Redaksjonen. Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Brasiliansk flyflørt på valentinsdagen.Widerøe blir lanseringskunde på ny flytype Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Brasil kjører en veldig høy grad av proteksjonisme, og det som kjennetegner land med høy grad av proteksjonisme er at kvaliteten daler. Dette har man sett i en rekke bransjer, så jeg håper virkelig at Widerøe følger opp kvalitetskravene på fabrikken. En grundig leverandørrevisjon er nok på sin plass også. 1 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Noget skeptisk til dette... Brasiliansk kvalitet har liksom ikke blitt noe begrep..... Hadde følt meg tryggest i et japansk eller tysk fly. Lenke til kommentar
Harald Skreppedal Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Spennende valg, og trolig det med lavest risiko av de jetflyene som produseres med færre enn 130 seter. Motorteknologien er en joker, geared fan er et kvantesprang rent teknologisk og blir spennende å følge. 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 (endret) Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det? "Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet? https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146 https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan Detalj av motor med "Geared fan": http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm Og ennå en beskrivelse: https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/ .... Men det finnes åpenbart også nye løsninger: https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/ Endret 15. februar 2017 av arne22 Lenke til kommentar
Terje Henriksen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Tore Hansen i Widerøe; er det Banana Airlines det er snakk om? Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Spennende valg, og trolig det med lavest risiko av de jetflyene som produseres med færre enn 130 seter. Motorteknologien er en joker, geared fan er et kvantesprang rent teknologisk og blir spennende å følge. Kvantesprang er vel noe av det aller minste spranget det er mulig å ta. Kvantesprang oppstår når elektroner skifter bane rundt et atom, noe som knapt er målbart. Men de lærde strides... 3 Lenke til kommentar
BenderNOR Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Embraer er et av de bedre fly jeg har reist med. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Flott! Den settes inn på ruten Oslo Leknes håper jeg ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg har reist med KLM Embraer til Amsterdam. Har ingenting å utsette på flytypen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 (endret) Men er Embraer bra nok med hensyn til kvalitet og sikkehet? Det kan faktisk se slik ut. Man kan jo for eksempel søke på "Embraer" på denne listen: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft Jeg har ellers også erfaring med at KLM sine Embraer fly fungerer "helt all right" når man ser bort fra "litt trange bagasjehyller". Endret 19. februar 2017 av arne22 Lenke til kommentar
MerlinIIIB Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det? "Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet? https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146 https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan Detalj av motor med "Geared fan": http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm Og ennå en beskrivelse: https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/ .... Men det finnes åpenbart også nye løsninger: https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/ Beklager, jeg trodde dette var et teknologiforum. For en reisende vil neppe motorteknologien bety noe, men for de som har jobbet med gassturbiner generelt og transmisjoner spesielt, så har vi drømt om dette i mer enn 20 år (derav mye offentlig omtale, selvsagt). Antar at kvantesprang-begrepet avhenger helt av hvor man selv befinner seg i den lange kjeden - fra forskning og metallurgi til passasjer i fly. Lenke til kommentar
MerlinIIIB Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Spennende valg, og trolig det med lavest risiko av de jetflyene som produseres med færre enn 130 seter. Motorteknologien er en joker, geared fan er et kvantesprang rent teknologisk og blir spennende å følge. Kvantesprang er vel noe av det aller minste spranget det er mulig å ta. Kvantesprang oppstår når elektroner skifter bane rundt et atom, noe som knapt er målbart. Men de lærde strides... Artig kommentar. Se for øvrig min kommentar om dette lengre ned. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 (endret) Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det? "Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet? https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146 https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan Detalj av motor med "Geared fan": http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm Og ennå en beskrivelse: https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/ .... Men det finnes åpenbart også nye løsninger: https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/ Beklager, jeg trodde dette var et teknologiforum. For en reisende vil neppe motorteknologien bety noe, men for de som har jobbet med gassturbiner generelt og transmisjoner spesielt, så har vi drømt om dette i mer enn 20 år (derav mye offentlig omtale, selvsagt). Antar at kvantesprang-begrepet avhenger helt av hvor man selv befinner seg i den lange kjeden - fra forskning og metallurgi til passasjer i fly. Tror nok heller det vi tenker på et de mange problemene som har vært med oljedamp fra motor og inn i cabin ifbm tidligere bruk av fan med gear. (BAe 146) Jeg tenkte på detaljene i utførelsen av denne spesifikke motoren og årsaken til at det har lekket oljedamp inn i cabin, slik at mannskapet på flyene har fått helseproblemer. Gikk motorkurs på denne motortypen (core engine for turboshaft) en gang i tiden. Tror denne er fan varianten. http://www.wikiwand.com/en/Lycoming_ALF_502 Endret 22. februar 2017 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå