Gå til innhold

Er det akseptabelt med mannsdiskriminering i det norske samfunnet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller ikke... I alle dager så mange menn som fører at det er et personlig korstog mot oss om dagen... Offerrolle og sutring ofte her (var ikke direkte til deg TS). Jeg er 32 år, hvit og jobber som noen i en annen tråd mente var det værste ift å bli diskriminert.

 

Har aldri merka noe så skjønner ikke greia. Virker som at noen er mugne for at vi behandler damer bedre.

 

PS: Ikke et direkte svar til det over så da svarer jeg at dette er en fillesak med en konspirasjon du la på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Menn ble nektet inngang på kino.

 

http://www.vestnytt.no/aktuelt/Menn-ble-avvist-pa-kinoen-565591.html

 

Om det hadde vært omvendt, altså at alle kvinner ble nektet inngang, hadde det vel vært forsideoppslag i alle landets aviser.

 

Kan du oppsummere saken litt? Ingressen snakker om "ladies night", mao oppfatter jeg det som en spesiell happening, ikke en vanlig kinoforestilling. Er det riktig oppfattet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig kinokveld der alle kan gå å se film på kino. Menn kan kjøpe billetter de også, det er ikke uvanlig at menn går sammen med kvinner for å se film. Men av og til når det er en typisk damefilm så pleier de å kalle det for noe harry som f.eks. Ladies night. De gjorde det samme med Bridget Jones.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig kinokveld der alle kan gå å se film på kino. Menn kan kjøpe billetter de også, det er ikke uvanlig at menn går sammen med kvinner for å se film. Men av og til når det er en typisk damefilm så pleier de å kalle det for noe harry som f.eks. Ladies night. De gjorde det samme med Bridget Jones.

 

Pleier du å presse deg på når det er jentekveld også, slik som syklubb og liknende? ;)

 

Må da være mer enn greit dette, selv hadde jeg krevd betaling om jeg måttet ha stilt opp på her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kinoen privat eller offentlig finansiert? Hvis det er privat mener jeg man burde ha mulighet til å diskriminere(men frisørsaken kan hinte til at det ikke er en frihet private har heller), men hvis den er kommunal er dette noe som definitivt ikke burde skje. Offentlige tilbud burde være åpne for alle.

Lenke til kommentar

Det er en helt vanlig kinokveld der alle kan gå å se film på kino. Menn kan kjøpe billetter de også, det er ikke uvanlig at menn går sammen med kvinner for å se film. Men av og til når det er en typisk damefilm så pleier de å kalle det for noe harry som f.eks. Ladies night. De gjorde det samme med Bridget Jones.

 

Om det er en helt vanlig kinokveld (ikke noe spesielt ladies-night-opplegg eller liknende), så er det dustete å bare kaste ut menn ja (uten at jeg helt forstår hva som har skjedd her, når jeg er på kino, så får man bare ikke kjøpt når det er fullt i salen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg forsto han slik:

Han som hvit mann som nylig har passert 30 år har aldri merka at han har blitt utsatt for diskriminering basert på kjønnet sitt, det virker for han som om noen er mugne for at vi (samfunnet) behandler kvinner bedre nå enn vi gjorde før i tiden.

 

Og antar det var skrevet i fullt alvor ja.

 

Forsto du han annerledes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det må være ok å ha events bare for kvinner. Ikke i om kvelden i helgen, men på en vanlig dag der ikke mange går på kino f.eks. Det er mulig det hadde vært skriving om det hadde vært "mens night" istedenfor, men menn og kvinner er jo forskjellige. Menn har ikke like stort behov for å ha en slik "mens night" på kinoen akkurat. Og det er det mange ikke forstår med likestilling. Kvinner er ikke menn. Men har ikke noe behov for å samles kun menn for å se en ny actionfilm f.eks, mens kvinner synes det er mer gøy med en sånn ladies night f.eks. Kvinner er mer interessert i omsorgsyrker, og menn er mer interessert i mange mer fysiske yrker.

 

Og om kvinner ville klaget for noe, så er det ikke noen grunn å klage over det som mann på den andre siden. Ingenting blir bedre om alle føler seg som ofre for diskriminering. 

 

Om du ser på universiteter derimot så er det faktisk diskriminering. Jenter får ekstrapoeng til ingeniørfag, selv om de statistisk gjør det bedre enn menn på skolen, og blant de som gjør det bra er tallene ganske likt. Likevel får de bonuspoeng for å bli ingeniør på NTNU. UiO vil f.eks ikke ha dette, da de mener det er galt. Slike ting er jo faktisk objektivt diskriminering og jeg synes det er galt. Det at det er spesielle ting for menn og kvinner synes jeg må være ok. Det bør jo derimot opplyses om at det er kun kvinner da om de vil ha event for kun kvinner.

Lenke til kommentar

(...)Men har ikke noe behov for å samles kun menn for å se en ny actionfilm f.eks, mens kvinner synes det er mer gøy med en sånn ladies night for eksempel(..)

Sier du at menn ikke synes det er gøy å samles for en kveld sammen med andre menn hvor de er fri for kvinners innflytelse? Menn som ikke er single eksisterer vet du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsto han slik:

Han som hvit mann som nylig har passert 30 år har aldri merka at han har blitt utsatt for diskriminering basert på kjønnet sitt, det virker for han som om noen er mugne for at vi (samfunnet) behandler kvinner bedre nå enn vi gjorde før i tiden.

 

Og antar det var skrevet i fullt alvor ja.

 

Forsto du han annerledes?

Trodde han mente bedre punktum. Hvis meningen var nå i forhold til før i tiden så ble det noe annet.

Lenke til kommentar

 

Menn ble nektet inngang på kino.

 

http://www.vestnytt.no/aktuelt/Menn-ble-avvist-pa-kinoen-565591.html

 

Om det hadde vært omvendt, altså at alle kvinner ble nektet inngang, hadde det vel vært forsideoppslag i alle landets aviser.

 

Kan du oppsummere saken litt? Ingressen snakker om "ladies night", mao oppfatter jeg det som en spesiell happening, ikke en vanlig kinoforestilling. Er det riktig oppfattet?

 

AtW

 

Essensen i saken er at det var litt mer enn bare filmfremvisning. Det var bl.a. fremvisning av undertøy for damer og modellene hadde krav om at det ikke var menn tilstede.

 

 

– Hvorfor i alle dager kunne ikke menn også se filmen?

– De ville ikke hatt lyst til det om de visste at det var ladies night. Det var moteshow og undertøysmodeller og grunnen til at de stilte var at det var ladies night, under forutsetning at det ikke var menn tilstede, sier Øvretveit.

 

http://www.kinomagasinet.no/artikkel/nektet-menn-adgang-pa-ladies-night/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...