Gå til innhold

Widerøe blir lanseringskunde på ny flytype


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brasil kjører en veldig høy grad av proteksjonisme, og det som kjennetegner land med høy grad av proteksjonisme er at kvaliteten daler. Dette har man sett i en rekke bransjer, så jeg håper virkelig at Widerøe følger opp kvalitetskravene på fabrikken.

En grundig leverandørrevisjon er nok på sin plass også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det?

 

"Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet?

 

https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan

 

Detalj av motor med "Geared fan":

 

http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm

 

Og ennå en beskrivelse:

 

https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/

 

.... Men det finnes åpenbart også nye løsninger:

 

https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Spennende valg, og trolig det med lavest risiko av de jetflyene som produseres med færre enn 130 seter. Motorteknologien er en joker, geared fan er et kvantesprang rent teknologisk og blir spennende å følge.

 

Kvantesprang er vel noe av det aller minste spranget det er mulig å ta.

Kvantesprang oppstår når elektroner skifter bane rundt et atom, noe som knapt er målbart. Men de lærde strides...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men er Embraer bra nok med hensyn til kvalitet og sikkehet? Det kan faktisk se slik ut. Man kan jo for eksempel søke på "Embraer" på denne listen:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft 

 

Jeg har ellers også erfaring med at KLM sine Embraer fly fungerer "helt all right" når man ser bort fra "litt trange bagasjehyller".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det?

 

"Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet?

 

https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan

 

Detalj av motor med "Geared fan":

 

http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm

 

Og ennå en beskrivelse:

 

https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/

 

.... Men det finnes åpenbart også nye løsninger:

 

https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/

 

Beklager, jeg trodde dette var et teknologiforum. For en reisende vil neppe motorteknologien bety noe, men for de som har jobbet med gassturbiner generelt og transmisjoner spesielt, så har vi drømt om dette i mer enn 20 år (derav mye offentlig omtale, selvsagt). Antar at kvantesprang-begrepet avhenger helt av hvor man selv befinner seg i den lange kjeden - fra forskning og metallurgi til passasjer i fly.

Lenke til kommentar

 

Spennende valg, og trolig det med lavest risiko av de jetflyene som produseres med færre enn 130 seter. Motorteknologien er en joker, geared fan er et kvantesprang rent teknologisk og blir spennende å følge.

Kvantesprang er vel noe av det aller minste spranget det er mulig å ta.

Kvantesprang oppstår når elektroner skifter bane rundt et atom, noe som knapt er målbart. Men de lærde strides...

 

 

Artig kommentar. Se for øvrig min kommentar om dette lengre ned. 

Lenke til kommentar

 

Kvantesprang ... Hvordan begrunner man det?

 

"Geared fan", det er vel ikke akkurat noen nyhet?

 

https://no.wikipedia.org/wiki/BAe_146

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan

 

Detalj av motor med "Geared fan":

 

http://www.shockcone.co.uk/bae146/technical.htm

 

Og ennå en beskrivelse:

 

https://leehamnews.com/2017/01/13/bjorns-corner-geared-turbofans/

 

.... Men det finnes åpenbart også nye løsninger:

 

https://blogs.crikey.com.au/planetalking/2014/09/25/it%E2%80%99s-the-morning-of-the-gtf-in-toulouse-and-it-will-change-flight-forever/

 

Beklager, jeg trodde dette var et teknologiforum. For en reisende vil neppe motorteknologien bety noe, men for de som har jobbet med gassturbiner generelt og transmisjoner spesielt, så har vi drømt om dette i mer enn 20 år (derav mye offentlig omtale, selvsagt). Antar at kvantesprang-begrepet avhenger helt av hvor man selv befinner seg i den lange kjeden - fra forskning og metallurgi til passasjer i fly.

 

 

 

Tror nok heller det vi tenker på et de mange problemene som har vært med oljedamp fra motor og inn i cabin ifbm tidligere bruk av fan med gear. (BAe 146) Jeg tenkte på detaljene i utførelsen av denne spesifikke motoren og årsaken til at det har lekket oljedamp inn i cabin, slik at mannskapet på flyene har fått helseproblemer. Gikk motorkurs på denne motortypen (core engine for turboshaft) en gang i tiden. Tror denne er fan varianten.

 http://www.wikiwand.com/en/Lycoming_ALF_502

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...