Karolius Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) Spør her i håp om lignende problemer.Har en mazda 6 04 stv hvor bremsene på alle 4 hjul henger seg opp. Problemet kom under en hard bråbrems, hvorpå bremsepedalen gikk i bunn uten bremsekraft neste dag. Byttet selv hovedbremsesylinder (fabrikkny) hvorpå bremsene låste seg etter testing. De slapp idet jeg løsnet på luftenipplene. Luftet deretter hele systemet, ca 1 liter på hver calipper. Har smurt opp alle glidebolter på alle 4 calippere.Dette hjalp ikke. Bremsene løsnet derimot av å ta foten under bremsepedal å dra den utover. Ingen fysisk vandring på pedalen men det hjelper å kakke den litt bakover.Nå er problemet at etter hver bremsing, svak som hard, fører til at bremsene henger litt, merk litt, altså fullt kjørbar. Merkes ved at bilen ikke triller fritt i svak nedoverbakke, kan være tungt å starte i gir, bremseskiver blir varme og at pedalen er hard på neste nedbremsing dersom det ikke er gitt et kakk utover.Har testet ved å løsne vakuumslangen som går fra luftinntak og til bremsekraftforsterkeren. Ved å gjøre dette vil bremsene slippe helt (testet i svak nedoverbakke) når pedalen slippes (altså bremsekraftforsterkeren utkoblet.) Når suge/vakuumslangen sitter på og det bremses svakt/2ganger vil bilen stå å henge på bremsene.Det ryktes at det er en membran som suges i normal tilstand, og at det er dette som er bremsekradtforsterkeren, og at det er her problemet kan sitte. Men går dette an, for den henger seg ikke dersom det ikke bremses, slik at evt "lekkasje" her skulle jo resultert i hengig av bremsene selv uten å bremse? Noen som har tips, el lignende løsning på problem?Tilegg: Dersom bilen parkeres og bremsene henger, vil bremsene ha sluppet taket neste dag, som om vakuumet er borte. Logiskt da jeg tenker at trykket forsvinner når motoren ikke går, og trykkforskjellen vil utgjevne seg over tid.Har også justert pedal i kupe, og på stempel som dytter hovedbremsesylinder. Løste ikke problemet. Har sjekket fri vandring og det er det.Har byttet bremsekraftforsterker (brukt) men ikke enda justert tappen som dytter hovedbremsesylinder. Løste ikke problemet til nå.Byttet 4 bremseslanger. Løste ikke problemet.Har prøvd å koble ut ABS-enheten- hjalp ikke.Har også byttet tilbakeslagsventilen på vakuumslangen.Oppsummert:Byttet hovedbremsesylinder, problem startet.Luftet 1 liter per calipper.Smurt opp alle calippere.Justert tapp i mellomgangen bremsekraftforsterker til hovedsylinder. OBS OBS HER LÅ PROBLEMETByttet bremsekraftforsterker.Byttet bremseslanger.Koblet ut ABS-enhet.Byttet tilbakeslagsventilBremsene småhenger seg fremdelesProblem løst. Viste seg at ved justering på tapp i bremseforsterker er en avhengig av spesialverktøy for å justere, ikke kun enkel 7mm kopp. Løste seg ved å montere 2 stk skiver på ca 2 mm tykkelse på festeboltene til hovedsylinder. Endret 24. februar 2017 av Karolius Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Jeg TROR at bremsekraftforsterkeren virker slik: Når motor går og du ikke bremser er det vakuum på begge sider av belg. Når du bremser slippes det luft inn på en side av belgen slik at vakuumet hjelper. Du har "Justert tapp i mellomgangen bremsekraftforsterker til hovedsylinder." Jeg antar at her er noe blitt feil. Merk at dette har ikke jeg skrudd på, så jeg svarer nærmest for å holde tråden "varm". Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Takk for varmen. Du har for så vidt rett angående funksjon. Denne justeringen ble gjort som en del av feilsøkingen etter at problemet kom, og kan sånn sett ikke alene forårsake feilen. Justeringen ble gjort for å sikre at hovedsylinderen var fri for belastning fra bremsekraftforsterkeren. Men fortsetter håpet om at en guru kan svare. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg vet noen Mazdaer har hatt problemer med tilbakeslagsventilen, som gjerne sitter i forbindelse med forsterkeren, på vakuumslangen eller i.f.m. der slangen går inn i slangen. Feil på denne kan gi heng på bremser. Regner med du har bensiner, siden du ikke nevner noe om feilsøk på vakuumtank/pumpe? Nøyaktig hvilken motor står i denne? Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Hei, har aldri hørt om denne tilbakeslagsventilen. Skal undersøkes.Angående motor så ja bensin. Og da heller ikke egen vakuumpumpe som du sier.Er en bensin 2.0 liters, motorkode L8.Men "der slangen går inn i slangen"?Har du skrudd selv? I så fall:Mener du på slangen til innsuget til motor, eller i innfestningen på bremsekraftforsterkeren? For har jo byttet forsterkeren, så evt ventil som ikke er byttet burde jo da sitte en annen plass, på vakuumslangen om jeg forstår deg rett. Og på slangen kan jeg ikke se noe som minner om ventil. I beste fall er det noen skøyter hvor evt ventil kan ligge inni. Endret 16. februar 2017 av Karolius Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Æsj, gikk litt raskt :-) Mente der vakuumslangen går inn i selve bremsekraftforsterkeren. Alle forsterkere (iallfall på bensin) har en tilbakeslagsventil. Uten den vil du få for mye vakuum, og bremsene vil aldri slippe (så lenge det er vakuum). Der ligger en hel del info om virkemåte på nettet, google er din venn, etc. Godt mulig ligger tilbakeslagsventilen i plastinnføringen inn i forsterkeren, den plastbiten som slangen går inn på.Her er en grei skisse. Du kan og ha feil på "pedalsiden" av forsterkeren. Om den lekker luft inn, så vil bremsene ligge på så lenge motoren går og litt til. Eller om staget mellom pedal og forsterker ikke er korrekt justert, eller at det er en treghet i det staget, evt pga defekt/svak returfjær. 1 Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Dette var ny info for meg. TAKK!Skal undersøke saken og se på den gamle jeg tok ut av bilen. (flere timers arbeid å demontere den som står).Er dog noe skeptisk om det er denne ventilen dersom den er montert på bremsekraftforsterkeren siden den er, som sagt, byttet. Men skal google litt å se på skissen og evt se på denne slangen, for argumentasjonen din er god. Og dersom slangen tas av i skøyten (mellom inntak og forsterker) vil motoren dø ut dersom den ikke holdes for, så forstår jo nå at der kanskje er en ventil en plass.For på forsterkeren er det bare en metallstump som slangen er montert på. Men det er mye plast på selve slangen, til at det BARE er en skøyt, så kan kanskje være her denne ventilen ligger.Angående pedalsiden er det som i innlegget både montert og justert i alle mulige retninger. Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Æsj, gikk litt raskt :-) Mente der vakuumslangen går inn i selve bremsekraftforsterkeren. Alle forsterkere (iallfall på bensin) har en tilbakeslagsventil. Uten den vil du få for mye vakuum, og bremsene vil aldri slippe (så lenge det er vakuum). Der ligger en hel del info om virkemåte på nettet, google er din venn, etc. Godt mulig ligger tilbakeslagsventilen i plastinnføringen inn i forsterkeren, den plastbiten som slangen går inn på. Her er en grei skisse. Du kan og ha feil på "pedalsiden" av forsterkeren. Om den lekker luft inn, så vil bremsene ligge på så lenge motoren går og litt til. Eller om staget mellom pedal og forsterker ikke er korrekt justert, eller at det er en treghet i det staget, evt pga defekt/svak returfjær. OG DER TROR JEG JEG FANT PROBLEMET. Stakk ut og koblet av vakuumslangen helt innpå bremseforsterkeren. Vridde om nøkkelen og bilen starter, altså den får ikke for mye luft. Sist jeg prøvde dette koblet jeg av nærmere luftinntaket slik at bremsene slapp, men var da avhengig av 4 hender fordi motoren døde dersom det var fri tilgang på luft inn. Anser derfor som at denne plastkonstruksjonen som jeg trodde kun var en avansert skøyt, inneholder denne ventilen. Skal dra i morgen på verksted å høre om jeg har rett i mine antagelser. (har ikke vært på verksted, fordi anbudet lå på 20-30 000 for å feilsøke og bytte hovedbremssylinder, pluss at all konsultasjon har endt med "luft bremsene, bytt caliper, smør caliper") Her er bilde på denne 30 cm lange slangen som jeg sitter med i hånden og riktig nok noe som kan se ut som en ventil/sylinder, med anvisning for hvilken retning som skal til "engine" med en svart pil. Endret 16. februar 2017 av Karolius Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Noe som det her kanskje? :-) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Æsj, gikk litt raskt :-) Mente der vakuumslangen går inn i selve bremsekraftforsterkeren. Alle forsterkere (iallfall på bensin) har en tilbakeslagsventil. Uten den vil du få for mye vakuum, og bremsene vil aldri slippe (så lenge det er vakuum). Der ligger en hel del info om virkemåte på nettet, google er din venn, etc. Godt mulig ligger tilbakeslagsventilen i plastinnføringen inn i forsterkeren, den plastbiten som slangen går inn på. Her er en grei skisse. Du kan og ha feil på "pedalsiden" av forsterkeren. Om den lekker luft inn, så vil bremsene ligge på så lenge motoren går og litt til. Eller om staget mellom pedal og forsterker ikke er korrekt justert, eller at det er en treghet i det staget, evt pga defekt/svak returfjær. Er ikke dette bare en enveis-ventil, uten noe form for regulering (for mye vakuum?)? Skjønner ikke hvordan den kan være det egentlige problemet. Men den kan jo lette litt på problemet. Problemet må jo være at det blir værende trykkforskjell (vakuum) etter at bremsene er sluppet? Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 16. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2017 Nei nei nei toreae, ikke kom med slike logiske argumenter nå når jeg endelig har fått et håp å klamre meg til.Skjønner at dersom det kun er en enveisventil så vil det ikke ha effekt, men kan ikke denne enveisventilen være lekk? slik at den lar bremsekraftforsterkeren gi litt kraft?Men skjønner jo at det kanskje ikke er logiskt at denne ventilen skal bli tett igjen ved at pedalen kakkes ut. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 En har jo vakuum på begge sider av membranen når en ikke bremser. Om vakuumet uteblir/lekker på pedalsiden så vil pedalen trekkes inn. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg tror bremsepedalen henger på en eller annen måte, slik at det slippes luft inn, som når man bremser. Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 (endret) Angående at pedalen "henger" så er det et par grunner til at jeg utelukker det.1. Jeg har justert skruen som kan stoppe pedalen i å vandre ut, slik at den har 2 cm igjen å KUNNE gå ut.2. Pedalen går ikke lengre ut fordi den er direkte festet i bremsekraftforsterkeren sitt stempel som skyves ut av en stor springfjær. At fjære på den nye men brukte, forsterkeren også er gåen anser jeg som usannsynlig.Dersom noe skulle henge fast, må dette være det tynne stempelet som dytter inn hovedbremsesylinderen. Dette vurderer jeg å demontere for 5 gang, for å smøre med caliperfett i tilfellet det skulle være her det er friksjon.Men takk for inputs og diskusjon! Endret 17. februar 2017 av Karolius Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Æsj, gikk litt raskt :-) Mente der vakuumslangen går inn i selve bremsekraftforsterkeren. Alle forsterkere (iallfall på bensin) har en tilbakeslagsventil. Uten den vil du få for mye vakuum, og bremsene vil aldri slippe (så lenge det er vakuum). Der ligger en hel del info om virkemåte på nettet, google er din venn, etc. Godt mulig ligger tilbakeslagsventilen i plastinnføringen inn i forsterkeren, den plastbiten som slangen går inn på. Her er en grei skisse. Du kan og ha feil på "pedalsiden" av forsterkeren. Om den lekker luft inn, så vil bremsene ligge på så lenge motoren går og litt til. Eller om staget mellom pedal og forsterker ikke er korrekt justert, eller at det er en treghet i det staget, evt pga defekt/svak returfjær. Da var ventilen skiftet. Men dette var IKKE problemet, dessverre. Toreae hadde nok rett her ja mtp at dette ikke var roten til problemet. Sjekket også ut den andre linken du viste til, og håpet steg enda mer, men viste seg dessverre å ikke være mitt problem. Fyr på med andre ideer. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Pokker og da. Jeg som var sikker på du skulle skylde meg en øl :-PHar du prøvd å lese ut koder forresten? At det ikke er ABS som tøyser seg? Wild guess... Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Vel angående ABS-systemet har jeg "lest ut" følgende kode.-"Sikring i motorrom ABS (60Ampere) og ABS/SAS-system (15Ampere) mangler"Dette fordi jeg tok dem ut, altså ABS koblet ut elektrisk sett. Og problemet var der enda.KAN jo selfølgelig være et spjeld/mekanisk ting inne i fordelingsenheten som, ikke vet jeg.Skal i få byttet bremseslangene på alle 4 hjul før tirsdag, selv om det er utrolig at alle 4 slangene skulle snevre seg sammen samtidig Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Har du sjekket stemplene i calipperne for fri glidning, og ting ser vakkert ut? Problemet kan ligge i at smuss forhindrer fri tilbakegang som gjør at de henger litt på bremseskivene. Endret 21. februar 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
Karolius Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Japp har smurt alle og byttet bolter fremme. Har i yilleg byttet alle 4 bremseslanger i dag uten bedringer. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Du har kanskje satt på en hovedpumpe som er beregnet for trommelbremser. Glemt pakning mellom hovedpumpe/br.kraftforsterker. Ellers har jeg sett sånt her skje når man har fylt noe rart på br.væske beholderen, f.eks motorolje, spylerveske. Noe av historien peker i den retning mtp en pedal som går i gulvet uten virkning, noe som skal godt gjørras, og hvorfor lufte 1 liter br.væske på hvert hjul. Prøv evt. å lufte andre vei, kanskje det ligger igjen noe kult i ABS aktuatoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå