konsonor Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Hei, har en ASUS Zenbook Pro UX501VW som jeg måtte ta en ufrivillig clean install på. Har ikke fungert optimalt etterpå. Noen som har en ide på hvordan jeg kan få denne tilbake til fabrikkinstillingen, slik at den forhåpentligvis kan fungere på best mulig måte? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Har du lastet ned og installert de nyeste driverene fra Asus da? https://www.asus.com/no/Notebooks/ASUS-ZenBook-Pro-UX501VW/HelpDesk_Download/ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Hva mener du med "ufrivillig clean install"? Hvis du ikke formaterte SSD'en (regner med det er SSD) så skal det i "teorien" finnes en recovery partisjon på den. Mener å huske at det skal være mulig å starte recovery hvis du trykker F8 når du ser Asus logoen. Det var slik på madamen sin Zenbook som hun hadde for et par år siden. Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Ja, jeg har gjort alt det der, men får den fortsatt ikke helt som den skal vær. Har aldri brukt den med factory W10, så vet jo egentlig ikke hvordan den fungerer i forhold til clean W10, som jeg har nå Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Da jeg skulle resette Windows endte det opp med at jeg ikke fant harddisken i BIOS. Derfor lastet jeg ned W10 på minnepenn og installerte. Da måtte jeg formatere alt for å få installert. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Om du har formatert disken, så har du jo slettet fabrikk-partisjonen (Recovery) også.. Så da er det lite å gjøre med det annet enn å bestille en recovery fra Asus selv om du ønsker det tilbake... Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Om du har formatert disken, så har du jo slettet fabrikk-partisjonen (Recovery) også.. Så da er det lite å gjøre med det annet enn å bestille en recovery fra Asus selv om du ønsker det tilbake... Ja, tenker det er det beste å gjøre. Ser ikke ut som det er mulig å gjøre fra Asus nå, de skulle åpne opp i mars igjen. Håper de har min modell. Hadde det vært mulig å kopiert partisjonen fra en annen med lik data? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Men man skal jo ikke trenge recovery media, så lenge man legger inn samme OS (og driverene er kun for Win10 64bit) og så legger inn de nyeste driverene. Da har man det samme som recovery media, minus all bloatware, men den trenger man jo ikke uansett. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) Men man skal jo ikke trenge recovery media, så lenge man legger inn samme OS (og driverene er kun for Win10 64bit) og så legger inn de nyeste driverene. Da har man det samme som recovery media, minus all bloatware, men den trenger man jo ikke uansett. Ja selvsagt, men det var vel ikke spørsmålet til TS... Ellers vet jeg at Asus er litt sær på OEM nøklene sine, de tillater bare egene OEM versjoner av Windows installert... Endret 14. februar 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Men man skal jo ikke trenge recovery media, så lenge man legger inn samme OS (og driverene er kun for Win10 64bit) og så legger inn de nyeste driverene. Da har man det samme som recovery media, minus all bloatware, men den trenger man jo ikke uansett. Jo, men siden pcen ikke fungerer optimalt, er dette det siste jeg kan prøve.. Men man skal jo ikke trenge recovery media, så lenge man legger inn samme OS (og driverene er kun for Win10 64bit) og så legger inn de nyeste driverene. Da har man det samme som recovery media, minus all bloatware, men den trenger man jo ikke uansett. Ja selvsagt, men det var vel ikke spørsmålet til TS... Ellers vet jeg at Asus er litt sær på OEM nøklene sine, de tillater bare egene OEM versjoner av Windows installert... Har installert helt vanlig W10 på den nå, med ASUS sin serienøkkel. Har ikke opplevd noe problemer med dette.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Bare for å utelukke en ting....du lastet ned direkte fra Microsoft sine sider, og ikke noe fra bukta eller lignende? Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Bare for å utelukke en ting....du lastet ned direkte fra Microsoft sine sider, og ikke noe fra bukta eller lignende? Jepp, skal ikke være noe tull der. Kan jo faktisk vær at pcen er så bra som den overhodet kan bli også, men det jeg hadde lyst til å finne ut av. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) Da funderer jeg på hva som menes som optimalt? Hvilke problemer du egentlig har... Endret 14. februar 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Nå vet jeg ikke hvor sær Asus er, men jeg har i alle år alltid startet med å slette hele disken og legge inn en clean install av gjeldende Windows versjon på alle mine bærbare. Da starter man med absolutt beste utgangspunkt, ingen bloatware, kun en ren Windows, med de nyeste driverne. Så egentlig litt rart at det ikke skulle fungere med Asus. Men har kun erfaring med Toshiba, Acer og Lenovo siden 2010. Aldri hørt om noe bloatware som kommer fra fabrikk som faktisk er det eneste som gjør at pcen fungerer. Ville jo vært meget mystisk. Drivere ja, men ikke bloatware. Og det er det eneste ekstra du får med via en slik recovery sak. Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 En av problemene jeg har er at batteristatusen (%) noen ganger hopper, som kan føre til at dataen tror den har for lite batteri, og skrur seg av, mens det er 30% igjen Et annet er at W10 lagger om jeg har UHD-oppløsning. I tillegg er det endel "screen flickering" i visse situasjoner. Kan sikkert komme på mer Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Høres mer ut som Hardware problemer en software hvis du hadde de samme problemene før clean installasjon av Windows 10... at UHD lagger kan være så som så grunner til, massiv mengde data som må leses her.. Om du streamer UHD filmer kan absolutt alt være en årsak, dette er noe som tester alle flaskehals til det ytterste. Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Høres mer ut som Hardware problemer en software hvis du hadde de samme problemene før clean installasjon av Windows 10... at UHD lagger kan være så som så grunner til, massiv mengde data som må leses her.. Om du streamer UHD filmer kan absolutt alt være en årsak, dette er noe som tester alle flaskehals til det ytterste. Ja, kan forstå at UHD lagger. Skjermkortdriveren som ligger ute til W10 på asus sine sider, har også noen problemer. Klarer ikke å få lyd gjennom HDMI-kabelen til TV. Men om jeg oppdaterer til nyeste driver gjennom Intel sine sider for skjermkortet, fungerer det. Men da oppstår det igjen nye problemer med at dataen går i svart etter den har vært i ventemodus, og jeg må skru den av og på. Er det noe jeg bær reklamere på her? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Altså Intel sin grafikk driver virker (mer eller mindre), men ikke Nvidia sin driver? Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Etter som jeg har forstått det, er det Intel sin grafikkdriver som blir brukt i Windows. Har ikke spilt så mye, og dermed ikke brukt Nvidia sin driver, men tror den skal fungere på en god måte :-) Så mulig det er Intel-driveren som ikke er helt perfekt. Men om W10 lagger og ikke kjører optimalt på vanlige oppgaver i UHD, er det da forsvarlig av ASUS å selge den? Har heller ikke sett klager på dette av andre kunder, så litt merkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå