Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enda en "ny bil" tråd. ca 200 000,-


Nlklas

Anbefalte innlegg

Så spennende! Enda en tråd der en komling spør om råd om bil!! :)

 

Har da kommet frem til at jeg skulle bytte ut kula jeg har hatt siden jeg tok lappen

 

Har mye forskjellig i siktet, men hovedsakelig har jeg speidet ut biler fra den tyske delen av kloden. Da er de aktuelle modellene C- og E-klasse fra Mercedes, 3-serie fra BMW, og Golf, A4, Passat fra WV.

 

Er det noe jeg bør være obs på med disse merkene? Spesiell årgang jeg bør unngå?

 

Skulle jeg gått for bil fra WV hadde det blitt noe med firehjulstrekk, men skulle jeg valgt noe fra BMW eller MB hadde jeg nøyet meg med bakhjulstrekk. Manuell eller automat har eegentlig ikke så mye å si. Og diesel vs bensin har heller ikke så mye å si for min del.

 

Har satt et tak på 200 laken, og alder har ikke så mye å si. Så lav km.stand som mulig. Får man noe brukbart med disse kriteriene?

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Premium biler har jo ofte en premium pris på vedlikehold (i tillegg til at der eldre og trenger mer vedlikehold).

Utover det bør du også sjekke pris på forsikring: https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/

 

Av de kandidatene du har funnet, kan jeg egentlig kun anbefale W211, og eneste negative jeg kan si om den er at du bør se til at servicehefte er fullt ut til punkt og prikke om du ønsker å behold rustgarantien. Heldigvis må du ikke ta servicer på merkeverksted lenger for å oppretteholde garantien: http://www.tv2.no/a/4189669/

 

Ellers en fantastisk bil å kjøre, og etter min mening den fineste E-klassen som er laget (W211 facelift). Og så må du nok tåle noen taxi-sjåfør vitser :)

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kjøper opel. Er ute etter noe med litt "umpf", og da blir den der litt tam.

 

Når det kommer til W211 har jeg vært litt skeptisk siden et søskenbarn av meg har en E300 (tror jeg) og den påstår han har kostet han nært 100k på et år i deler og verkstedregninger. Så har sittet litt inne å gå for en slik.. Eller har han kanskje bare vært uheldig og fått en sitron?

 

Når det kommer til Audi, Golf og Passat så ser det ut til at man får et par år nyere bil for pengene sammenlignet med BMW og MB. Så det heller kanskje litt mot dem av den grunn

 

Jeg har en tanke om at feil på bilen kan man få uavhengig av hvem sitt emblem som er på rattet, og koste vil det uansett gjøre..

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

211 E300 er nok sjelden vare siden den rett og slett ikke finnes.

 

Det er stor forskjell på de ulike 211, det går et tydelig skille ved facelift og noen mindre tydelige skiller utenom dette.

100k på et år var mye, da har rett og slett det meste gått galt.. Men det er klart, turboproblemer, SBC-bremser (pre-facelift), luftbelger og noe annet i tillegg så nærmer man seg..

 

Jeg har selv en pre-facelift E500 4Matic med relativt høyt utstyrsnivå og har til gode å se slike summer på så kort tid.. Det nærmeste må være da fordelingskassa røyk, det kom på 23k i Tyskland.

Lenke til kommentar

320 eller 420. Fuglan veit. Var nokka turbohavari og luftbelger fremme og bak ialfall. Var mer men husker ikke i farta. Modellen han har er fra 2007

 

On topic: er det noe mer enn det som er nevnt ovenfor jeg burde se etter eller spørre om rundt W211?

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

Lenke til kommentar

320 eller 420. Fuglan veit. Var nokka turbohavari og luftbelger fremme og bak ialfall. Var mer men husker ikke i farta. Modellen han har er fra 2007

 

On topic: er det noe mer enn det som er nevnt ovenfor jeg burde se etter eller spørre om rundt W211?

320 kan være både bensin og diesel, men kun dieselutgaven har turbo.

420 er en svært sjelden sak med V8 turbodieselmotor på over 300hk.

 

Problemer med luftfjærer bak er ikke så sjelden, men foran pleier de å vare svært lenge..

 

Kjøper man en 211 skal man være klar over at den er en premiumbil, det er ofte mye utstyr i de som ikke var tilgjengelig i det hele tatt i mange merker og man kan oppleve noen feil med dette.

Alt i alt vil jeg si at 211 kan være et godt valg, men man bør vurdere nøye hvilken bil man kjøper.

 

200 kompressor er det et par gode grunner til å være skeptisk til, på generelt grunnlag mener jeg også det er grunn til å være skeptisk til dieselutgaver uavhengig av bilmerke.

Lenke til kommentar

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

Audi er vel knapt best på noe, synd men sant. Tar ikke mange årene før de ramler fra hverandre, motor og girkasseproblemer er viden kjent.

Les litt her f.eks: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b8-2008/?section=good

Halvgammel diesel med automat ute av garantiperioden kan bli milevis dyrere enn en ny bil. Uten auto og forsåvidt.

Lenke til kommentar

 

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88878298

Skal lete lenge etter bedre kjøp enn 2-3 år Opel.  

Med ei utstyrsliste som ville gjort alle andre merker hundre tusen dyrere på bruktmarkedet. 

Kanskje det, men så sitter du igjen med traust Opel også. 

 

Har ikke sagt det var spennende, men til gjengjeld så sitter du igjen med en bil som nesten er som ny i forhold til konkurentene. 

Skulle jeg ha kjøpt brukt såkalt permiumbil med diesel og automat så ville jeg nok minst hatt 30 tusen i buffer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

Audi er vel knapt best på noe, synd men sant. Tar ikke mange årene før de ramler fra hverandre, motor og girkasseproblemer er viden kjent.

Les litt her f.eks: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b8-2008/?section=good

Halvgammel diesel med automat ute av garantiperioden kan bli milevis dyrere enn en ny bil. Uten auto og forsåvidt.

 

 

Synes du overdriver litt mye. Har hørt flere med B8 som er fornøyde med sine biler og har få problemer. Kjøper man en med 140 eller 170hk og manuell kasse så har du nok bil lenge. Det er også en fordel å ta 10k eller 15k service istedenfor Audi sin "anbefalte" long life service

Lenke til kommentar

 

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

 

Audi er vel knapt best på noe, synd men sant. Tar ikke mange årene før de ramler fra hverandre, motor og girkasseproblemer er viden kjent.

Les litt her f.eks: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b8-2008/?section=good

Halvgammel diesel med automat ute av garantiperioden kan bli milevis dyrere enn en ny bil. Uten auto og forsåvidt.

Bør lese litt her også da...

 

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/mercedes-benz/e-class-w211-2002/?section=good

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg kjøper opel. Er ute etter noe med litt "umpf", og da blir den der litt tam.

Når det kommer til W211 har jeg vært litt skeptisk siden et søskenbarn av meg har en E300 (tror jeg) og den påstår han har kostet han nært 100k på et år i deler og verkstedregninger. Så har sittet litt inne å gå for en slik.. Eller har han kanskje bare vært uheldig og fått en sitron?

Når det kommer til Audi, Golf og Passat så ser det ut til at man får et par år nyere bil for pengene sammenlignet med BMW og MB. Så det heller kanskje litt mot dem av den grunn..

Det er nå like mye "umpf" i en Opel Astra eller Insignia som i en Golf eller Passat.

Spesielt for 200 000kr. At du evt ikke liker merket Opel er nå en annen sak.

 

https://www.finn.no/90176660

 

Eks

 

Insignia fra 2012 med automat, 4x4 og et lass med utstyr.

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

 

 

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

Audi er vel knapt best på noe, synd men sant. Tar ikke mange årene før de ramler fra hverandre, motor og girkasseproblemer er viden kjent.

Les litt her f.eks: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b8-2008/?section=good

Halvgammel diesel med automat ute av garantiperioden kan bli milevis dyrere enn en ny bil. Uten auto og forsåvidt.

 

 

Synes du overdriver litt mye. Har hørt flere med B8 som er fornøyde med sine biler og har få problemer. Kjøper man en med 140 eller 170hk og manuell kasse så har du nok bil lenge. Det er også en fordel å ta 10k eller 15k service istedenfor Audi sin "anbefalte" long life service

 

Diesel har flere kjente problemer. Nevner bare noen av dem

- dobbelmasse svinghjul

- EGR ventil

- Partikkelfilter

 

Disse får trøbbel på stort sett alle av disse, før eller siden. Og er du ute av garanti eller reklamasjonsrett så står du på bar bakke.

