Gå til innhold

Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen


Anbefalte innlegg

...

forbrennings motoren er nok ikke død enda, men hybrid løsninger blir nok snart "normalen" vil jeg tro. nøkkelen for å selge en slik løsning, må bli "flere bruk". At en både kan lade elbilen og ha et nød aggregat for eksempel . Pris er nok også veldig viktig, vil jeg anta.

Når det gjelder at hybrid blir nok snart normalen: https://www.tu.no/artikler/audi-hybridbiler-er-bare-en-mellomlosning/320971

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilhenger eller ei...på en elbil..

 

Vi leser at det tydeligvis er mulig å montere tilhengerfeste på en elbil.. denne gang en Renault Zoe. Og det med standardvare fra en Renault Clio. I TUs artikkel av 13. august 2016, stilles det spørsmål om akkurat dette, hvor Renaults tekniske opplæringsleder fremsetter følgende:

 

"Renault Zoe ikke har mulighet for tilhengerfeste fordi batteriets varme - og kjøleapparat sitter under gulvet i bagasjerommet. I tillegg sitter det en diffusor bak under bilen, som bidrar til forbedring av bilens aerodynamiske egenskaper. Diffusoren dekker hele området bak til støtfangeren, så det er ingen egnet plass for tilhengerfeste."

 

Jeg har ved mange anledninger stilt med spørsmål om importørenes tekniske kunnskaper, og deres evne til å fremsette objektive fakta i stedet for subjektive meninger basert på antagelser. I nevnte informasjon om Zoe, er forholdet om aerodynamiske egenskaper å anse som en realitet, slik det vil være på enhver bil som har tilhengerfeste montert. Hvor vidt det gjør det uegnet, er en påstand som har flere sider. At det ikke er mulig slik det først blir hevnet, er en usannhet som i herværende artikkel er bevist. Det hadde således vært interessant å få en uttalelse fra samme person om mulighetene etter sistnevnte artikkel.

 

Det vil også forundre meg om ikke andre av elbilene som kjører på våre veier, også fint kan få montert tilhengerfeste, og det med hyllevare. At det ikke er lov fordi det ikke typegodkjent, er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry for not speaking Norwegian! Thanks for all your comments !

Attaching a combustion engine behind a very clean EV is counterintuitive and paradoxical.

But if this is the solution for driving an affordable EV with a reduced battery environmental footprint on 98% of daily usage, instead of a combustion engine, then it makes sense.

This would help to convert part of the 85% of car buyers who prefer either PHEV, HEV, or ICE vehicles instead of EV... And outside Norway 99% of people don't buy EVs, just because a few days in the year they find EVs inconvenient.

Of course on can carry much largger batteries, and do superfast charging. But there are physical, economical (think of government subsidies), grid, and environmental limits which make mass adoption of such strategy unsustainable.

We will of course develop fuel cell and battery versions as soon as practicable.

With 40 kWh on board battery you satisfy 98% of usage. The rest should be solved with a modular solution. Same logic as your mobile phone: do you want 1 week range with a heavier and more expensive phone ? A mobile charger in your suitcase does a better job when travelling !

Lastly regarding the hitch, we have done unitary homologations in France, for up to 25 Zoe. The upcoming EV platforms will have serial towing homologations.

Lenke til kommentar
Sorry for not speaking Norwegian! Thanks for all your comments ! 

Attaching a combustion engine behind a very clean EV is counterintuitive and paradoxical. 

But if this is the solution for driving an affordable EV with a reduced battery environmental footprint on 98% of daily usage, instead of a combustion engine, then it makes sense.

This would help to convert part of the 85% of car buyers who prefer either PHEV, HEV, or ICE vehicles instead of EV... And outside Norway 99% of people don't buy EVs, just because a few days in the year they find EVs inconvenient. 

Of course on can carry much largger batteries, and do superfast charging. But there are physical, economical (think of government subsidies), grid, and environmental limits which make mass adoption of such strategy unsustainable.

We will of course develop fuel cell and  battery versions as soon as practicable.

With 40 kWh on board battery you satisfy 98% of usage. The rest should be solved with a modular solution. Same logic as your mobile phone: do you want 1 week range with a heavier and more expensive phone ? A mobile charger in your suitcase does a better job when travelling !

Lastly regarding the hitch, we have done unitary homologations in France, for up to 25 Zoe. The upcoming EV platforms will have serial towing homologations.

Jean-Baptiste Segard

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når skal elbil folka lære? Elektrisk fremdrift er den korrekte veien å gå, men elbilen kan ikke basere seg på batterier alene som energibærer skal den kunne utkonkurrere fossilbilen for alle og ikke kun for de som synes at alle har de samme behovene som en selv.

Hvorfor kan ikke elbilen basere seg på batterier alene?

 

Hvorfor snakker du om samme behov som en selv? Hvis man ser på folk generelt så har de ikke behov for å kjøre mellom Oslo og Trondheim hver eneste dag. Folk flest kjører vel turer til vanlig som er godt innenfor det elbiler klarer med god margin.

 

Teknologi må optimaliseres mot det vanligste bruksområdet. Dette har elbilen ingen problemer med. Så kommer med uvanlige og sjeldne bruksområder, og disse klarer elbilen også fint.

Lenke til kommentar

 

Tviler på at det var generell konsensus på 1800-tallet.

 

Før Henry dyttet ut den første T-Forden var det forholdsvis vanlig med elektriske "vogner", og konsensus var vel nettopp at elektrisitet var fremtiden, både for det ene og det andre, også biler.

 

Hva er relevansen for dagens situasjon?

Lenke til kommentar

Det er menn med hatt, søndagskjørerne, baksetesjåførene, tungstrafikken og turistene som opprettholder behovet for de tingene du nevnte. Folk flest som faktisk har noe de må gjøre, diller ikke rundt.

Folk flest kjører ikke mellom Oslo og Bergen til stadighet. Hvorfor påberoper du deg å representere folk flest med det særdeles atypiske kjøremønsteret ditt?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøre Oslo-Bergen til stadighet, *en* årlig tur holder.

 

Gjennomsnittsbilen går ca 15000km i året, t/r Oslo-Bergen er 900km, eller 6% av årlig kjørelengde. En bil som ikke kan brukes til å kjøre Oslo-Bergen er i beste fall en 94% bil, lavere hvis du har fler enn den ene langturen.

 

Poenget er at en bil som klarer gjennomsnittsturen er ikke særlig interessant, vi vil har en bil som klarer 'alt'.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kjøre Oslo-Bergen til stadighet, *en* årlig tur holder.

 

Gjennomsnittsbilen går ca 15000km i året, t/r Oslo-Bergen er 900km, eller 6% av årlig kjørelengde. En bil som ikke kan brukes til å kjøre Oslo-Bergen er i beste fall en 94% bil, lavere hvis du har fler enn den ene langturen.

 

Poenget er at en bil som klarer gjennomsnittsturen er ikke særlig interessant, vi vil har en bil som klarer 'alt'.

Nå klarer en elbil fint å kjøre mellom Oslo og Bergen.

 

Måten du argumenterer på her er håpløs. Biler kjører omtrent alltid kortere strekninger som elbilen fint klarer uten å måtte stoppe for å lade. Elbilen er altså optimalisert for det typisk bruksmønsteret. Går man utenfor dette kan man fortsatt bruke elbil.

 

Det gir ingen mening å optimalisere for et atypisk bruksmønster.

Lenke til kommentar

Det gir mening å kjøpe et produkt som fyller de behov jeg ser på som vanlige nok til å ta det med i beregningen. Om tilstrekkelig mange har omtrent samme liste som meg over relevante behov, så gir det mening for produktleverandøren å tilpasse minst et av produktene sine til den gruppen vi da utgjør.

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke kjøre Oslo-Bergen til stadighet, *en* årlig tur holder.

 

Gjennomsnittsbilen går ca 15000km i året, t/r Oslo-Bergen er 900km, eller 6% av årlig kjørelengde. En bil som ikke kan brukes til å kjøre Oslo-Bergen er i beste fall en 94% bil, lavere hvis du har fler enn den ene langturen.

 

Poenget er at en bil som klarer gjennomsnittsturen er ikke særlig interessant, vi vil har en bil som klarer 'alt'.

Nå klarer en elbil fint å kjøre mellom Oslo og Bergen.

 

Måten du argumenterer på her er håpløs. Biler kjører omtrent alltid kortere strekninger som elbilen fint klarer uten å måtte stoppe for å lade. Elbilen er altså optimalisert for det typisk bruksmønsteret. Går man utenfor dette kan man fortsatt bruke elbil.

 

Det gir ingen mening å optimalisere for et atypisk bruksmønster.

 

De fleste av dagens elbiler er ikke 'optimalisert' for korte turer. De er *begrenset* av små batterier.

 

For min del så vil 30-40% av årlig kjørelengde være turer så lange at kortrekkeviddebilene ikke holder. Er 30-40% 'atypisk' mener du?

Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke kjøre Oslo-Bergen til stadighet, *en* årlig tur holder.

 

Gjennomsnittsbilen går ca 15000km i året, t/r Oslo-Bergen er 900km, eller 6% av årlig kjørelengde. En bil som ikke kan brukes til å kjøre Oslo-Bergen er i beste fall en 94% bil, lavere hvis du har fler enn den ene langturen.

 

Poenget er at en bil som klarer gjennomsnittsturen er ikke særlig interessant, vi vil har en bil som klarer 'alt'.

Nå klarer en elbil fint å kjøre mellom Oslo og Bergen.

 

Måten du argumenterer på her er håpløs. Biler kjører omtrent alltid kortere strekninger som elbilen fint klarer uten å måtte stoppe for å lade. Elbilen er altså optimalisert for det typisk bruksmønsteret. Går man utenfor dette kan man fortsatt bruke elbil.

 

Det gir ingen mening å optimalisere for et atypisk bruksmønster.

 

De fleste av dagens elbiler er ikke 'optimalisert' for korte turer. De er *begrenset* av små batterier.

 

For min del så vil 30-40% av årlig kjørelengde være turer så lange at kortrekkeviddebilene ikke holder. Er 30-40% 'atypisk' mener du?

 

Du representerer ikke folk flest. Du har et atypisk bruksmønster. Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

Lenke til kommentar

 

 

 

Du trenger ikke kjøre Oslo-Bergen til stadighet, *en* årlig tur holder.

 

Gjennomsnittsbilen går ca 15000km i året, t/r Oslo-Bergen er 900km, eller 6% av årlig kjørelengde. En bil som ikke kan brukes til å kjøre Oslo-Bergen er i beste fall en 94% bil, lavere hvis du har fler enn den ene langturen.

 

Poenget er at en bil som klarer gjennomsnittsturen er ikke særlig interessant, vi vil har en bil som klarer 'alt'.

Nå klarer en elbil fint å kjøre mellom Oslo og Bergen.

 

Måten du argumenterer på her er håpløs. Biler kjører omtrent alltid kortere strekninger som elbilen fint klarer uten å måtte stoppe for å lade. Elbilen er altså optimalisert for det typisk bruksmønsteret. Går man utenfor dette kan man fortsatt bruke elbil.

 

Det gir ingen mening å optimalisere for et atypisk bruksmønster.

 

De fleste av dagens elbiler er ikke 'optimalisert' for korte turer. De er *begrenset* av små batterier.

 

For min del så vil 30-40% av årlig kjørelengde være turer så lange at kortrekkeviddebilene ikke holder. Er 30-40% 'atypisk' mener du?

 

Du representerer ikke folk flest. Du har et atypisk bruksmønster. Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

 

Har du regnet på ditt eget kjøremønster? *En* langtur kan fort representere 5% av årlig kjørelengde for gjennomsnittsbilisten. Mine langturer er ikke fryktelig lange, eller hyppige. Max 5 timer en vei, ofte bare 2, turer over 1 time hver vei kanskje en gang i måneden..

 

Hva mener du er 'typisk'?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ser ikke helt negativiteten i denne tråden. Ved tradisjonell hybrid blir man nødt å bære på dette utstyret til daglig kjøring, her kan tilhengeren monteres ved behov. Jeg ser på dette som mulig løsning for folk til å leve med rimeligere el-bil som eneste bil, og får da muligheten til å kjøre lengre ved behov. 

Tanken er sikkert god, men det er så mye som taler imot denne løsningen:

1. De små kortrekkeviddeelbilene har ikke hengerfeste, og produsentene nekter å godkjenne det selv om mange etterspør dette.

2. Om jeg fikk montert hengerfeste på min Leaf og skulle bruke en slik så ville jeg hatt en større henger, største problemet vårt med fem familiemedlemmer på langtur er ikke ladingen, men plassen, spesielt på vinteren med mye klær og utstyr.

3. Hvis jeg først skulle hatt en slik ville jeg droppet hele bensinmotoren, en større henger med et større batteri ville gjort susen, da kunne jeg kjørt non-stop de fleste lengre strekninger jeg kjører, tatt med mer bagasje og ting, og kjørt utslippsfritt. Man ville også fått mye mer effektive hurtigladinger siden et mye større batteri kan lades med høyere effekt og man får en mer fornuftig pause etter 3-4 timer.

4. Dette blir nok totalt sett en dyrere, mer komplisert og mindre miljøvennlig løsning enn å bare kjøpe en Ampera-e eller Model 3, og den er ikke tidligere ute heller.

 

Men det som virkelig er interessant her er at man kan få hengerfeste på Zoe for 600 euro. Han kan nok selge noen tusen slike i Norge.

Liker ditt argument #3 med batteri/bagasjehenger og helle glemme hele agregatet...Forlenges total kjørelengde til 600-700 km må jo de aller fleste dagsbehov for km være tilfredsstilt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...