Gå til innhold

Er det akseptabelt med mannsdiskriminering i det norske samfunnet?


Anbefalte innlegg

Det stemmer at det finnes guttepoeng. På to studier, såvidt jeg finner ut, veterinær og dyrepleier ved NMBU.

 

Jentepoeng derimot:

  • nesten alle bachelorutdanninger i ingeniørfag
  • landbruksstudier ved Høgskolen i Hedmark
  • bachelorutdanninger i maritime fag ved Høgskolen i Sørøst-Norge, studier i Buskerud og Vestfold, NTNU (Ålesund) og Høgskolen Stord/Haugesund (bortsett fra shipping management og shippingledelse ved NTNU (Ålesund)

Dessuten ved følgende femårige integrerte masterprogram i teknologi og ingeniørfag ved NTNU:

  • Ingeniørvitenskap og IKT
  • Marin teknikk
  • Produktutvikling og produksjon
  • Elektronisk systemdesign og innovasjon
  • Kybernetikk og robotikk
  • Kommunikasjonsteknologi
  • Datateknologi
  • Fysikk og matematikk
  • Materialteknologi

Og ser man på skjevfordelingen som kjønnspoeng er ment å rette opp i:

  • Jentene utgjorde mer enn 70 prosent ved 25 studieprogrammer, mens guttene utgjorde mer enn samme andel ved kun to.

 

Dei to universiteta (UiB og UiO) spurde i fjor departementet om dei kunne kvotere inn menn på profesjonsstudiet i psykologi, der over 70 prosent av studentane som har blitt tatt opp dei siste åra, er kvinner. Men i eit rundskriv frå Kunnskapsdepartementet går det fram at det ikkje er høve til å kvotere menn på same måte som kvinner. Den norske likestillingslova er ikkje kjønnsnøytral, men tar særleg sikte på å betre stillinga for kvinner.

 

Og i dag er hovedsaken på nyhetene på P2 at gutter i langt større grad enn jenter trenger spesialundervisning i skolen, og henger vesentlig etter jentene. Og såvidt jeg forstår mener forskerne bak tallene at mye av grunnen er at undervisningen er tilpasset jenter de siste 30 årene.

 

I flere år har forskjellen mellom gutter og jenter vært stor. Kjønnsforskjellen bekymrer skoleforsker Peder Haug.

– Den enkleste forklaringen er at undervisningen passer bedre for jenter enn for gutter, sier Haug til NRK.

Han mener undervisningen er orientert om det som er jentenes kapasitet og jentenes adferd, og at guttene derfor faller av.

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argument 1: Menn liker å se undertøy på en modell, spesielt da de vanligvis viser fram de mest sexy variantene. Og ja, som jeg sa er vi ikke alle single og sexy undertøy kjøper vi til damene våre.

 

Så ja, det fungerer toppers for begge kjønnene. En annen ting er da at man kanskje vil ha partner med seg da man vil ha noe begge liker.

 

Herre og kvinne seksjoner i butikker er ikke diskriminerende da kundene står fritt til å handle fra begge.

 

Målet er ikke å få alle like, men hindre diskriminering. Kvinner og Menn vil velge forskjellig da vi er forskjellige, så hvorfor trenger man å stenge ute noen? Vi burde gjøre som klesbutikkene, kvinner er velkommen i dressmann butikker og menn er velkommen i alle andre.

 

Tror vi rett og slett bare er uenige om hva som er diskriminering og ikke. Jeg ser poengene dine, og du skjønner sikkert hva jeg mener og. Noen ganger har bare folk forskjellig syn på en sak :)

Lenke til kommentar

Det @bo1e trekker frem er bra skrevet. Det er slike ting jeg synes ligger unna diskriminering av menn, og veldig stort fokus på kvinner, og at men oversees. Det er liksom kvinner som har blitt undertrykket, så da skal alt gjøres best mulig for kvinner, og menn gidder dem ikke å se på engang, fordi de har jo alltid hatt det best. Jeg mener slik politikk er helt feil. Det burde jobbes for likt grunnlag for kjønnene. Høres enkelt ut, men åpenbart ikke så enkelt.....

 

 

Så også her en dag et godt poeng. Det jobbes mye for å få jenter til å bli politikere, ledere, ingeniører osv. Hvorfor ikke kvotere inn jenter som søppelmenn? Snekkere? Elektrikere? Hvorfor skal det likestilles blant ingeniører, sivilingeniører, advokater, ledere osv, men ikke blant søppelmenn, elektrikere, tømmermenn?

 

Nesten som om jenter vil ha likestilling i det samfunnet regner som gode jobber, og godt betalte jobber, men ikke i jobber som ofte ikke regnes som å ha like høy status eller betaling.

Lenke til kommentar

Tror vi rett og slett bare er uenige om hva som er diskriminering og ikke. Jeg ser poengene dine, og du skjønner sikkert hva jeg mener og. Noen ganger har bare folk forskjellig syn på en sak :)

 

Vi er nok uenige om hva diskriminering er ja, men ser ingen grunn til å krangle om definisjoner så vi kan godt bare ha forskjellig syn på det.

 

Men nei, jeg ser ikke helt din side her, du ser ut til å ha en veldig snevert syn på menn. Gjennom alt det du har sagt her i tråden viser du lite rom for at andre menn kan tenke annerledes enn deg, noe som er greit nok når du presenterer ting som bare din mening, men da bør du unngå påstander som for eksempel (fra post #14)'Menn har ikke like stort behov for å ha en slik "mens night" på kinoen akkurat'.

Lenke til kommentar

Ja, du har rett i det. Jeg skulle ikke skrevet det, og det er ikke det jeg mener egentlig heller. Jeg mente egentlig at jeg ikke ser for meg at menn ville likt noe slikt. Som du sier så blir det litt "alle menn må tenke som meg" og det blir veldig feil. Jeg vet at det finnes mange menn i verden, og mange som tenker veldig annerledes enn meg. Som er helt greit. Så skal passe på at jeg ikke skriver det som påstander, men heller meninger, som er hva det egentlig var ment som.

 

Så slik jeg ser det så synes jeg det er ok å ha "ladies night", og også "mens night" forsåvidt. Selv om det er en offentlig kino, en offentlig pub osv. Hva enn det er interesse for egentlig. Og si "beklager, men i dag er det kun X kjønn som får være her". Samtidig synes jeg f.eks ikke kjønnsdelte skoler er noe vi bør gjeninnføre. Men en kveld på en kino eller pub synes jeg er greit, MEN det må TYDELIG informeres om selvfølgelig.

Lenke til kommentar

(...)

 

Kino og Pub er ganske forskjellige organisasjoner her i Norge, en pub har alltid en privat eier, mens kinoer rundt om kring i landet er vanligvis helt eller deleid av kommunen. Og da kommunen betaler for seg med skattebetalerens penger mener jeg det blir veldig feil hvis de låser ute en gruppe mennesker som er tvunget til å betale for det.

 

Skole er en annen arena som er betalt for av de offentlige, så du ser jo tydeligvis problemet her.

 

Når jeg snakker om offentlig snakker jeg da om offentlig eid og ikke offentlig tilgjengelig.

 

Jeg har heller ikke noe problemer med at de arrangerer en 'ladies night' så lenge ingen blir stoppet fra å delta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...