1P4XZQB7 Skrevet 26. februar 2017 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2017 Jeg skjønner heller ikke hvorfor en el-sykkel trenger 21 gir. (?) Har prøvd en sykkel fra Biltema. Ser heller ikke poenget med 21 gir. Tenk litt etter - når Biltema sine sykler får 21 gir, så må nesten det bety at 21 girs løsninger er det billigste man kan få? Ikke? Søk litt etter sykkeldeler på eBay og man oppdager at nettopp det faktisk er tilfelle. Det kalles kostfordeler ved storskala produksjon. Men vi skal være helt enig i at disse utvendige girene er fullstendig meningsløse for hverdagssykling eller sågar pendling. De er intenst service-krevende. Dog skal det nevnes at nettopp denne konfigurasjonen – 3×7 = 21 gir – fortsatt holder seg under den magiske grensen på åtte kranser bak. Alt over åtte kranser krever ennå smalere kjede som den ordinære 'narrowchain,' ganske enkelt for ikke å kollidere med nabokransene. Videre oppover i rekka er det dedikert kjede for hvert enkelt tilfelle av antall kranser bak, type 9, 10 og 11. Innbiller meg der sågar er kommet 12 kranser på det meste nå. Med eksploderende kostnad kombinert med fallende forventet levetid... • Standard dimensjoner på sykkelkjeder • Utvekslingsforhold i kabeltrekk (mm) per girskift for ulike fabrikat sykkelgir Mener det er 5 eller 6 navgir på sykkelen, så godt som vedlikeholdsfritt. Blir nok et par til våren ☺ Ulempen med innvendige navgir er selvfølgelig at de er tyngre. Mest fordi de må ha en beskyttende kapsling rundt girene. Den samme beskyttelsen som gjør at de lever lengre og er vedlikeholdsfrie under sin levetid. Dernest er det begrenset med plass i kapslingen, slik at forskjellen i utveksling mellom laveste og høyeste gir blir begrenset, både av vekt men også kostnad. De samme begrensningene medfører et marginalt høyere tap i navgir, i hvert fall de som ikke bader i olje. I praksis er derfor markedet for navgir eid av Shimano Nexus 7, med en største forskjell i utveksling på 245%. Det er ikke spesielt mye. Min familie har til nå slitt ut fire Nexus 7. De er ypperlig frem til de ikke vil mer. De er ikke verd reparere. • Typiske maksimale utvekslingsforhold for ulike sykkelgir • Girutveksling for 3-girs navgir samt Shimano Nexus 7 • Utvekslingsforhold utvendige gir i fraksjoner Alternativet til Nexus 7 er en hybrid løsning, enten med flere kranser foran og standard navgir bak, dog pluss en derailleur. Eller løsningen DD3 fra SRAM med en krans foran og en kombinasjon av åpne gir og navgir bak. Som vel er det verste fra begge verdener. • Hybrid girutveksling I konkurranse vil nok derfor utvendige gir regjere i all overskuelig fremtid. Men dette er folk som er villig til å bytte kranser og kjede for nesten hver enkelt konkurranse. For folk flest er navgir å foretrekke. Men navgir dominerer ikke markedet av den enkelt grunn at de er dyrere i innkjøp, med det resultat at sykkelen blir dyrere og dermed blir utkonkurrert av sykkelen med 21 utvendige gir. Kunden ser ikke umiddelbart verdien av fravær av servicekostnader og nedetid. Alternativet er en høykostløsning, slik som Rohloff Speedhub 14 eller Kindernay XIV. Har selv et eksemplar av sistnevnte, men er fortsatt under NDA. • https://www.rohloff.de/de/produkte/speedhub/index.html • http://www.kindernay.com/products/ • Artikkel om Kindernay XIV i TU Lenke til kommentar
2TJHLPVD Skrevet 27. februar 2017 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2017 hello, i am a representative for Stark Drive. Just to clarify whats happening here, Mate.bike has a competing campaign where they sell a mini version of our bike for about 2x the price. they have admitted to having reported this project to indiegogo. The writer of this story knows this but simply writes 'competitor' instead of the truth. Indiegogo only has support over email and we have yet to hear what their reason is for this hold up of our campaign. We are currently perusing legal action in this matter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå