Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra GTC 1.8 Rykker/ujevn ved lavt gasspådrag

STLCHZ

Anbefalte innlegg

Har merket at bilen min alltid rykker og vil ikke holde fast fart ved lavt gasspådrag og når jeg prøver og regulere farten i nedoverbakke. Det skjer ofte om man er på under 3k rpm og veldig om det er ned en bakke. Når jeg prøver og holde farten ned f.eks en lang bakke er går det nesten aldri å holde farten gjevn, enten vil bilen kjøre fortere eller bremse på motoren. Kan også nevne at gassresponsen er helt elendig, men mange sier det skal være sånn og at mange mener det er lettere og kjøre med det.  Har sett at det kan ha med en ECU oppdatering men finner lite info på nett. Er det noe jeg kan prøve for å fikse det selv? 

Endret av STLCHZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør snakke med din nærmeste forhandler, kan hende de har vært borti mange tilfeller av det samme. 

Høres ut som det er noe feil ja. Kan nok være greit å få lest ut feilkoder også, selv om motorlampa ikke lyser så kan det ligge feil i systemet. 

Kommer jo an på om du har fulgt serviceintervallene så for eksempel tennplugger er skiftet til riktig tid. 

Lenke til kommentar

Du bør snakke med din nærmeste forhandler, kan hende de har vært borti mange tilfeller av det samme. 

Høres ut som det er noe feil ja. Kan nok være greit å få lest ut feilkoder også, selv om motorlampa ikke lyser så kan det ligge feil i systemet. 

Kommer jo an på om du har fulgt serviceintervallene så for eksempel tennplugger er skiftet til riktig tid. 

Det lyser ikke i motorlampen, men jeg fikk 2 eller 3 koder når jeg brukte den metoden der man holder bremsen og gassen og skrur på tenningen. Bilen skal ha fullt servicehefte men vet ikke hvordan jeg finner det eller om jeg fikk det i det hele tatt. Får ta bilen til merkeverksted og høre med dem.

Lenke til kommentar

Det lyser ikke i motorlampen, men jeg fikk 2 eller 3 koder når jeg brukte den metoden der man holder bremsen og gassen og skrur på tenningen.

Det ville vært nyttig om du opplyste hvilke koder som ble formidlet her.

059761 og 013602. Jeg hadde problemer med låst håndbrekk når jeg leste dem, og abs og antispinn lysene var på, så om koden har noe med bremser å gjøre skal det være fikset.

Endret av STLCHZ
Lenke til kommentar

Kodene er en en av disse for 013602:

P0136 lambda probe dysfunction (Bank 1 Sensor 2) B-027
P0136 lambda sensor circuit not in the target area (Bank 1 Sensor 2) B-026
P0136 O2 sensor circuit voltage high (Bank 1 Sensor 2) C-023
P0136 O2 sensor circuit voltage low (Bank 1 Sensor 2) C-023

Kodene er en en av disse for 059761:

P0597 Coolant Thermostat Valve Stuck B-032
P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit Open B-032
P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit High Voltage B-032
P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit Low Voltage B-032

Blir motoren normalt varm?

Lyser motorlampa i instrumentet?

Lenke til kommentar

Kodene er en en av disse for 013602:

P0136 lambda probe dysfunction (Bank 1 Sensor 2) B-027

P0136 lambda sensor circuit not in the target area (Bank 1 Sensor 2) B-026

P0136 O2 sensor circuit voltage high (Bank 1 Sensor 2) C-023

P0136 O2 sensor circuit voltage low (Bank 1 Sensor 2) C-023

Kodene er en en av disse for 059761:

P0597 Coolant Thermostat Valve Stuck B-032

P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit Open B-032

P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit High Voltage B-032

P0597 Coolant Thermostat Valve Circuit Low Voltage B-032

Blir motoren normalt varm?

Lyser motorlampa i instrumentet?

Det er ingen tempereatur måler på dashbordet og motorlampen lyser ikke. Jeg fikk opp at det var lite kjøleveske for rundt en uke siden, så jeg fyllte på mer, kan den siste koden ha noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom feilkodelager ikke har vært slettet på en stund, ville jeg slettet alle feilkoder (etter å ha notert dem), og kjørt en stund til før jeg leste av på nytt. Da vil kun aktuelle/ferske koder vises, og gjøre feilsøking lettere.

Lenke til kommentar

Dersom feilkodelager ikke har vært slettet på en stund, ville jeg slettet alle feilkoder (etter å ha notert dem), og kjørt en stund til før jeg leste av på nytt. Da vil kun aktuelle/ferske koder vises, og gjøre feilsøking lettere.

Hvordan fjerner jeg kodene? De kommer ikke opp med OBD scanner så jeg kan ikke slette dem med den...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Modellspesifikke koder, som en generisk ODB-scanner ikke ser, kan nok bare slettes med en spesiell ODB-scanner for din bil. Sjekk med et Opelverksted.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...