Gjest [email protected] Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab.Feil valg i oppstartsfasen sender gründere til skifteretten. Å følge 10 råd kan forhindre det (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 "Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab." Som oppfinner gjennom 50 år er jeg egentlig nokså skeptisk til det som er opplest og vedtatt omkring "Startups". Det er som å høre folkene i Innovasjon Norge, men litt forandringer har det vært opp gjennom årene. Tidligere var "Forretningsplan" alfa og omega, men ekspertisen har etterhvert innsett at det er nærmest umulig å vite utgifter og inntekter når du satser på et nytt produkt. Realitetene tror jeg er slik for de fleste at produktet blir forbedret gjennom oppstartfasen, slik at utgangspunktet ikke nødvendigvis er likt produktet som kommer i salg 5 år frem i tid. Et stor problem for en oppfinner er "Høna og egget problematikken". Oppfinneren ser et stort potensiale i et nytt produkt, men må ha penger for å lage en prototype for å overbevise investoren, mens investoren vil se at produktet svarer til forventningene før investeringer. En nærmest umulig floke, og i vår kapitalistiske verden blir trolig mange gode oppfinnelser værende på idestadiet i mangel av finansiering. Det er også et paradoks at være eller ikke være for en oppfinnelse ofte beror på kapitalen til folk med vanlig arbeidsinntekt, mens de med millioner i banken skyr risikoen det er å prøve noe nytt. Jeg tror egentlig at samfunnet totalt sett ville hatt mye igjen for å være mer raus med investeringer i modeller og prototyper. Samfunnet må innse realitetene, som mangel på risikovillig kapital er, dersom vi skal få mange arbeidsplasser basert på innovasjon. "Dødens dal" må gjøres mindre dyp. 2 Lenke til kommentar
Gjest Jan M M Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 "Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab." Som oppfinner gjennom 50 år er jeg egentlig nokså skeptisk til det som er opplest og vedtatt omkring "Startups". Det er som å høre folkene i Innovasjon Norge, men litt forandringer har det vært opp gjennom årene. Tidligere var "Forretningsplan" alfa og omega, men ekspertisen har etterhvert innsett at det er nærmest umulig å vite utgifter og inntekter når du satser på et nytt produkt. Realitetene tror jeg er slik for de fleste at produktet blir forbedret gjennom oppstartfasen, slik at utgangspunktet ikke nødvendigvis er likt produktet som kommer i salg 5 år frem i tid. Et stor problem for en oppfinner er "Høna og egget problematikken". Oppfinneren ser et stort potensiale i et nytt produkt, men må ha penger for å lage en prototype for å overbevise investoren, mens investoren vil se at produktet svarer til forventningene før investeringer. En nærmest umulig floke, og i vår kapitalistiske verden blir trolig mange gode oppfinnelser værende på idestadiet i mangel av finansiering. Det er også et paradoks at være eller ikke være for en oppfinnelse ofte beror på kapitalen til folk med vanlig arbeidsinntekt, mens de med millioner i banken skyr risikoen det er å prøve noe nytt. Jeg tror egentlig at samfunnet totalt sett ville hatt mye igjen for å være mer raus med investeringer i modeller og prototyper. Samfunnet må innse realitetene, som mangel på risikovillig kapital er, dersom vi skal få mange arbeidsplasser basert på innovasjon. "Dødens dal" må gjøres mindre dyp. Hei, Da har du mer erfaring enn mange andre, ja. Har inntrykk av at det har blitt litt for populært/trendy å bli "grunder". og å være en del av startupmiljøer. Det er hardere arbeid enn mange tror. Ta gjerne kontakt om du mener vi bør se på din historie og erfaring. vh Jan M M TU [email protected] Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 En radikal endring i skatteincentivene må på plass for å få de med ressurser til å være villig til å investere de med høyere risiko. Dette er jo ikke noe nytt, men politikerene gjør aldri noe med det. De bare flikker på småtteri. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 "Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab." Som oppfinner gjennom 50 år er jeg egentlig nokså skeptisk til det som er opplest og vedtatt omkring "Startups". Det er som å høre folkene i Innovasjon Norge, men litt forandringer har det vært opp gjennom årene. Tidligere var "Forretningsplan" alfa og omega, men ekspertisen har etterhvert innsett at det er nærmest umulig å vite utgifter og inntekter når du satser på et nytt produkt. Realitetene tror jeg er slik for de fleste at produktet blir forbedret gjennom oppstartfasen, slik at utgangspunktet ikke nødvendigvis er likt produktet som kommer i salg 5 år frem i tid. Et stor problem for en oppfinner er "Høna og egget problematikken". Oppfinneren ser et stort potensiale i et nytt produkt, men må ha penger for å lage en prototype for å overbevise investoren, mens investoren vil se at produktet svarer til forventningene før investeringer. En nærmest umulig floke, og i vår kapitalistiske verden blir trolig mange gode oppfinnelser værende på idestadiet i mangel av finansiering. Det er også et paradoks at være eller ikke være for en oppfinnelse ofte beror på kapitalen til folk med vanlig arbeidsinntekt, mens de med millioner i banken skyr risikoen det er å prøve noe nytt. Jeg tror egentlig at samfunnet totalt sett ville hatt mye igjen for å være mer raus med investeringer i modeller og prototyper. Samfunnet må innse realitetene, som mangel på risikovillig kapital er, dersom vi skal få mange arbeidsplasser basert på innovasjon. "Dødens dal" må gjøres mindre dyp. Hei, Da har du mer erfaring enn mange andre, ja. Har inntrykk av at det har blitt litt for populært/trendy å bli "grunder". og å være en del av startupmiljøer. Det er hardere arbeid enn mange tror. Ta gjerne kontakt om du mener vi bør se på din historie og erfaring. vh Jan M M TU [email protected] Føler at min historie ender opp i mange løse tråder, da mine erfaringer stopper på patent og modellstadiet. Fortsatt jobber jeg med bølgekraftverket som er beskrevet på nettsiden www.owwe.net men problemet er egentlig politisk. Skal Norge få arbeidsplasser innen "Multi-use" av havet må vi tenke som i Tyskland. Bølgekraftverket som kalles "Wavepump rig" har jeg jobbet med siden 1978, men i dag har jeg mest tro på teknologien som kalles "Oppskylling"(OWWE). Båtprosjektet fra 1971 kunne kanskje blitt noe av dersom jeg hadde vert villig til å ta større risiko, men jeg tror egentlig at vi oppfinnere bør prioritere famililivet, slik som vanlige arbeidstakere. Det er livskvaliteten som betyr aller mest og da er ikke penger noen vesentlig faktor, så trolig har jeg valgt rett. Lenke til kommentar
Gjest [email protected] Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 "Les de viktigste rådene til Rolf Assev i Startuplab." Som oppfinner gjennom 50 år er jeg egentlig nokså skeptisk til det som er opplest og vedtatt omkring "Startups". Det er som å høre folkene i Innovasjon Norge, men litt forandringer har det vært opp gjennom årene. Tidligere var "Forretningsplan" alfa og omega, men ekspertisen har etterhvert innsett at det er nærmest umulig å vite utgifter og inntekter når du satser på et nytt produkt. Realitetene tror jeg er slik for de fleste at produktet blir forbedret gjennom oppstartfasen, slik at utgangspunktet ikke nødvendigvis er likt produktet som kommer i salg 5 år frem i tid. Et stor problem for en oppfinner er "Høna og egget problematikken". Oppfinneren ser et stort potensiale i et nytt produkt, men må ha penger for å lage en prototype for å overbevise investoren, mens investoren vil se at produktet svarer til forventningene før investeringer. En nærmest umulig floke, og i vår kapitalistiske verden blir trolig mange gode oppfinnelser værende på idestadiet i mangel av finansiering. Det er også et paradoks at være eller ikke være for en oppfinnelse ofte beror på kapitalen til folk med vanlig arbeidsinntekt, mens de med millioner i banken skyr risikoen det er å prøve noe nytt. Jeg tror egentlig at samfunnet totalt sett ville hatt mye igjen for å være mer raus med investeringer i modeller og prototyper. Samfunnet må innse realitetene, som mangel på risikovillig kapital er, dersom vi skal få mange arbeidsplasser basert på innovasjon. "Dødens dal" må gjøres mindre dyp. Hei,Da har du mer erfaring enn mange andre, ja. Har inntrykk av at det har blitt litt for populært/trendy å bli "grunder". og å være en del av startupmiljøer. Det er hardere arbeid enn mange tror. Ta gjerne kontakt om du mener vi bør se på din historie og erfaring. vh Jan M M TU [email protected] Føler at min historie ender opp i mange løse tråder, da mine erfaringer stopper på patent og modellstadiet.Fortsatt jobber jeg med bølgekraftverket som er beskrevet på nettsiden www.owwe.net men problemet er egentlig politisk. Skal Norge få arbeidsplasser innen "Multi-use" av havet må vi tenke som i Tyskland. Bølgekraftverket som kalles "Wavepump rig" har jeg jobbet med siden 1978, men i dag har jeg mest tro på teknologien som kalles "Oppskylling"(OWWE). Båtprosjektet fra 1971 kunne kanskje blitt noe av dersom jeg hadde vert villig til å ta større risiko, men jeg tror egentlig at vi oppfinnere bør prioritere famililivet, slik som vanlige arbeidstakere. Det er livskvaliteten som betyr aller mest og da er ikke penger noen vesentlig faktor, så trolig har jeg valgt rett. Det har du helt sikkert rett i. Du har i hvert fall reflektert godt over både teknologiene og situasjonen! vh Jan M M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå