Gå til innhold

Headsettforsterker til headsett 30 OHM

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger ein god headsett forsterker.

Budsjettet mitt på denne er ca 3000kr.-

Denne må være nokså myk å lys i lyden siden den kommer til og drive blant annet DENON AH-MM400.

Kan godt bruke 500-1000 mer viss dette utgjør noe serlig i kvalitet, lyd og krefter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Denne må være nokså myk å lys i lyden siden den kommer til og drive blant annet DENON AH-MM400.

Kan godt bruke 500-1000 mer viss dette utgjør noe serlig i kvalitet, lyd og krefter.

Skal du forandre lyden, bruk et digitalt filter, O2 ampen har svært gode karakteristikker, og du kan velge gain etter behov. Koster rundt 1500(?)

AtW

Lenke til kommentar

Klasse A er en dårlig måte å designe forsterkere på i mine øyne, gjorde en kjapp googling, svakt med specs der, (20hz-20000hz +/- 0,1dB, som ikke akkurat sier mye, det bør de fleste forsterkere klare).

AtW

Headsett forsterkere sier meg egentlig ingenting.. men noe annet brukt eller nytt som kunne vært bedre?

Lenke til kommentar

ser nå på ein Atrox V2 2X12W til 2000kr brukt. Hadde denne vært noe og vurdert, siden det er klasse a watt i den?

Den er vel ikke brukt om det på Finn. Er det ikke han som lager disse da? Forøvrig har jeg ingen formening om hverken kvalitet eller pris da jeg ikke har prøvd den.

Lenke til kommentar

Klasse A er veldig ineffektivt da halve watten går til varme uansett signal. Bruker man godt design og matcher transistorene skal ikke klasse A være nødvendig. Poenget er for designeren å velge gode transistorer og velge knekkpunkt med omhu. Skal du velge noe med full oppgitt spec som er høvelig rimelig kan du se på Schiit Magni. Selv om det er en AB forsterker har de gode publiserte specs. Effekten på Modi er noe høyere enn O2 og Uber yter enda litt til. Hva har du tenkt å drive ?

Lenke til kommentar

Klasse A er veldig ineffektivt da halve watten går til varme uansett signal. Bruker man godt design og matcher transistorene skal ikke klasse A være nødvendig. Poenget er for designeren å velge gode transistorer og velge knekkpunkt med omhu. Skal du velge noe med full oppgitt spec som er høvelig rimelig kan du se på Schiit Magni. Selv om det er en AB forsterker har de gode publiserte specs. Effekten på Modi er noe høyere enn O2 og Uber yter enda litt til. Hva har du tenkt å drive ?

Har eit par med Denon AH MM400, skal snart kjøpe eit par med Sennheister HD 700 også

Lenke til kommentar

Hei.

Kjøp Oppo ha-2, så kan du bruke den som dac/hodetelefonforsterker til dataen og i tillegg ha den med på tur. Det er 3000mv? batteri i den til å lade mobilen. Synes den er er helt konge til 3000 kr. Jeg har iallefall fått godt brukt for den. Driver alt av hodetelefoner :) 

Bruker den på både Focal Elear, Audioquest Nighthawk, Dt770pro 80 og Phillips X2.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg dere er vel negative når det gjelder klasse A-forsterkere... det er jo en velkjent måte å få til god lyd - og når man har såpass lavt effektbehov som det er snakk om til hodetelefonbruk - så bør klasse A være et åpenbart godt alternativ. Det har jo lite å si at effektiviteten er lav når man uansett snakker om forsterkere som kun trenger å yte noen få watt.

Fordelene med klasse A er mange, og den største ulempen er den lave effektiviteten. Man eliminerer de aller fleste kilder til forvrengning som man får med typiske AB-forsterkere, og står igjen med enkel lav-ordens forvrengning, dominert av 2. harmonisk, eller 3. harmonisk. Det måler ikke nødvendigvis imponerende, men det høres "behagelig" ut.

Omfattende kilder, der sistnevne går direkte inn på klasse A-forsterkere: 

http://www.edn.com/Pdf/ViewPdf?contentItemId=4015846

http://www.edn.com/Pdf/ViewPdf?contentItemId=4015856

Listen over kilder til forvrengning, i den første av de to artiklene er knallfin, og illustrerer poenget godt.

Det enkle er ofte det beste.

(Hvordan får man til en enkel forsterkerkrets? Klasse A.)

Schiit er et selvsagt alternativ - da spesielt Asgard 2. Litt kjedelig valg, siden "alle" anbefaler Schiit - men du blir garantert fornøyd. I tillegg så er det jo et bullshitfritt alternativ - måler og låter godt, med veldig lav forvrengning. Det er dessverre mye svada rundt det med forsterkere, og mange alternativ med relativt vage spesifikasjoner. Du vet akkurat hva du får med Schiit.

Men det fins jo plenty av gode hodetelefonforsterkere innen ditt budsjett. Åpner du i tillegg for å lete på bruktmarkedet så fins det enormt mye gode alternativ. (Skal du ha lys forsterker som yter virkelig godt, strekk deg til 3500-ish, og legg ut en ønskes kjøpt-annonse på hifisentralen for en brukt Schiit Mjolnir. De går for noe sånt, og er virkelig et kupp til prisen. Det fungerte godt når jeg ønsket å prøve Schiit...)

Edit: ops. Har jo helt glemt at Mjolnir 1 er fullbalansert og ganske enkelt ikke fungerer uten balansert terminerte hodetelefoner...  :blush: Ikke bra, når du skal bruke forsterkeren med litt diverse. Men allikevel - tipset om "ønskes kjøpt"-annonse på hifisentralen er et godt utgangspunkt for å finne noe snadder, i prisklassen 2-3k.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Nå lager jo hodetelefonene normal så mye vreng at det som ligger i en god forsterker ikke bidrar særlig mye til helhetsbildet. Harmonisk vreng er jo også musikalsk og maskeres sånn sett greit i praksis, men enig i at isolert sett er Klasse A lette å få bra. Det finnes Sony bærbare HD-lyd premium-produkt som bruker klasse D.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg dere er vel negative når det gjelder klasse A-forsterkere... det er jo en velkjent måte å få til god lyd - og når man har såpass lavt effektbehov som det er snakk om til hodetelefonbruk - så bør klasse A være et åpenbart godt alternativ. Det har jo lite å si at effektiviteten er lav når man uansett snakker om forsterkere som kun trenger å yte noen få watt.

Fordelene med klasse A er mange, og den største ulempen er den lave effektiviteten. Man eliminerer de aller fleste kilder til forvrengning som man får med typiske AB-forsterkere, og står igjen med enkel lav-ordens forvrengning, dominert av 2. harmonisk, eller 3. harmonisk. Det måler ikke nødvendigvis imponerende, men det høres "behagelig" ut.

Omfattende kilder, der sistnevne går direkte inn på klasse A-forsterkere: 

http://www.edn.com/Pdf/ViewPdf?contentItemId=4015846

http://www.edn.com/Pdf/ViewPdf?contentItemId=4015856

Listen over kilder til forvrengning, i den første av de to artiklene er knallfin, og illustrerer poenget godt.

Det enkle er ofte det beste.

(Hvordan får man til en enkel forsterkerkrets? Klasse A.)

Schiit er et selvsagt alternativ - da spesielt Asgard 2. Litt kjedelig valg, siden "alle" anbefaler Schiit - men du blir garantert fornøyd. I tillegg så er det jo et bullshitfritt alternativ - måler og låter godt, med veldig lav forvrengning. Det er dessverre mye svada rundt det med forsterkere, og mange alternativ med relativt vage spesifikasjoner. Du vet akkurat hva du får med Schiit.

Men det fins jo plenty av gode hodetelefonforsterkere innen ditt budsjett. Åpner du i tillegg for å lete på bruktmarkedet så fins det enormt mye gode alternativ. (Skal du ha lys forsterker som yter virkelig godt, strekk deg til 3500-ish, og legg ut en ønskes kjøpt-annonse på hifisentralen for en brukt Schiit Mjolnir. De går for noe sånt, og er virkelig et kupp til prisen. Det fungerte godt når jeg ønsket å prøve Schiit...)

