zoomsalabim Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 I dag er det Widerøe som dominerer kortbanenettet med propellfly som tar noen og 39-50 passasjerer til fastsatte tider. Kunne man sett for seg automatiserte droner, kanskje noe vtol-lignende, med 1-4 pax? Kunne dette vert distriktnorges svar på hyperloop? Kostnadsmessig burde det være noenlunde likt. En klar ulempe vil jo være hvordan slike droner takler vind/turbulens, det er ubehagelig nok i en dash-8, for ikke å snakke om i "gamle dager" med twin otter. Og hvordan folk vil oppfatte sikkerheten. Det er derfor jeg tenker eksisterende flyplass-struktur med tanke på vedlikehold, sjekk ved takeoff etc. Den største fordelen må jo være "Fly når du vil" Kanskje den autonome fremtiden vil være en standardisering av "personmodul", og denne modulen kobler seg til en autonom fremdriftsplatform. På vei oppe på fire hjul, før den på flyplassen kobler seg fra hjulene og til en vtol-platform, flyr til en hyperloop-stasjon der modulen får plass i "røret". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg tror kortbanenettet og spesielt helikopter/multikopter (hvis det er det du tenker på med droner) krever løpende personlige vurderinger fra en dyktig pilot. I mye større grad enn for større fly på større flyplasser. Det er veldig mange lokale forhold rundt små flyplasser og i lav høyde mellom høye fjell. Kortbanenettet koster veldig mye per i dag, mye mer enn bilettprisen. Resten distrikts-subsidieres av staten og internt i Avinor fra Gardemoen. Siden oljeinntektene er i fritt fall kan det godt hende vi ikke tar oss råd til å subsidiere slik miljøfiendtlig trafikk i framtida. Om folk/bedrifter vil kjøpe autonome flyvende farkoster selv uten subsidier får være opp til dem og det lovverket som videreutvikles for det. Det kan godt hende vi får en del nye private flyplasser etter hvert og at offentlige småflyplasser selges til private. Det blir sikkert ganske strenge krav til flyvende autonome passasjerdroner og derfor sikkert ganske høy pris på bruken. Tilsvarende vil prisen på autonome biler (taxi uten lønnet sjåfør) stupe. Hvordan dette vil endre balansen i trafikksammensetningen kan vi jo bare spekulere i, men det vil nok fortsatt være et sterkt skille mellom dyr og billig transport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå