Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenmelding, glemt å signere


Fiboc

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Var syk en dag, tidlig i januar, og sendte inn egenmelding for dette dagen etter. Sjekket lønnsslippen idag, og har ikke fått betalt for denne dagen (altså ugyldig fravær). Ser før i dag at jeg fikk svar på mailen dagen etter. Der sto det at egenmeldinga ikke var signert av meg, derfor kunne den ikke behandles. Denne mailen har ikke jeg sett, og derfor levd i god tro om at den ble godkjent.

 

Kan jeg kreve lønn for denne dagen? Vil ha dette avklart før jeg tar kontakt med arbeidsgiver, da de kan være noe vanskelig å ha med å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En egenerklærings form reguleres av folketrygdloven § 8-26:

 

Arbeidsgiveren kan kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet. Dersom en slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort.

En muntlig egenmelding (her også SMS og e-post) er altså greit, men arbeidsgiver kan kreve en skriftlig bekreftelse når du er tilbake på arbeid.

 

Slik jeg forstår det har du meldt sykdom via e-post, og fått beskjed om at egenmeldingen må signeres. Krav om signatur ligger innenfor "skriftlig bekrefter". Du har så ikke fulgt opp dette kravet, og arbeidsgiver har bestemt at sykepengene faller bort. Dette er lovlig.

 

(Merk at arbeidsgiver ikke nødvendigvis kan behandle fraværet som ugyldig eller skulk. Det er fortsatt sykefravær selv om sykelønnen faller bort fordi du ikke skrev skriftlig egenmelding.)

 

Arbeidsgiver kan ombestemme seg, slik at du får sykepenger likevel. Det er imidlertid opp til arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det har du meldt sykdom via e-post, og fått beskjed om at egenmeldingen må signeres. Krav om signatur ligger innenfor "skriftlig bekrefter". Du har så ikke fulgt opp dette kravet, og arbeidsgiver har bestemt at sykepengene faller bort. Dette er lovlig,

 

Finnes det praksis på dette?

 

En epost er da en skriftlig melding til å begynne med? Paragraf § 8-26 gjelder "muntlige" egenmeldinger.

 

Det er heller ikke slik at TS nekter å vedkjenne seg eposten. Og han er sikkert villig til å gi en skriftlig og signert bekreftelse på papir hvis det er ønskelig.

 

Hvis man mener at epost ikke er tilstrekkelig formelt så er det naturlig å spørre om arbeidsgivers svar-epost, med krav om skriftlig bekreftelse av den skriftlige meldingen i eposten den svarer på, er tilstrekkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...