lasse_hansen87 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Hei sann. Jeg hadde en kabel opprydning her omdagen når jeg byttet vifter inni kabinettet mitt. Byttet til samme type vifter som jeg hadde tidligere, bare quiet versjonen, altså dem bråker mindre. Fjernet også en standard HDD. Og installerte en ny SSD disk 2TB, i tillegg til den SSDèn jeg har i maskinen på 500GB.I den forbindelse så kjørte jeg en clean install av Windows 10 via usb, som jeg har gjort tidligere.. Men maskinen har blitt litt treigere i oppstarten, hva kan dette skyldes? Har kjørt clean install to ganger nå for å se om det kunne skjedd noe galt under installasjon. Men det skjedde ikke noe forskjell.. Det er ikke hver gang, men skjer sånn innimellom, og dette opplevde jeg aldri føre jeg tok clean install nå.. Den starter jo opp med "vanlige" skjermen, der man kan trykke DEL, F12 for å starte opp fra annet medium, osv.. Neste oppstart skjerm er da GIGABYTE skjermen med en runding som går rundt. Her begynner problemet, innimellom starter den som vanlig, men andre ganger, spesielt om maskinen startes opp etter å ha vært slått helt av, da står den lenge på GIGABYTE skjermen, innimellom tar det lang tid føre den rundingen kommer opp, andre ganger går rundingen flere ganger.. Før så har den gått ca 1.gang rundt, men nå kan den brått gå både 7-12ganger.. Hva kan dette skyldes? Blir den sånn pga større SSD disk? Før kjørte jeg Windows på den SSDèn med 500GB. Trenger tips og hjelp Edit: Har installert alt av drivere og sånn som jeg trenger/må, så feilen ligger ikke der.. Og alt er tilkoblet riktig ellers. Har kun USB tastatur og mus tilkoblet UBS3.0 porten som tidligere, ellers er skjermen tilkoblet skjermkortet, osv. Endret 16. februar 2017 av lasse_hansen87 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Du har vel klart å innstalere den med legacy bios og ikke UEFI. Sjekk dette innlegget om du har UEFI. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1761279&p=23734393 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Kan du kjøre en benchmark på disken da, for å se hvilken hastighet du får? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Har fått installert Uefi, det har jeg sjekket. Hvordan kjører jeg benchmark på den nye disken? Er samme type disk som jeg har i 500Gb, bare at denne er 2TB. Den nye disken er denne: Samsung 850 EVO 2TB SSD SATA 6.0Gbps, 3d V-nand, MHX ctrl, 540/520 mb/s R/W Hadde denne fra før som har fungert hele tiden som hoveddisk, bruker denne nå som lagringsdisk for diverse: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD SATA 3.0, 2.5", up to 540/520MB/s read/write, 6.8mm, 150 TBW, cloning-SW Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg bruker dette programmet: http://www.argotronic.com/en/ - gratis i 30 dager Gir deg fin oversikt som dette, og du kan jo da poste benchmark av begge diskene for å se om det er noen forskjell. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Da skal jeg sjekke ut dette etterpå, tilbakemeld kommer ?? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Har nå kjørt en test med nevnte program over her. Resultatet er her. Harddisk C: er jo hoveddisken, som har windows og alt. Den andre disken er akkurat nå tom. Ettersom jeg nettopp har kjørt clean install av Windows.. Virker ikke som det er noe feil med diskene etter hva jeg kan se, hva mener dere? Hva annet kan ha skjedd, hvorfor er pcèn brått så rar under oppstart... Tar jeg restart av maskinen så går alt som normalt som regel. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Benchmark er i alle fall helt fin. Så ikke noe problemer der. Kan du mangle noen drivere eller noe da? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Har lagt inn alle drivere jeg hadde føre clean install, så ingenting savnet. Så skjønner egentlig ingenting ?? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Trenger litt hjelp her nå folkens. Jeg tok nå å plugget ut tastatur og mus ifra USB 3.0 porten bakpå maskinen.. Og satt dem inn i noen andre porter under som er USB 2.0.. Nå starter maskinen mye raskere.. Hva i all verden? Tastaturet og musa har alltid stått i den USB 3.0 porten som jeg nå fjerna dem ifra, så derfor skjønner jeg nå lite... Grunnen til at jeg prøvde dette var for at under oppstart så lyser tastaturet opp, så slukker det igjen, så kommer den GIGABYTE skjermen opp med den sirkelen som går ca 1.gang rundt vanligvis. Så tennes lyset i tastatur og mus igjen.. Men nå kommer GIGABYTE skjermen opp, uten at den kula rekker å komme opp, og den starter mye raskere nå... hmm.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Tastatur og mus bør alltid stå i USB2.0 port, så ikke noe rart med det. Men at det skulle påvirke hastigheten er jo noe jeg ikke har vært borte i før. Men ville vel slått meg til ro med at om det nå fungerer som det skal, og mus/tastatur står i porten de bør, så ja, problem solved Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 hmm, ja problemet er løst nå i hvert fall.. Skal slå av maskinen nå, og teste den seinere ikveld, så får vi se om den starter like fort da, for da er i hvert fall problemet løst.. Men det som var merkelig, er at jeg ALLTID har hatt dem stående i den USB 3.0 porten øverst på skjermkortet hele tiden før.. Bare en tilfeldighet at jeg sjekket det nå så... Men vi får se, kan gi en liten tilbakemeld på dette etterpå ikveld når jeg sjekker igjen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Er der noen kortleser i tastaturet? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Nei ingen kortleser ?? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Bare en tanke, men kan det ha vært noe dårlig kontakt i dem usb'ene jeg har brukt tidligere tru. Blir spennende å se hvordan maskinen oppfører når jeg skal skru den på etterpå. For det kan ikke være f.eks skjermkortet som senker oppstarten? Er et nytt 1080 kort. Hadde et EVGA 1080 FTW kort først, men fikk nylig et nytt kort på garanti fordi det første kortet var det noe feil med, fikk blackscreen osv. Når jeg tenker meg om ble maskinen sånn treig i oppstarten etter jeg satt inn dette kortet, men satt samtidig inn den nye SSD disken. Men er kun oppstarten som er treig, alt annet fungerer tipp topp Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 Til info så hjelp det rett og slett ingenting. Under oppstart vises Gigabyte skjermen med en runding som går rundt. Fra tid til annen går den lenge rundt, andre ganger tar det tid føre rundingen kommer opp.. Og oppstart tar lang tid. skjer som regel når maskin har vært skrudd av. Aldri vært slik tidligere. Har kjørt clean install og sjekket ditt og datt. Det oppstod etter jeg samtidig installerte et replacement EVGA 1080 card og 2TB SDD disk, og etter jeg da tok clean install skjedde dette. Har prøvd å kjørt clean install i ettertid også uten hell.. Alt av drivere og sånt er lagt inn som før, uten at det hjelper.. Alt fungerte greit under oppstart med mitt forrige EVGA kort og 500GB SDD disk. Skjønner nå ingenting. Men får kanskje bare leve med at det er sånn Maskinen virker tipp topp ellers Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Hvorfor ikke bruke 500GB disken som OS disk da? Tullete å slite ut en 2 TB disk som OS disk. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 Bruker bare 500Gb disken som backup til bilder, osv. Kjører os og spill og programmer og alt på 2Tb disken Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Motsatt av hva jeg ville gjort. Alltid den minste disken til OS og programmer. Men folk er jo forskjellige. Uklart hvorfor du opplever det du opplever. Du har jo gjort ting riktig ang feilsøking osv. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 500Gb disken er for liten for alle spill og programmer jeg bruker se. Ellers kunne jeg gjort motsatt. Nei er ikke lett å si hvorfor den oppfører seg slik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå