mr.wolf Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Skiftet ut nesten alt det elektriske i huset for 2 og et halvt år siden. Burde vel alerede da vært litt skeptisk til arbeidet de gjorde og fulgt med men bodde ikke hjemme den perioden de holdt på. Var småting som lav arbeidsmoral, høye priser, slurv blant annet med at de glemte å legge opp en ny kurs, ny hovedsikring de skulle søke om og få skiftet, masse feil i oversikten i sikringsskapet der det står hvilken sikring som er til hva osv osv. Burde som sagt fulgt med men på grunn av livssituasjonen så ble det ikke sånn. Nå begynner det å bli mer og mer problemer med at forskjellige sikringer går uten grunn. Og noen av sikringene overlapper hverandre. Skal det gå an? Altså at samme apparater går på forskjellige sikringer. Lista i sikringsskapet er jo ikke mulig å forstå. Så lurer jeg på hvor lenge etter man kan begynne å klage på dette. Er kanskje et juss spørsmål men hører her først. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Desverre har jeg ikke så mye faglig kunnskaper å bidra med. Men forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven har en reklamasjonsfrist på 5 år. Så om dette er en reklamasjonssak så er du innenfor fristen. Ta kontakt med DLE (Det lokale elektrisitetstilsyn) å få de til å ta en kontroll av strømnettet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Sikringene i seg selv går jo ikke uten grunn, så det er et eller annet feil. Om det er selve sikringen(e) eller anlegget ellers er jo ikke så lett å si her. Er det noe system på når sikringene går, tenker da spesielt på om det er når noe blir plugget i eller som er automatisk styrt (termostater/kjøleskap/fryser o.l.). Vet heller ikke helt hva du mener med at samme apparatet går på forskjellige sikringer. Er det kombivern på alt, eller er det automatsikringer med separate jordfeilbrytere? Har du noen eksempler på hva du mener går på forskjellige sikringer, og hva som står merket i kursfortegnelsen? Klageretten din har du i enda 2,5 år, så det er bare å ta det med installatør. 1 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Desverre har jeg ikke så mye faglig kunnskaper å bidra med. Men forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven har en reklamasjonsfrist på 5 år. Så om dette er en reklamasjonssak så er du innenfor fristen.[/size] Ta kontakt med DLE (Det lokale elektrisitetstilsyn) å få de til å ta en kontroll av strømnettet. Takk for svar Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Sikringene i seg selv går jo ikke uten grunn, så det er et eller annet feil. Om det er selve sikringen(e) eller anlegget ellers er jo ikke så lett å si her. Er det noe system på når sikringene går, tenker da spesielt på om det er når noe blir plugget i eller som er automatisk styrt (termostater/kjøleskap/fryser o.l.). Vet heller ikke helt hva du mener med at samme apparatet går på forskjellige sikringer. Er det kombivern på alt, eller er det automatsikringer med separate jordfeilbrytere? Har du noen eksempler på hva du mener går på forskjellige sikringer, og hva som står merket i kursfortegnelsen? Klageretten din har du i enda 2,5 år, så det er bare å ta det med installatør. Ja, med "uten grunn" mente jeg at det ikke er noen logisk grunn som at det blir brukt for mye strøm eller at noe blir slått på eller plugget i. Så må være noe galt ja. Det er også hele tiden forskjellige sikringer som går. Det er automatsikringer med separerte jordfeilbrytere. Det jeg mener er at for eksempel kjøleskap og lys på kjøkken kan gå både når sikring nummer 5 går og sikring 7. Virker ut som alt går på kryss og tvers av hverandre. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Men er "sikring 5 og 7" egentlig sikring og jordfeilbryter? Uansett, her høres det ut som at det er mer å sette fingeren på, så det er bare å opprette en reklamasjonssak på det. 3 Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 Sorry, veldig dårlig peiling på dette. Det er vanlige automatsikringer som det står at hører til kursene gang og kjeller men det stemmer ikke. Slår jeg av en av sikringene så går lys og kjøleskap på kjøkken. Uansett hvilken. Det er da jeg lurer på om to forskjellige kurser kan gå til samme sted. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Bilde av skapet og kursfortegnelsen hadde hjulpet. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Sa noe feil jeg også men uansett så stemmer lite her. Egen kurs til vaskemaskin eksisterer ikke en gang. En sånn liste kan man jo rette opp i men viser jo hvor sløve de har vært. Og det som jeg lurer mest på er dette med at forskjellige sikringer kan bryte strømmen til samme steder i huset. Kvitteringen derfra er så omfattende og uforståelig at jeg klarer ikke å finne ut av om jeg har betalt for riktige ting heller. For eksempel egen kurs til vaskemaskin. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Bare rot i det skapet Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Tja, er jo godt mulig i det rottereiret bak sikringene/avdekningene at man har koblet fasene på samme kurs på to forskjellige sikringer. Da vil man oppleve det du opplever. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Vil det kunne være brannfarlig eller negativt på noen annen måte tro? For det er ikke sånn at to sikringer går til helt samme ting. Bare for eksempel kjøleskapet. Endret 19. februar 2017 av mr.wolf Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Beste er nok å få noen på befaring, så en slipper å tippe Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Ja, da er det ikke så greit å sitte her og tippe. Ta kontakt med firmaet og forklar problemet, så er det deres oppgave å ordne opp. For meg, basert på det du skriver, så høres hele opplegget veldig merkelig ut. Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 Ja, må nok bare få sjekket dette opp. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå