Gå til innhold

Synspunkter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, jeg har ingen forskningsrapporter å vise til ang hasj og psykoser, men jeg treffer da jevnlig andre hjelpepleiere og sykepleiere som jobber innenfor åpen omsorg, boliger og psykiatrien og vi utveksler erfaringer. Det vi ser er en begynnende trend som skremmer oss, ja...

Ok, jeg har en kamerat som har nerveproblemer, og han røyker hasj. Etter min mening er ikke dette en særlig god kombinasjon, da angst kan være en av sideeffektene av hasjrøyking. Prøv å si det til han... Men uansett, nerveproblemene hans oppstod lenge før han begynte å røyke hasj. Mange vil derimot dra konklusjonen at det er hasj som har ført til nerveproblemene hans. Hvorfor? Fordi hasj er et såpass tabubelagt og skremmende rusmiddel for streite folk, at de tillegger det alle mulige slags sideeffekter, i dette tilfellet nerveproblemer.

Når det gjelder det dine kolleger ser tror jeg at miljø er en mye viktigere faktor for problemene dere ser (de som røyker er ofte litt på siden av det "normale" samfunnet), og at observasjonene kanskje til en viss grad er preget av fordommer mot hasjrøyking. Det er selvsagt naturlig å ha fordommer mot noe som er ulovlig, men dette fører ofte til feilaktige konklusjoner.

Korttids-effekten av hasjrøyking er godt dokumentert. Når det gjelder langtids hasjrøyking og skader er det gjort en del undersøkelser på det, og jeg har ennå ikke sett noen som trekker sterke konklusjoner fra slike arbeid.

Lenke til kommentar

Me, streit...? :p Jeg har da også kompiser som røyker hasj og kompiser som burde kutte alvorlig ned på alkoholen. Jeg dømmer ingen. Jeg bare går hjem fra jobb og har vondt i ryggen fordi jeg har bært folk som har gjort på seg i dusjen mens de slo etter meg, plastret folk som rev seg løs fra meg idet jeg skulle hindre dem i gå løs på medbeboere og smalt i veggen - i akkurat deres tilfelle fordi de har blåst hjernecellene sine på sprit...

Lenke til kommentar
Me, streit...?  :p Jeg har da også kompiser som røyker hasj og kompiser som burde kutte alvorlig ned på alkoholen. Jeg dømmer ingen. Jeg bare går hjem fra jobb og har vondt i ryggen fordi jeg har bært folk som har gjort på seg i dusjen mens de slo etter meg, plastret folk som rev seg løs fra meg idet jeg skulle hindre dem i gå løs på medbeboere og smalt i veggen - i akkurat deres tilfelle fordi de har blåst hjernecellene sine på sprit...

Hehe.. Jeg mente ikke nødvendigvis deg... Det jeg mener er at man ikke alltid skal stole fullt og helt på det andre sier om hasjrøyking, mye fordommer ute og går. Og tenk på hvor lett jobben din ville blitt om det villeste folk gjorde var å munche brownies, spille playstation og få fniseanfall :cool:

Lenke til kommentar

Høres ikke ille ut det, nei! :cool:

Demens er uansett noe skikkelig gruff, enten det er Alzheimer, MID eller rusrelatert, skulle ønske de kunne få vekk det så jeg fikk begynne å gjøre jobben jeg egentlig er opplært til.

Skal se om jeg klarer å spa opp hva vi evt måtte ha av forskningsrapporter. Ellers kanskje Onkel har meninger om saken. Han jobber innen akuttpsykiatrien, skrev han.

Lenke til kommentar

Jeg tror et stikkord her er selvmedisinering.

Det er et rimelig kjent fenomen innen rusomsorgen at en stor del av klientene har havnet i det uføret de er i fordi de startet sin ruskarriere ved å "medisinere seg selv".

Symptomene på følelsesmessige, psykiske og sosiale problemer forsøkes dempet ved hjelp av rusmidler.

Problemet med kriminalisering av narkotiske stoffer er at rusbrukerne får det tilleggsproblem at de blir kriminelle - at de derigjennom utstøtes fra samfunnet - I tillegg er de daglig uglesett og får bekreftet fra omverdenen at de er et problem, uønsket, ulikt, antisosiale, unyttige etc. - og går inn i grupper som står utenfor et offentlig hjelpeapparat helt til den dagen de er så ille ute og kjører at de ikke lenger kan ignoreres.

Rusmidlene i seg selv KAN ha en forverrende effekt på tilstanden. Forskningsrapporter som peker den ene eller den andre veien er oftest publisert på oppdrag fra en eller annen institusjon som har klare politiske interesser i resultatene og er derfor sjelden nøytrale.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg bør poste alt som jeg har å si innen denne saken men mye av det kan jeg vel komme med..

Jeg mener at man bør legalisere hasj!

En av de største grunnen til at folk faktisk begynner med andre stoffer i dag er fordi de kommer i kontakt med narkomiljøer når de anskaffer seg hasj så det å fått legalisert hasj og fått spesielle utsalgsteder tror jeg ville vært en bra start.

En annen ting er at med hasj, så "skader" (skader i anførselstegn for hvilke skader får man egentlig av hasj?) man kun seg selv, mens med alkohol så er det jo et kjent faktum at man blir voldelig, dum, idiot og rett og slett en neandertaler som kan å snakke!

En annen ting jeg kunne tenkt meg å legge til er vel

De av dere som ikke har prøvd begge deler, drit i å uttale dere om hvor farlig det ene er kontra det andre! Fordi en politimann sier noe på skolen hvor farlig hasj er så er det ikke sikkert at det er det! Propaganda på sitt verste!

Men selv så mener jeg at alkohol burde vært forbudt i NORGE, fordi vi her i landet har en drikkekultur som tilsier RÅ fyll i helgene istedenfor å kanskje nyte en pils eller to til middags midt i uken hver dag. Så slik som det er pr dags dato så dreper og ødelegger alkoholden langt flere mennesker her til lands hvert år enn hva hasjen gjør (da også medregnet alle de som går over ti verre stoffer pga hasjrøyking og miljø)

Jeg tror det var alt.... kan godt hende at det er mye jeg har glemt men men får legge det til senere

Lenke til kommentar

Altså det å si "erstatte" en drikkekultur, kan vel bli litt vanskelig da, men den burde vært endret men et problem med dette er at ingen ser ut til å se på det ifra denne vinkelen (storting/sosialarbeidere osv osv), men heller fokuserer på at det er enkel tilgang til alkohol, billig alkohol osv som har skylden!

Men å få endret den drikkekulturen vi har pr dags dato ville tatt mange tiår, muligens hundre år og så det er vel rett og slett umulig med andre ord!

Lenke til kommentar

Arbeiderbevegelsen i norden har sitt utganspunkt i edruelighetsorganisasjoner som arbeidet mot det store alkohoproblemet som herjet på 1800 tallet. Det var vanlig at arbeidere fikk utbetalt store deler av lønnen i alkohol.

I gammel tid var alle gårder pliktige etter lov til å brygge øl - om de også skulle brenne sprit vet jeg ikke.

Fransk og spansk drikkemønster er også i endring i retning av at de i tillegg til å ta et par glass daglig også drikker seg snydens i helgen.

Og norsk drikkemønster er vel i ferd med å ta opp i seg det franske/spanske - i tillegg til helgefylla.

Det er klart at en forskjell på å ta en pils og ei bønne er at av den ene pilsen merker du knapt noe - av bønna blir du stein med en gang.

Lenke til kommentar

man må også være oppmerksom på at paraplyen "hasj" som media bruker,

består av mange forskjellige produkter fra forskjellige marihuana planter.

Ved å klone planter så har man lagd nye planter som er mye sterkere

enn vanlig hasj, skunk som det kalles har en mye større negativ effekt enn

marihuana fra en vanlig plante.

Jeg tror ikke at man blir ødelagt i skallen av å røyke LITT marihuana

(med mindre man er ung og umoden),

hvis man røyker skunk derimot så tror jeg man vil få psykiske

problemer/motivasjonsproblemer/mindre grad av selvrefleksjon over tid.

Jeg er ikke for legalisering fordi det ikke er en kultur på å røyke marihiuana

i Norge, resultatet ville blitt 250 000 steine nordmenn med lattis over natta, og

hasjturisme alla pusher street i køben og coffe shopene i amsterdam.

Endret av nvanrekurb
Lenke til kommentar
Det stemmer det... Norsk drikkekultur skulle vært erstattet av spansk eller fransk!

jojo, muligens er drikkekulturen i Frankrike bedre enn i Norge, men det er mye mer avnlig å røyke hasj i Frankrike enn i Norge. Når kompisen min var i Frankrike som utvekslingsstudent så ble han tilbudt hasj, det samme skjedde søstern, der satt ungdommen å røykte hasj i stua ilag med foreldrene.

Lenke til kommentar

Tilbake til evt skadevirkninger av hasj. Kollegaene mine i rusomsorgen befinner seg på bunnen av helsehierarkiet og har ikke tilgang på forskningsdata, skolering og kompetanse legene har, men de har sett diagnoser hvor psykoser knyttet til misbruk av hasj dukke opp. Naturligvis snakker vi nesten alltid om blandingsmisbruk, f.eks alkohol, hasj, rohypnol, mogadon, kodein. iBrotha har også rett i at nesten alle som begynner å misbruke rusmidler har psykiske problemer i utgangspunktet. Så hvorvidt en psykose kommer av de psykiske problemene eller av rusmisbruket er alltid vanskelig å avgjøre. Hjerneskade knyttet til misbruk av rusmidler kan alikevel til en viss grades scannes og diagnostiseres. F.eks har vi etterhvert god kompetanse på å diagnostisere hjerneskade som følge av alkoholmisbruk eller løsemidler. Det subjektive inntrykket de sitter igjen med er at blandingsmisbruk (alkohol, piller, hasj) gir mer utagerende og uforutsigelig oppførsel hos rusmisbrukere enn om de bare ruser seg på alkohol.

Lenke til kommentar

Hallo igjen ;)

Jeg har prøvet begge deler.

Jeg tror at hvis alkohol hadde kommet på markedet idag, så hadde det blitt forbudt fortere enn svint. Hvis man skal gå inn i en diskusjon om hvorfor det er ulovlig osv.: jeg tror hasj er ulovlig fordi det er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol. Men alkohol har vært på "markedet" veldig lenge, og er også en del av hva den norske stat tjener. Derfor blir det vanskelig å forby dette, da så mange likder det.

Jeg er ingen hippie, jeg er ikke avhengig (om man nå kan bli det), jeg røyker ikke ofte, jeg røyker ikke sigaretter. (men jeg bodde 2/3 år i s afrika :D hehe)

Alkohol er mye farligere enn hasj, hvis man skal diskutere det. Jeg gidder ikke ramse opp, bare ta å titt hvorsomhelst. Personlig synes jeg det er bra at det er forbudt, da jeg ikke vil at hele norge skal gå rundt dopet på hasjrøyk. :)

Lenke til kommentar

Er alkohol en større problem enn hasj ja....

det er jeg så uenig som man kan få blitt i!

Alkohol kan nyttes som en øl eller en rusbrus med 3-4 % alkoholinnhold, hvis jeg ikke tar helt feil. Men, også som gin, whisky eller ren 96 %, hvilket forbruket kanskje bør reduseres blant noen. Men hasj er hasj, du røker ikke utvannet hasj vel? Og det er nok mye mer vanedannende enn alkohol er jeg redd...

Lenke til kommentar
Er alkohol en større problem enn hasj ja....

det er jeg så uenig som man kan få blitt i!

Alkohol kan nyttes som en øl eller en rusbrus med 3-4 % alkoholinnhold, hvis jeg ikke tar helt feil. Men, også som gin, whisky eller ren 96 %, hvilket forbruket kanskje bør reduseres blant noen. Men hasj er hasj, du røker ikke utvannet hasj vel? Og det er nok mye mer vanedannende enn alkohol er jeg redd...

Du briefer nok en gang med dine ikke-eksisterende kunnskaper på området, gratulerer.

Nesten ALT du sa der er feil. Ikke uttal deg før du har kunnskapene som skal til.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

*Hasj er ikke vanedannende (med dette mener jeg fysisk, ALT er vanedannende psykisk).

*Ingen har noensinne dødd av å bruke hasj, som vi vet er det mange som har dødd av alkoholmisbruk. (Går altså ikke ann å ta overdose av hasj)

*Det er forskjell på bruk og misbruk av hasj, som med alle ting.

*Langtidsskader av moderat hasjbruk er akkurat like ikke-eksisterende som moderat alkoholbruk.

(Moderat = 1-2 gram hasj i uken og 2-3 liter øl i uken)

*Fransk/spansk/italiensk drikkekultur har vist seg å være mer skadelig enn nordens helgefyll. Alkohol til både middags og kvelds er ikke helt sunt.

*Blandings(mis)bruk er fy fy.

*Hasj er ingen "trapp" til videre rusmisbruk, her er det snakk om å havne i feil miljø.

Jeg mener at hasj bør dekriminaliseres, slik som i England og Nederland. Ikke legaliseres fordi vi da ville fått en industri rundt det hele ( slik som tobakksindustrien). Og ja, jeg har grunnlag for å uttale meg.

edit: nice sang valg forresten ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...