Gå til innhold

[Løst] Kjøpte seng med panel, nå får jeg ikke panelet likevel


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte en Ekornes Svane Zonic 2x2m seng hos Møbelringen i August. Dessverre har det blitt skuffelse etter skuffelse.

Støttebenene under sengen knekker etter 1 uke og har blitt byttet 2 ganger allerede. Selv om de ER korrekt satt opp.

I tillegg til sengen kjøpte vi også med sidepaneler, og dette var et obligatorisk punkt når vi valgte Ekornes sin seng over Jensen. Vi fikk opplyst av Møbelringen som etter kontakt med Ekornes sa at panelene ble noe forsinket siden det var krøll med leverandøren av panelene. Men sengen og panelene ble forhåndsbetalt med lovnad om at vi var på venteliste og skulle få panelene på et senere tidspunkt. Jeg syns dette tok lang tid så jeg tok kontakt igjen, og fikk vite at andre som gikk etter oss hadde fått sine paneler og dette beklagde dem. Vi ble på nytt satt på venteliste og ble lovet vi skulle få dem i mars.

 

I dag var jeg hos Møbelringen for å hente nye støtteben som igjen hadde knekt (øvre del av støttebenet er stål og nedre del som går i gulvet er av skrøpelig plast som slår sprekker) så fikk jeg vite at det igjen hadde klusset seg med den nye leverandøren av panelene, og at Ekornes har valgt å droppe å levere dem. Dem kommer riktignok med paneler om en liten stund, men disse var tilpasset en ny rammetype og vil således ikke passe på vår seng.

 

Kjenner meg temmelig oppgitt over å ha brukt 2 månedslønner på et "premiumprodukt" til en premium pris, der jeg i tillegg til å ha problemer med deler som går i stykker etter kort tid ikke får det jeg har kjøpt og blitt lovet. Hvilke rettigheter har jeg i denne saken? Har begynt å få lyst til å heve kjøpet om det er dekning for det. Det er en plage og kronglete å støvsuge under sengen hver uke når rommet vaskes, og når sengen i tillegg skal vare i 20-25 år til så finner jeg dette uakseptabelt.

 

Noen som har innspill om hvordan jeg kan ta dette videre? Møbelringen skulle ta kontakt med Ekornes og høre om det fins muligheter, men jeg har egentlig allerede forstått det slik at jeg bare må få tilbake pengene for panelene og that's it. De hos Møbelringen sa at det virker som at Ekornes bare "feier dette stille under matten" og lar det være slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg leser saken har du her to grunnlag for heving.
 
Heving som følge av mangel:
Det følger av forbrukerkjøpsloven § 26 at du har krav på b) retting eller omlevering; c) prisavslag eller d) heving om det foreligger en mangel. 
 
Av forbrukerkjøpsloven § 16 jf. § 15 går det frem at en ting har en mangel om en ting:
- ikke svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
- ikke har egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

Når beina på senga går i stykker av seg selv, selv om de er montert riktig, vil det etter §§ 16 jf. 15 foreligge en mangel. Kravet om at det må foreligge en mangel er derfor oppfylt.

 

Paragraf 27 regulerer spørsmålet rundt tid for reklamasjon. Du har reklamert i rett tid. Går ikke mer inn på dette.

 

Paragraf 29 har som utgangspunkt at forbruker kan velge mellom retting og omlevering. Unntaket er om omlevering vil medføre urimelig store kostnader for selger. Med tanke på at det her er snakk om en dyr seng, vil unntaksregelen slå inn. 

 

I § 30 er gjennomføringen av avhjelpen regulert. Det er slått fast at avhjelpen skal skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren og innen rimelig tid. Den viktigste reglen går frem av andre ledd. Her er det slått fast at selger ikke har rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig

 

Selger har foretatt mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel (de knekte beina). Nå har du likevel godtatt den tredje avhjelpen, sånn sett må du vente på at de knekker en fjerde gang. Det vil likevel kunne være et spørsmål om det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Jeg mener at siden det er snakk om et premiumprodukt, og at beina begynte å knekke umiddelbart etter kjøp, så foreligger ikke slik særlig grunn.

 

Av § 31 går det videre frem at du kan kreve et prisavslag om tingen ikke rettes eller omleveres etter §§ 29 og 30. Og av § 32 går det frem at du kan kreve heving i stedet for prisavslag etter § 31. Unntaket er om mangelen er uvesentlig. Det skal relativt mye til før mangel skal anses som uvesentlig, og jeg tviler på at unntaksregelen vil kunne slå inn i dette tilfellet. Konklusjonen må være at du har rett til å heve kjøpet pga. mangelen (om beina knekker igjen).

 

Heving som følge av forsinket levering

 

Det følger av § 6 at leveringen skal skje innen 30 dager etter kjøpet - om ikke noe annet er avtalt. Av § 23 går det frem at om selgeren ikke har levert tingen i tide i samsvar med § 6, så skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Om tingen ikke leveres innen fristen kan kjøperen heve avtalen.

 

Slik jeg ser det vil du kunne heve etter denne regelen. Det har gått over et halvt år siden kjøpet ble gjennomført. Det kan kanskje oppstå tvil rundt om det er snakk om to forskjellige kjøp, siden panelene ble kjøpt separat, men slik jeg ser det, er det her snakk om en kjøpsavtale og ett produkt (en seng med paneler), og når panelene ikke blir levert, så er ikke kjøpsavtalen oppfylt ei heller produktet levert. 

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Har tatt videre kontakt med Møbelringen som gav et godt svar og de bekreftet avtalen, så dem har hjelpt meg med det dem kan for øyeblikket og jeg er fornøyd med svaret fra deres side. Det er nok leverandøren som har sviktet dem, men det jobbes med saken så satser på at dette ordner seg etterhvert :)

 

Grunnen til at andre hadde fått sine deler før meg bunner i at jeg hadde valgt en litt annen størrelse på senga enn det som er standard her til lands, tydeligvis. Og det ble antatt at det da kom til å bli noe forsinkelse på dem. Satser og håper på at jeg får dem etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...