Det er en primitiv måte å få god lyd, men får lett forsterkere med ytelser som er langt forbi det hørbare som ikke er en klasse A også. Det skal ikke "høres behagelig ut", det skal forsterke kilden, om du vil forvrenge lyden som du liker, så foreslår jeg et filter.

3500 er mye mer enn man trenger å betale for en slik forsterker. Og rør? Nei takk.

AtW

Lenke til kommentar

Mjolnir 1, som jeg anbefalte på bruktmarkedet - har ikke rør. Dyr er den og (nypris på 7-8000), men såpass må man legge i det for å få en virkelig god hodetelefonforsterker som er fullbalansert med relativt gode objektive spesifikasjoner og enorme kraftreserver til hodetelefonforsterker å være... hele 8W inn i 32ohm / 425mW i 600ohm. Litt idiotisk... tja. Men tvert man skal gjøre balansert skikkelig så blir det naturlig nok dyrt. Det har ikke mye for seg heller.

Frequency Response: 20Hz-20Khz, -0.1db, 2Hz-400KHz, -3dB
Maximum Power, 32 ohms: 8.0W
Maximum Power, 50 ohms: 5.0W
Maximum Power, 300 ohms: 850mW
Maximum Power, 600 ohms: 425mW
THD: <0.006%, 20Hz-20KHz, at 1V RMS
IMD: <0.008%, CCIR
SNR: >104db, unweighted, referenced to 1V RMS
Crosstalk: >-75dB, 20 Hz-20KHz
Output Impedance: 1.5 ohms
Gain: 8 (18db)
Topology: Fully discrete FET, cross-shunt push-pull Crossfet output stage, no overall feedback, noninverting, single voltage gain stage
Power Supply: specific Circlotron 4-primary output stage transformer with over 65,000uF filter capacitance, plus dedicated transformer for high-voltage asymmetrical discrete-regulated front end stage with 90V/25V rails and over 15,000uf of filter capacitance
Inputs: one pair balanced XLR, one pair single-ended RCAs, choose one
Outputs: one 4-pin balanced female XLR, one pair dual 3-pin female XLR, and one pair male XLR preamp outs
Power Consumption: 45W
Size: 16 x 8.75 x 2.25”
Weight: 13 lbs

Misforstå meg rett, når jeg skriver "høres behagelig ut" så mener jeg ikke forvrengning som med vilje farger lyden. Jeg snakker om den subjektive opplevelsen av normal lav forvrengning. Forvrengning nede på 0.0noe i % er en selvfølge. Men det jeg vil fram til er at vår hørsel vil oppfatte 0.0n% forvrengning ulikt alt etter hvilke overtoner forvrengningen plasserer seg i... 2. harmonisk spesielt er "ørevennlig", og grunnen til at enkelte fanatikere har sansen for rør. Men selv om akkurat *det* er idioti, så er det dumt å ikke ta lærdom av det de har skjønt, og ta inn over seg det faktum at ikke all forvrengning er lik, og det kan være verdt bryet å bruke både ørene og måleapparatene når man designer forstekere - og godta litt høyere absolutt forvrengning som plasserer seg der det er mindre hørbart.

Trådstarter har gitt et helt greit budsjett, og da syns jeg det er fint å nevne at Asgard 2 er et knallgodt alternativ til ca. 3000... om man ser på spesifikasjonene der, så bør selv den mest ihuga målefanatiker bli fornøyd.

Frequency Response: 20Hz-20Khz, -0.1db, 2Hz-400KHz, -3dB
Maximum Power, 32 ohms: 1.0W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 1.0W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 380mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 190mW RMS per channel
THD: Less than 0.008%, 20Hz-20KHz, at 1V RMS, high gain mode (worst case)
IMD: Less than 0.010%, CCIF at 1V RMS, high gain mode (worst case)
SNR: More than 102db, unweighted, referenced to 1V RMS, in low gain mode
Crosstalk: Less than -72dB, 20Hz-20KHz
Output Impedance: Less than 2 ohms
Gain: High = 6 (15.6db) or Low = 1.5 (3.5db), via rear switch
Topology: Fully discrete, single-ended Class A with single voltage gain stage, no overall feedback in high gain mode, 12dB feedback in low gain mode
Protection: Standard muting relay for delayed turn-on and fast turn-off
Power Supply: Internal power transformer with 4 separate power supply rails and over 20,000uf of filter capacitance
Power Consumption: 30W
Size: 9 x 6 x 2.25”
Weight: 5 lbs

Det er faktisk ikke rett fram å måle seg fram til en forsterkerkrets som låter godt. Derfor bør man gjøre begge deler... måle og lytte. Subjektivt dårligere målinger fra en enklere krets kan høres bedre ut, når begge måler innenfor det du vil kalle "langt forbi det hørbare" - ATWindsor. Selvfølgelig skal man forvente lav målt forvrengning, men det fins mange veier til det - og det er faktisk hørbare forskjeller.

(Klasse D er god nok til å være et realt alternativ helt opp til ypperste high-end, når det gjelder vanlige stereoforsterkere. Men sist jeg sjekket så fantes det lite av klasse D hodetelefonforsterkere...)

Atrox-en kan forsåvidt være grei den og - men det å kjøpe slik hobbyproduksjon kan være risikabelt. Det ser også ut som om den er vel overdimensjonert - få hodetelefoner trenger såpass mye effekt.

Hadde trådstarter ytret et ønske om å farge lyden så hadde jeg glatt anbefalt en rimelig SE OTL rørforsterker. Men det er en smakssak selv om det er objektivt sett litt feil, og uansett er det helt håpløst med 30ohms-hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Kan du ikke da vise til noe forskning som viser at THD er hørbart når det er på rimelig sakelig nivå? Iogmed at du mener man kan gjøre forskjell? (sammenlikn feks med 0.0016% som det er på hodetelefonforsterkeren jeg anbefalte som er langt billigere, og allerede overspekket, og gjerne med faktisk musikk om mulig)

Og ja, hva skal man med 8 watt som du er inne på? Hurra, jeg kan spille 145 stedet for 125 decibel og garantere hørselsskade kontra bare å ha smertefullt høy lyd som kanskje ikke gir umiddelbar hørselsskade?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det fins ikke god forskning på dette. Men det er mulig, og lurt å ta det beste fra begge verdener, altså å forlange utstyr som måler godt rent objektivt, og låter godt subjektivt. Det er det utgangspunktet jeg har når jeg gir innspill til trådstarter.

Selv prøver jeg å finne en grei middelvei. Har selv opplevd at jeg hører forskjell på forskjellige forsterkere, og at for meg så låter single ended klasse A-forsterkere best. Opplever også at lavere THD oppleves som positivt, i en ellers god forsterker, men at lav THD i seg selv ikke nødvendigvis er et kvalitetstegn.

Syns forøvrig kapitlet om subjektivitet vs objektivitet i Schiit Happened er ganske fint om dette her: http://www.head-fi.org/t/701900/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up/10335#post_12447731

---

restinbobo: Er det et bevisst valg at du ser etter en ren forsterker? Har du godt lydkort eller DAC fra før? Kan jo være greit å se på både DAC og forsterker samtidig, det fins jo greie DAC-er med hodetelefonforsterker.

I så fall kan noe sånt være aktuelt: Aune X1S: http://www.malaaudio.no/shop/product/aune-x1s?tm=produkter&sm=digital-analog-konverter---dacer/dac-med-forforsterker

Selv ville jeg sikkert endt opp med å kjøpe noe ukjent fra Kina om jeg skulle kjøpe forsterker/dac i denne prisklassen. Audio-GD, f.eks, eller Yulong. Men syns det er bedre å anbefale å gå for noe man kan kjøpe her i landet, med normal reklamasjonstid osv.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

The human factor er vanskelig å måle objektivt da preferanse og erfaring varierer stort, men den er uansett en del av produktet og opplevelsen. Man når langt med måleutstyr, men det er det er ikke alt. Tenker at det ATWindor misliker teknisk med tube-amp er det samme som Jan - Ove liker med dem. Det er ikke snakk om rett og galt, men personlig nytteverdi og preferanser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...