Husk også at bilene du anbefaler her har juksemotoren til VAG. Ser mange ikke bryr seg, men det burde man helt klart gjøre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Audi A4 B8 2008-2013 med 2.0 tdi er kåret til den mest driftsikre bilen i flere store tester. Jeg er ikke i tvil for at jeg ville gått for den hvertfall. Får den og med quattro men da blir kanskje budsjettet ditt litt stramt. Så er den jo og litt mer spenstig enn en Opel hehe

Audi er vel knapt best på noe, synd men sant. Tar ikke mange årene før de ramler fra hverandre, motor og girkasseproblemer er viden kjent.

Les litt her f.eks: http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/audi/a4-b8-2008/?section=good

Halvgammel diesel med automat ute av garantiperioden kan bli milevis dyrere enn en ny bil. Uten auto og forsåvidt.

 

 

Synes du overdriver litt mye. Har hørt flere med B8 som er fornøyde med sine biler og har få problemer. Kjøper man en med 140 eller 170hk og manuell kasse så har du nok bil lenge. Det er også en fordel å ta 10k eller 15k service istedenfor Audi sin "anbefalte" long life service

 

Diesel har flere kjente problemer. Nevner bare noen av dem

- dobbelmasse svinghjul

- EGR ventil

- Partikkelfilter

 

Disse får trøbbel på stort sett alle av disse, før eller siden. Og er du ute av garanti eller reklamasjonsrett så står du på bar bakke.

Husk også at bilene du anbefaler her har juksemotoren til VAG. Ser mange ikke bryr seg, men det burde man helt klart gjøre.

 

 

"Juksemotoren", hva slags relevans har dette da man løser saken med en software oppdatering som tar 20min?

 

Partikkelfilter og EGR problemer er ikke kun forbeholdt VAG, partikkelfilter problemer er så å si ikke eksisterende på Skoda (for å ta merke jeg jobber med). Sist jeg hadde en bil inne med tett partikkelfilter var en superb med 350.000 km på telleren, tviler på Audi har voldsomt mer problemer der.

 

Jeg kjører Honda Accord selv, og Honda har mer problemer med partikkelfilter enn Skoda har.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke det du sier, jeg vet alt for mye om dette til at jeg lar meg lure.

EGR byttes på stort sett alle VAG 1.6 og 2.0 diesel mellom 60 og 100 tusen km. Kostnad hvis du betaler selv cirka 20 tusen.

Svinghjul likeså, byttes stort sett mellom 100 og 150 tusen.

Har mange eksempler, slenger ut et par

 

Tror ikke han her akkurat blir nedringt, 300 tusen for 5 år gammel juksediesel. Legg merke til EGR og svinghjul reparasjon

Annen Superb med EGR reparert

Hmm, reg.rem og svinghjul skiftet på 100k km, nesten som en rutine reparasjon?

Helt renovert 2010 Octavia, ville nok fort blitt vraket ellers

 

Kunne hatt mange flere eksempler, dette var bare i farten, og kun Skoda, som aldri har problemer i følge deg. Har også mange ganger spurt blant annet mekanikere og folk på verksted om diverse biler.

Dette på Volvo og BMW, og det ble spurt spesifikt om de visste om problemer på noen spesielle motortyper, kjente og store problemer sådan som mange vet av. Nei, det hadde de ALDRI hørt om noengang! Jeg tror nok også du kan være bastet og bundet i forhold til du hva du har lov å si i forhold til ditt arbeide, vet av flere VAG mekanikere som begynner å bli lei av å skru på dritt, så mange dumme løsninger på ting og tang. Folk har problemer med mye, men stadig kjøper de VAG igjen, gang på gang. Lærer aldri.. Helt utrolig. 

Du får høre med noen som har en Passat fra mellom 2005 og 2010 cirka, om de har hatt noen problemer og reparasjoner på bilen sin, bare som et eksempel. De er kjent for å være ganske glad i verkstedbesøk, og er et slags bilde på VAG etter min mening, de har spydd ut ganske mye dritt fra sine fabrikker.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...