Gå til innhold

Er det akseptabelt med mannsdiskriminering i det norske samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

(...)Men har ikke noe behov for å samles kun menn for å se en ny actionfilm f.eks, mens kvinner synes det er mer gøy med en sånn ladies night for eksempel(..)

Sier du at menn ikke synes det er gøy å samles for en kveld sammen med andre menn hvor de er fri for kvinners innflytelse? Menn som ikke er single eksisterer vet du.

 

Nei, det å gjøre ting med bare kompiser er veldig gøy det, og gjort det mye. Jeg sier bare at jeg ikke ser for meg menn på et slik opplegg som denne kinovisningen. Altså her har det vært en film plus fremvisning av undertøy.

 

Det er forskjell å gå ut med kompiser og gå på en kinovisning for kun menn. Jeg ser ikke hva spesielt som skulle skjedd på den kinoen slik at det bare måtte være menn der, er alt jeg sier.

 

Jeg sier ikke at bare kompiser går sammen og gjør noe uten at det er noen kvinner som påvirker er noe som jeg ikke ser for meg. Eksempelvis at en gjeng samler seg hjemme hos en for en sportskveld bare for kompisgjengen, uten noen kvinner i hus. Så poenget var ikke at kvinner liker å gjøre ting med bare kvinner, og menn ikke liker det samme. Poenget mitt var at når menn gjør ting som er bare menn så er det andre ting enn hva kvinner gjør når de er bare kvinner vanligvis. Det er hvertfall min oppfatning.

Lenke til kommentar

 

Nei, den var ikke det. Menn ble nektet adgang på kino.

 

Jeg spurte spesifikt om det var et spesielt arrangement, ditt svar var "Det er en helt vanlig kinokveld der alle kan gå å se film på kino."

 

AtW

 

Hvis du skal prøve å være offer er det ofte slik at du må unnlate "uviktig" informasjon.

 

Mye av det jeg ser på nettet der folk er offer for noe, så får du sjeldent hele historien. Og hvis du hadde fått hele historien, så er det ikke mange som hadde synes det var noe spesielt galt i de fleste tilfeller.

 

Så et annet interessant spørsmål er jo hvorfor @FrihetensRegn mente at svaret fra kinoen på hvorfor menn ble nektet adgang var uviktig informasjon? Og at det ikke var noe uvanlig å vise frem undertøy på en kinoforestilling? Og eneste kilden var bak en paywall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vent.... Kommer på noe som kan hjelpe.

 

 

Reiste meg for ei jente på bussen en gang som ikke var gammel. en gang. Hadde ikke gjort det for en ungggutt så der er det klart kjønnet. Trakk meg tidlig fra en krangel med ei gravid en gang som jeg hadde vunnet bare fordi folk stirra og dette kunne heller ikke skjedd menn.  Trur også jeg har spandert mer middager til jenter.

 

Kanskje jeg er en del av problemet?

 

Edit: Tar ike ned noe dosete for en mann!

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Problemet (hvis det finnes noe problem) er at man på den ene siden hevder man krever full likestilling, men på den andre siden forventer/ønsker særbehandling. For min del er det ikke et problem, men et hykleri som jeg velger å ikke bry meg noe videre om.

 

Den siste tiden har det vært en del diskusjon hos universitetet i bergen og universitetet i oslo, fordi man ønsker å kvotere inn gutter på psykologistudiet, fordi overvekten av jenter er blitt for stor. På samme måte som jenter er blitt kvotert inn her og der i mange år av samme grunn. Det åpner ikke likestillingsloven for. Jenter kan kvoteres inn, men ikke gutter. Hvis noen mener at likestillingsjaget er blitt litt skjeivt, så er dette et godt argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)Jeg sier bare at jeg ikke ser for meg menn på et slik opplegg som denne kinovisningen. Altså her har det vært en film plus fremvisning av undertøy.

 

 

Det er forskjell å gå ut med kompiser og gå på en kinovisning for kun menn. Jeg ser ikke hva spesielt som skulle skjedd på den kinoen slik at det bare måtte være menn der, er alt jeg sier.(...)

 

Se på en film og se på damer i undertøy, høres ut som en guttekveld syntes jeg.

 

Grunnen til at det settes opp en kinovisning for bare menn ville være den samme grunn som man setter opp en for bare kvinner, finn argument for den ene og du har argumentet for den andre.

 

Jeg savner fortsatt informasjon om kinoen har det offentlige eller private på eiersiden, da det er ganske viktig forskjell synes jeg, eller så er det ganske synd at man kan se at senterlederen for kinoen ikke engang forstår hva diskriminering er(link til artikkel uten betalingsmur i post #19). Tror nok mange er i samme båt som han og tror at det er ett ord som bare kan brukes en vei.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Synes det er helt ok om en kino arranger "jentekveld" eller lignende, så lenge det annonseres såpass at ikke mange går bomtur.  

 

Ellers stemmer det nok greit at diskriminering av menn i større grad er akseptert i samfunnet enn det diskriminering av kvinner er, gitt at vi har en likestillingslov som særlig legger vekt på å bedre kvinners stilling. 

Lenke til kommentar

Se på en film og se på damer i undertøy, høres ut som en guttekveld syntes jeg.

 

Grunnen til at det settes opp en kinovisning for bare menn ville være den samme grunn som man setter opp en for bare kvinner, finn argument for den ene og du har argumentet for den andre.

 

Jeg savner fortsatt informasjon om kinoen har det offentlige eller private på eiersiden, da det er ganske viktig forskjell synes jeg, eller så er det ganske synd at man kan se at senterlederen for kinoen ikke engang forstår hva diskriminering er(link til artikkel uten betalingsmur i post #19). Tror nok mange er i samme båt som han og tror at det er ett ord som bare kan brukes en vei.

 

Grunnen til at det er fremvisning av undertøy av modeller vil være den samme. Finn argumenter for den ene, og du har argumenter for den andre.

 

Argument 1: Se på undertøyet på en modell for å se om du vil kjøpe det eller ikke.

 

Vent nå litt.... noe her stemmer ikke.... Det er en grunn til at det er en "herre" og "kvinne" seksjon i klesbutikker er det ikke vel? Det er ikke kjønnsdiskriminering, men det er faktisk slik at menn ikke går i skjørt. Og kvinner går ikke i store mannebukser. Så mulig at menn og kvinner vil det samme, men grunnene trenger ikke være like.

 

Jeg er mann selv, og jeg sier bare at jeg ikke ser noen grunn til at menn ville samle seg i en kinoforestilling for bare menn og se på modeller som viser frem herreundertøy. Trenger ikke å ta deg nær av det. Det er bare hva jeg mener. Og jeg vet ikke hvorfor jeg skulle være for diskriminering av menn.

Lenke til kommentar

Sikker på det? Trodde guttepoeng fantes, blant annet på veterinær? AtW

Men kan du bli veterinær ved UiO? Ikke såvidt jeg vet. Det er ellers mye flere jenter som får jentepoeng enn gutter. Og det med psykologistudiet er sant, men det er jo en grunn til at det ikke er ekstrapoeng, fordi UiO ikke vil som sagt. Det de gjør, det alle universiteter gjør er å arrangere arrangementer på universitetet der du kan få se på studiet BARE for menn eller BARE for kvinner.

 

Samer har vel og noe ekstrapoeng til enkelte studier. Synes alt slik er galt. Det er sånn, samer og kvinner ble diskriminert, så nå skal vi ha likestilling, men siden de ble diskriminert sås får de ekstrapoeng. Nei, det er ikke likestilling, det er bare diskriminering andre veien igjen. Om gutter får det er det like ille som om jenter får det. Jenter er ikke dummere enn gutter, så hvorfor skal de få ekstra poeng? 

 

Synes det er helt ok om en kino arranger "jentekveld" eller lignende, så lenge det annonseres såpass at ikke mange går bomtur.  

 

Ellers stemmer det nok greit at diskriminering av menn i større grad er akseptert i samfunnet enn det diskriminering av kvinner er, gitt at vi har en likestillingslov som særlig legger vekt på å bedre kvinners stilling. 

Det departementet med MINST likestilling er likestillingsdepartementet. Utrolig mye kvinner som jobber der, og de jobber nesten utelukkende for kvinners rettigheter. DinSide har vel hatt saker på det, der de selv har innrømmet at de ikke har nok fokus på diskriminering mot menn.

 

Jeg føler ellers likestilling i Norge er ganske bra jeg. Det skjer diskriminering mot menn, og det er vanskeligere for menn å snakke om det da "en ikke kan bli diskriminert som mann" Akkurat som om hvite "ikke kan bli utsatt for rasisme". Det er "anti-rasisme" å være rasistisk mot en hvit person eller noe sånt.

 

Samtidig er det nok mer diskriminering mot kvinner enn menn, men vanskelig å si.

 

Uansett synes jeg ikke måten å alltid være et offer, og bli så veldig såret over alt. Bare klaging, og lite konstruktivt. Når folk klager massevis over småting, så sier en egentlig bare at alt er ganske bra.

 

Og må alt være 120% politisk korrekt? Er ikke det en av grunnene til at menn møtes som kompisgjeng for at man kan si ting som ikke er så politisk korrekt, fordi vennene dine forstår hva du mener?

Lenke til kommentar

Eller ikke... I alle dager så mange menn som fører at det er et personlig korstog mot oss om dagen... Offerrolle og sutring ofte her (

 

Nja, hvis ikke tilfellet er at menn har funnet seg for mye i hva kvinner har oppnådd med sitt klagekor.

 

Hørte på radioen (Her og nå) at "likestillingsloven" hindrer menn i å bli kvotert inn på psykologistudiet. Det er tydeligvis slik at kvotering primært skal være et kjønnsgode for kvinner. Nå er det vel ikke den store omsorgen for menn det er snakk om heller, mere at det er bruk for mannlige psykologer. 

 

Men intervjuer har vist at mannlige studenter føler seg mindre bekvemme med tanken å bli kvotert inn.

Endret av GeirHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis kvinner har klagekor og du mener de oppnår for mye, så burde menn og opprette klagekor?

 

Hvis kvinner får noe, så MÅ menn og få det, ellers er det urettferdig?

 

Hva med å prøve å sette eksempel og ikke klage, og jobbe for likestilling på andre måter? Og ikke være så opptatt av at alt MÅ være helt likt for alle. Like rettigheter osv er viktig, men at alt skal være likt er ikke det samme. Det er ikke likestilling. Folk er ikke like, kjønnene er ikke like. Og det er mulig å ikke være så hårsåre for den minste ting.

Lenke til kommentar

Grunnen til at det er fremvisning av undertøy av modeller vil være den samme. Finn argumenter for den ene, og du har argumenter for den andre.

 

Argument 1: Se på undertøyet på en modell for å se om du vil kjøpe det eller ikke.

 

Vent nå litt.... noe her stemmer ikke.... Det er en grunn til at det er en "herre" og "kvinne" seksjon i klesbutikker er det ikke vel? Det er ikke kjønnsdiskriminering, men det er faktisk slik at menn ikke går i skjørt. Og kvinner går ikke i store mannebukser. Så mulig at menn og kvinner vil det samme, men grunnene trenger ikke være like.

(...)

Argument 1: Menn liker å se undertøy på en modell, spesielt da de vanligvis viser fram de mest sexy variantene. Og ja, som jeg sa er vi ikke alle single og sexy undertøy kjøper vi til damene våre.

 

Så ja, det fungerer toppers for begge kjønnene. En annen ting er da at man kanskje vil ha partner med seg da man vil ha noe begge liker.

 

Herre og kvinne seksjoner i butikker er ikke diskriminerende da kundene står fritt til å handle fra begge.

 

 

Så hvis kvinner har klagekor og du mener de oppnår for mye, så burde menn og opprette klagekor?

 

Hvis kvinner får noe, så MÅ menn og få det, ellers er det urettferdig?

 

Hva med å prøve å sette eksempel og ikke klage, og jobbe for likestilling på andre måter? Og ikke være så opptatt av at alt MÅ være helt likt for alle. Like rettigheter osv er viktig, men at alt skal være likt er ikke det samme. Det er ikke likestilling. Folk er ikke like, kjønnene er ikke like. Og det er mulig å ikke være så hårsåre for den minste ting.

 

Målet er ikke å få alle like, men hindre diskriminering. Kvinner og Menn vil velge forskjellig da vi er forskjellige, så hvorfor trenger man å stenge ute noen? Vi burde gjøre som klesbutikkene, kvinner er velkommen i dressmann butikker og menn er velkommen i alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sikker på det? Trodde guttepoeng fantes, blant annet på veterinær? AtW

Men kan du bli veterinær ved UiO? Ikke såvidt jeg vet. Det er ellers mye flere jenter som får jentepoeng enn gutter. Og det med psykologistudiet er sant, men det er jo en grunn til at det ikke er ekstrapoeng, fordi UiO ikke vil som sagt. Det de gjør, det alle universiteter gjør er å arrangere arrangementer på universitetet der du kan få se på studiet BARE for menn eller BARE for kvinner.

 

 

 

Ser ikke hvorfor det er relevant om det er på UIO eller ikke, når spørsmålet er om likestillingsloven forbyr det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde det var som svar på mitt innlegg om at UiO ikke ville gjøre det. Ser nå at det ikke var, så misforståelse fra min side. Selvfølgelig er det ikke relevant om en diskuterer om det er lov i forhold til loven eller ikke.

 

Ikke at jeg ser hvordan guttepoeng skal være ulovlig når jentepoeng er lovlig. Det må jeg se bevis på før jeg tror.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...