Lars Taraldsen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 DNV GL håper det aldri blir bruk for teknologien deres.Hvis uhellet først er ute på oljeplattformen håper de at en vanngardin skal dempe eksplosjonen Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Tåkeskyer virker som en fornuftig vei. Både i forhold til energi-svekkelse og for å slukke branner uten at vannskadene blir for store. Jeg ønsker noe slikt (som standardutrustning?) på boliger velkommen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg skulle gjerne også sett flere vanntåkeanlegg i boliger, men sist jeg sjekket prisen så startet de på 50 000 kr for en med ganske liten kapasitet og der stopper det nok for de aller fleste. Prisen kunne sikkert blitt redusert med økt produksjon, men så vidt jeg har forstått er det ganske kostbart å produsere de uansett så kanskje 30 000 er en realistisk innstegspris. I så fall må det nok komme et krav i byggeforskriftene eller subsidier for å øke utbredelsen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Vanntåkeanlegg har vel tradisjonelt krevd stort trykk, noe som nok driver opp prisen. For noen år siden leste jeg om en norsk oppfinner som laget en lavtrykksdyse for vanntåke. Har ikke hørt noe om han i det siste så jeg vet ikke om denne oppfinnelsen ble en suksess. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Vanntåkeanlegg har vel tradisjonelt krevd stort trykk, noe som nok driver opp prisen. For noen år siden leste jeg om en norsk oppfinner som laget en lavtrykksdyse for vanntåke. Har ikke hørt noe om han i det siste så jeg vet ikke om denne oppfinnelsen ble en suksess. *Det ligger mange gode patenter på vanntåke som ikke brukes. Vi må forske mer på vanntåke ......... Røros kommune har installert et vanntåkeanlegg med tørr-rørsforgrening, som opererer ved 30 bars trykk i kalde uthusloft i ett kvartal.* [PDF]sintef rapport - SP Fire Researchen.spfr.no/media/publikasjoner/upload/nbl-a04103.pdf 19. des. 2003 - status for anvendelser av vanntåke i bygninger, en oversikt over de siste ...... lavtrykksdyse hvor funksjonen er tilsvarende kjente høytrykksdyser .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå