Gå til innhold

Ble lovet svevebane og T-bane - nå får Fornebu-beboerne en ny bussrute i stedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politisk surr fra ende til annen. " Årsaken til utvidelsen er at boligbyggingen i området har blitt noe helt annet enn det som ble lagt til grunn da veien ble bygget, forteller Steffensen." Jaha, hvilket boligbygging ble lagt til grunn da? Vi har i mange år hørt at det skal bo 20.000 på Fornebo. Når det er arrangement på Fornebu Arena er det trafikkaos. Sannheten er at Staten, Oslo kommune og Bærum kommune ikke klarer å koordinere seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

– Det har blitt sagt at Fornebubanen skal være ferdig i 2021, så i 2024, men med min erfaring fra store prosjekter tror jeg nok ikke det kommer til å være tilfellet, sier Johan Steffensen.

 

Nei, det er klart når man ikke starter på selve byggingen så blir det ikke ferdig..

 

Verdiløse og maktsyke politikere.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Hvorfor går ikke Staten inn her og pålegger kommunene at videre boligutbygging legges på Hold inntil en trafikkløsning er på plass.

Så langt vises det en total ansvarsfraskrivelse i å utvikle tilfredstillende infrastruktur i denne delen av Oslo området. Vi som jobber her ute på Fornebu opplever frustrasjonen hver dag mens politikerene sitter på løvebakken og spiller Pokemon go....! Kanskje de burde lete etter gjemte dyr her ute..så har det vel gått opp for dem realitetene..!?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke beholde asvalten fra gamle flyplassen?

Fornebuflyplass var før: Har vel bygget en del boliger siden den gang, da burde det være nok asvalt.

Virker ut som staten går for den dårligste og dyreste løsningen uten det blir noe av.

Hadde vært best å ha tog\tbane under jorden og kun hatt boliger\bedriften over jorden.

Men ganske dyrt hadde det blitt.

fornebufraovenmax.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor går ikke Staten inn her og pålegger kommunene at videre boligutbygging legges på Hold inntil en trafikkløsning er på plass.

Så langt vises det en total ansvarsfraskrivelse i å utvikle tilfredstillende infrastruktur i denne delen av Oslo området. Vi som jobber her ute på Fornebu opplever frustrasjonen hver dag mens politikerene sitter på løvebakken og spiller Pokemon go....! Kanskje de burde lete etter gjemte dyr her ute..så har det vel gått opp for dem realitetene..!?

 

Staten er vel de som ivrer mest for utbygging siden de eide store arealer. Bærum kommune ble overkjørt.

Lenke til kommentar

Hvorfor går ikke Staten inn her og pålegger kommunene at videre boligutbygging legges på Hold inntil en trafikkløsning er på plass.

Så langt vises det en total ansvarsfraskrivelse i å utvikle tilfredstillende infrastruktur i denne delen av Oslo området. Vi som jobber her ute på Fornebu opplever frustrasjonen hver dag mens politikerene sitter på løvebakken og spiller Pokemon go....! Kanskje de burde lete etter gjemte dyr her ute..så har det vel gått opp for dem realitetene..!?

En digresjon her..

I Tønsberg fikk vi sist uke forelagt planer fra Bane Nor som viser forslag til en ny j.b.trasee hvor det fra ordføreren i Tbg. er uttalt at forslagene defineres som enten Pest eller Kolera. Denne ene traseen vil dele byfjorden mens den andre vil gjøre store inngripen i bolig/næringseiendom/vei/kanal struktur - både i Tbg. men også på Nøtterøy. Argumentet fra Bane Nor var behovet for å spare inn 3 minutter på strekningen Tønsberg - Larvik..som vil være en gavepakke ref. Bane Nor..!

Bane Nor er til syvende og sist jfr-Staten som oppdragsgiver på lik linje med hva vi snakker om vedr. vei/bane utb. mot Fornebu.

I Tønsberg dreier alt seg om 3 min. mens her er det traseevalget og eierskapsinteresser mellom kommunene som får lov til å utfolde seg.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor går ikke Staten inn her og pålegger kommunene at videre boligutbygging legges på Hold inntil en trafikkløsning er på plass.

Så langt vises det en total ansvarsfraskrivelse i å utvikle tilfredstillende infrastruktur i denne delen av Oslo området. Vi som jobber her ute på Fornebu opplever frustrasjonen hver dag mens politikerene sitter på løvebakken og spiller Pokemon go....! Kanskje de burde lete etter gjemte dyr her ute..så har det vel gått opp for dem realitetene..!?

Staten er vel de som ivrer mest for utbygging siden de eide store arealer. Bærum kommune ble overkjørt.

 

Ja, men det har også Bærum som heller ikke har vært tilbakeholden med å regulere til boligbygging..så lenge inntektstrømmen har vært ivaretatt..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

her var det igjen blottet for omtale av sykkelens rolle i dette rushet. Nå når elsykkelen er hyllevare, så vil jeg tro at en stor andel av dette rushvolumet på 25000 arbeidere vil være innen sykkelavstand, som nå blir økt til 15-20 km med elsykkel som hyllevare. Tour-de-finance er jo allerede i god gjenge, og et par armer ut til Fornebu vil koste peanuts. Lønnsnivået her bør tilsi god råd til elsykkel. Elsykkel er billig uansett. Billigere enn månedskort, mer fleksibelt, gir helse og - er gøy! hvis bygger en skikkelig sykkleveg. Som uansett er billig i forhold til baneløsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare veiutvidelsen vil koste et sted mellom 20 og 25 millioner kroner.

Nå skal det bygges en vanlig T-bane fra Majorstuen til Fornebu senter. Den foreslåtte traseen vil hovedsakelig gå under jorden, og utbyggingen er estimert å koste mellom 10 og 13 milliarder kroner.

Dette er buss vs bane i et nøtteskall. Det er ikke enkelt å forsvare en løsning med 500 ganger høyere pris selv om den har en og annen fordel over den billigere løsningen. Samfunnet har mange gode formål å bruke penger på så her gjelder det å veie alternativene godt opp mot andre ting.

Lenke til kommentar

Dette er buss vs bane i et nøtteskall. Det er ikke enkelt å forsvare en løsning med 500 ganger høyere pris selv om den har en og annen fordel over den billigere løsningen. Samfunnet har mange gode formål å bruke penger på så her gjelder det å veie alternativene godt opp mot andre ting.

Denne busstraseen til 20 millioner er jo ikke engang ment å være en erstatning for bane, men en intern busslinje som måtte blitt bygget uavhengig av om det kom t-bane eller ikke.

 

Per i dag er kapasiteten sprengt og det er ikke mulig å få inn flere busser. Kapasiteten er 3000 passasjerer i timen. Med bane greier de langt over det dobbelte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Først en anekdote. I artikkelbildet så er det fire voksne mennesker som går over veien før bussen har kjørt. Det er med andre ord et dårlig bilde, som lærer den oppvoksende generasjon til ikke å være ansvarlig og vente med å gå over veien til bussen har kjørt.

 

Men over til noe viktigere - hvilke svevebaner er planlagt? Som den i Wuppertal i Tyskland? Den er elektrisk og over 100 år gammel! Nå må vi få Schwebebahn i Noreg også!

 

Lenke til kommentar

Først en anekdote. I artikkelbildet så er det fire voksne mennesker som går over veien før bussen har kjørt. Det er med andre ord et dårlig bilde, som lærer den oppvoksende generasjon til ikke å være ansvarlig og vente med å gå over veien til bussen har kjørt.

 

Det er en fotgjenger overgang, bussen får heller ikke kjørt før bilene til venstre er kjørt, 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er ikke enkelt å forsvare en løsning med 500 ganger høyere pris selv om den har en og annen fordel over den billigere løsningen.

"en og annen fordel"... ?

Busser står i el-bil kø. Bane kan gå hvert annet minutt på trasé uten hindringer fra andre trafikanter. Det er forskjellige planeter.

Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hvorfor RUTER legger frem 6400 per time som en begrensning hos Fornebubanen? En ny t-bane bør jo kunne greie det firedobble (32 avganger per time) hvis det trengs. Ville ikke ett utsagn som "Vi planlegger for åtte avganger / 6000 mennesker per time, men dette kan hvis nødvendig økes til det dobbelte, og i et lenger perspektiv dobbles igjen." vært både bedre fakta og bedre pr for forebubanen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...