Gå til innhold

Viktigheten av tilpasset filmmusikk

JamieD

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil bare belyse et viktig aspekt når det gjelder filmproduksjon. Dessverre er det slik at mange undervurderer hvor viktig tilpasset musikk er for å få et optimalt filmprodukt (film, reklame, TV-serie, etc.). Musikk har én rolle i filmer: å underbygge stemninger og følelser. Mange velger å benytte seg av gratis, generisk musikk. Ulempen med dette er at musikken ikke er tilpasset de følelsene og stemningene som skal formidles til seerne. Med andre ord, musikken spiller ikke "i takt" med bildene. Resultatet av dette er at budskapet i de forskjellige scenene blir forvrengt og ikke så tydelig som det kunne ha vært. Hvis man analyserer filmer med større budsjetter kan man virkelig få en forståelse av hvor viktig tilpasset musikk er. Noen mener at opptil 50% av en film faktisk er musikken, da viktigheten av denne er så høy.

Som komponist av filmmusikk ser jeg hvor ofte feil musikk blir brukt. Det finnes mange komponister som tilbyr kvalitet til en fornuftig pris. Jeg vil anbefale å tenke nøye gjennon dette for din neste film, og se om du kan finne noen som kan lage tilpasset musikk. Selv er jeg en komponist (symfonisk musikk) med lang erfaring. Hvis du er interessert så kan du sende meg en privat melding så kan man ta en videre diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...