spurt meg noe ala "hva er en kommunist?", så aner jeg ikke hva jeg skal svare på det. Har googlet dette temaet tidligere, og har da funnet svar som: Hør på lærerike podcaster Dette tenkte jeg kunne være en god idé, da jeg ofte sliter med å konsentrere meg og fokusere, og jeg kjeder meg fort om jeg f.eks prøver å lese en bok. Men jeg syns ikke podcastene funker, fordi jeg tar meg selv i å ikke høre etter, og da er vel litt av vitsen borte? Det kan godt hende at jeg har valgt feil podcaster, med for "tungt" innhold, noen som evnt har noen forslag til podcaster som er enkle å skjønne for idioter som meg? Se på engelske filmer uten subtitles Gjort flere ganger, men hva hjelper vel det om jeg pga manglende språkforståelse ikke skjønner hva som blir sagt og dermed mister handlingen i filmen nesten med det samme? Har også forsøkt å ha på kun engelsk subtitles, men da blir jeg bare sittende å pause samtidig som jeg blar i ordboka hver gang et uforståelig ord dukker opp på skjermen, noe som resulterer i at en dokumentar på 20 minutter blir varende like lenge som en LOTRfilm. Se på nyheter/les avisen Dette gjør jeg daglig og hjelper meg mye Nå har jeg akkurat begynt å date igjen etter å ha blitt singel, har også blitt student igjen. Jeg blir stressa av at de guttene jeg dater og folk jeg henger med på studiet virker så bok-smarte at jeg føler meg utilpass pga min manglende intelligens. Noen som har gode tips til meg? Nettsider, dokumentarer, (LETTLESTE)bøker, filmer osv som kan gjøre meg smartere og få meg til å skjønne litt mer av hvordan samfunnet og verden generelt er bygget opp? Anonymous poster hash: 4ea72...7e7 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Jeg tror ingenting på din angivelig manglende intelligens. Heldigvis. for hvor intelligent, lur, gløgg eller smart (engelsk betydning) en er, er genetisk bestemt og går bare i ytterst beskjeden grad an å trene opp. Vet du ikke hva kommunisme er, er det kunnskap du mangler, ikke nødvendigvis intelligens. Og kunnskap får du på de måtene du allerede praktiserer. Men du må øve deg i å konsentrere deg og ikke la tankene flakse, og så må du bli mer tålmodig. Ja, en dokumentar kan ta lang tid når du må slå opp mange ord, men hva så? Desto mer lærer du!Ei veldig god hjelp for å utvide ordforrådet er for øvrig lesebrett. På mitt (Kindle) er det bare å sette fingeren på ordet du lurer på, og vips, så dukker det opp et ordboksoppslag. Lynraskt, sammenlignet med papirbøker. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Bare det at du tror du er dum, og at du ønsker å gjøre noe med det er vel heller indikasjon på at du er det motsatte Å vite at man ikke vet alt er en uhyre god egenskap. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Intelligent og smart er ikke synonymt. En uintelligent fyr kan være smart og en intelligent fyr kan være dum. Du skriver hvertfall bra så jeg tolker deg ikke som dum eller uintelligent hvertfall. Virker dog som om du prøver å bite over for mye på en gang. Bedre å gjøre en ting bra enn å gjøre fem ting dårlig. At du stresser hjelper veldig lite. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Støtter tipset om Kindle. Det gjør det latterlig mye enklere å lese bøker, i tillegg til at utvalg, pris og tilgjengelighet er på topp. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 To ord å tenke på for deg, TS Stor er den som vet - større er den som vet hva han skal spørre om og hvem han skal spørre. Det aller fyrste einkvar meister tek til med, det er at han går i god lære Intellekt og kunnskap er to helt ulike ting, utdannelse og kunnskap også (er du i tvil om det siste så les http://www.erher.no/materiell/gru-nfd-8-10-litteratur/source/erasmus%20montanus.pdf - du finner en del slike på universiteter der man ikke sorterer studenter hardt og tidlig!) For å samle seg kunnskap trenger man en noenlunde normalt utviklet hjerne (noe det at du klarer å se behovet for kunnskap og klarte å forfatte innlegget ditt viser du har) en formidler (lærebok, kvalitetsavis, film, radio, eller TV-program laget for å formilde kunnskap, ikke plattheter, osv, osv) av så go egnet type som mulig for en selv (noen lærer best gjennom øynene, noen gjennom ørene og noen gjennom hendene) kjennskap til "studieteknikk" (som nettopp er teknikk - en "drill" man øver seg i etter prinsippet "øve, øve, jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre, om og om og om igjen) og en eller annen måte som passer en selv for å systematisere sin kunnskap (det hjelper liksom ikke å ha hele hjernen full av "arkivskap" med kunnskap dersom man aldri klarer å finne de riktige skuffer til riktig tid...) konsentrasjon (et ord som i daglig liv mest staves H-A-R-D-T---A-R-B-E-I-D , men også er forståelse for hva konsentrasjon er/ikke er, nemlig evnen til å sette det som kalles "skinkestek" hos et svin ned på en krakk/stol ved et bord, beholde kontakt mellom de to delene og stenge ute alt annet). Utenatlæring kan gjerne anbefales - selv har jeg lært mye mer enn gjennomsnittet hos norske 17-åringer utenat fordi både foreldrene mine og farfar/farmor hadde langt mer tro på slik studieteknikk enn norsk grunnskole 2006-2016! Her var altså ingen diskusjon, jeg hadde ingen problemer med hjernen og hadde derfor å kunne addisjonstabellen opp til 100 (49+51), multiplikasjonstabellen opp til 400 (20*20), norsk kongerekke fra Harald Hårfagre til Harald V og dansk fra Gorm den gamle til Margrete II), norske fylker og byer (værsågod, her er Norgeskartet, tegn in 19 fylker, sett navn på dem, skriv på Norges 50 største byer på riktig plass), Europakartet med land og hovedsteder, osv. Teknikken gjør at jeg i dag aldri er i tvil om hvilet fylke som strekker seg lengst nord av Hedmark eller Møre og Romsdal (Møre og Romsdal), heller ikke hvilket sted som ligger lengst nord av Ålesund og Røros (Røros, 62'34" mot Ålesund 62'28" - alt dette var grundig lært til jeg startet ungdomsskolen og dette sitter spikret. (Min egen husketeknikk for det siste er Røros at Røros har fem bokstaver og ligger seks grademinutter lengre nord enn Ålesund som har sju bokstaver og ligger på 28 (=tverrsum 10 og redusert tversum 1, starttallet for positive heltall) grademinutter) Uten også forståelse for det man lærer er utenatlæring bortkastet energi, men ellers er det så mye man automatiserer ved å ta engagngsanstrengelsen å lære utenat - god gammeldags pugging! Utenatlæring er nemlig ikke et spørsmål om evne, det er et spørsmål om studieteknikk og konsentrasjon/innsats - men intet er som en god "kort-historie" som får ting på plass i rekkefølge av seg selv (Aldri to l-er i aldri, alltid to l-er i alltid, nok med en k i nok, "i og y, skulle i by, møtte j, ville et se" (derfor ski og ikke skji, kylling og ikke kjylling, osv), "en og ni er ti det ser du, to og åtte likeså, tre og sju, ja bare le du, fir' og seks skal sammen stå", osv ovs) (ikke avgjørende nødvendig, men gjør veien klart lettere) en dl råd med på veien fra folk som kjenner en selv + forstår at man er kjærligst når man er ærlig og ikke når man sier det man tror andre helst vil høre. Ellers: Les mye (velg det gode, ikke det lettfordøyde), reis mye (gjør det samme som for lesingen), spørr og grav (og noter svarene - grundig - så du kan gå tilbake til dem ved neste korsvei), diskuterer mye (pø høyere nivå enn en del debatter her på forumet!) og reflekter/problematiser alt du leser og alt ser , aldri sluk det som en måke i fiskestimen. (Tross alt er vgs for altofr mange i Norge "stedet der kunnskapens tre blir hugget opp og pakket i vedsekker" - fritt etter Piet Hein - mens de selv gjør minst mulig for å LÆRE så lenge bare karakteren blir god nok!) Til slutt: husk at Ting man "gjerne vil" er fjerne, Ting man vil, dem når man gjerne, Det å ville er den smule Mer enn "gjerne ville". Fyrst skal ein tenkja, Så taka på Så halda trottugt fram Så vil ein målet sitt nå Er det altid berre nok vilje, kjem det til slutt alltid veg, same kor vonlaust utgangspunkt 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 (endret) Jeg tror ikke noen med en lyst for kunnskap kan kalles for dumme. Jeg ville begynt akkurat der du er nå. Man kan lære veldig mye av å debattere med andre på nettforum. En annen god kilde for informasjon er nyhetsaggregater slik som Reddit, der du kan bli medlem av diverse subreddits, f.eks. /r/history, /r/documentaries, /r/programming, /r/math og /r/machinelearning. Bare vær litt obs på at det er mange ekkokammer på Reddit, så det bør aldri være din primærkilde for standpunkter i vanskelige debatter. Endret 18. februar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Problemet ditt er ikke at du ikke er "smart". Intelligens er bare noe en har og er liksom ikke så mye man kan gjøre noe med. I tillegg vil man få et veldig skjørt selvbilde--alt som tyder på at du ikke er så smart som du trodde gir deg dårlig selvtillit og går ut over motivasjon, nysgjerrighet og arbeidsvilje. Dette blir åpenbart en vond sirkel. Det du er opptatt av er å tilegne deg kunnskap. Lese aviser er bra, henge på reddit som noen foreslo og diskutere temaer som interesserer deg (ikke bare kattevideoer) vil hjelpe. Kanskje du kan melde deg inn i en studentforening som er opptatt av ting du synes er spennende. Husk at det er en langsom og livslang prosess å tilegne seg kunnskap og det er helt normalt å være ung og uvitende. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Jeg har lyst til å bli mer samfunsengasjert og generelt smartere når det gjelder politikk, samfunn, historie, språk osv.. Liker å følge med på nyhetene, og pleier å slå opp vanskelige ord og uttrykk som jeg hører og leser. Allikevel anser jeg meg selv som ganske uintelligent, hadde noen f.eks spurt meg noe ala "hva er en kommunist?", så aner jeg ikke hva jeg skal svare på det. Har googlet dette temaet tidligere, og har da funnet svar som: Hør på lærerike podcaster Dette tenkte jeg kunne være en god idé, da jeg ofte sliter med å konsentrere meg og fokusere, og jeg kjeder meg fort om jeg f.eks prøver å lese en bok. Men jeg syns ikke podcastene funker, fordi jeg tar meg selv i å ikke høre etter, og da er vel litt av vitsen borte? Det kan godt hende at jeg har valgt feil podcaster, med for "tungt" innhold, noen som evnt har noen forslag til podcaster som er enkle å skjønne for idioter som meg? Se på engelske filmer uten subtitles Gjort flere ganger, men hva hjelper vel det om jeg pga manglende språkforståelse ikke skjønner hva som blir sagt og dermed mister handlingen i filmen nesten med det samme? Har også forsøkt å ha på kun engelsk subtitles, men da blir jeg bare sittende å pause samtidig som jeg blar i ordboka hver gang et uforståelig ord dukker opp på skjermen, noe som resulterer i at en dokumentar på 20 minutter blir varende like lenge som en LOTRfilm. Se på nyheter/les avisen Dette gjør jeg daglig og hjelper meg mye Nå har jeg akkurat begynt å date igjen etter å ha blitt singel, har også blitt student igjen. Jeg blir stressa av at de guttene jeg dater og folk jeg henger med på studiet virker så bok-smarte at jeg føler meg utilpass pga min manglende intelligens. Noen som har gode tips til meg? Nettsider, dokumentarer, (LETTLESTE)bøker, filmer osv som kan gjøre meg smartere og få meg til å skjønne litt mer av hvordan samfunnet og verden generelt er bygget opp? Anonymous poster hash: 4ea72...7e7 Hadde du vært dum hadde du ikke vært klar over det selv :-) Jeg vil anbefale deg å abonnere på Historie-bladet. Det er lettlest og du lærer mye du også kan prate om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå