Gå til innhold

Denne elbilen har kjørt fra Paris til Drammen


Anbefalte innlegg

 

"Når det er behov for å kjøre langt, kan en slik henger hektes på."

 

Nå er det jo ikke noe problem med rekkevidden på batteri-elbiler.  Og når man lader kan man jo like så godt  spise et godt måltid eller overnatte, det nok av koselige overnattingsplasser, så dette er ikke noe problem.

 

Men for de få som har såkalt rekkeviddeangst ( altså et konstruert begrep), burde denne tilhengeren inneholde et batteri. Så kan man fylle gratis hjemme.

 

:)

Hvorfor skal man stoppe for å spise et godt måltid eller sove? Jeg kjører ofte mellom Oslo og Stavanger, dette er en ren transport-etappe, og vil bare fortest mulig frem. Grunnen til at bilen brukes er at det ofte er flere som kjører sammen, og at det fraktes ting og tang samtidig. Så å ta fly, med all det styr som er med det, er uaktuelt, videre er tog av så forferdelig dårlig standard her i landet, at jeg ikke nærmer meg et slikt et.

Dagen man kan kjøre Oslo - Stavanger på vinterføre, så er det aktuelt med el-bil.

 

 

Du har ett unormalt kjøremønster, men jeg ser at det kan by på "problemer" for deg med elbil. Men spørsmålet er hva disse "problemene" er verdt for deg. Man sparer utrolig mye penger på det som en start, i tillegg til en digg kjøreopplevelse(IMO), god teknologi(nye biler), sikkerhet(nye biler) osv. 

 

Jeg har kjørt Haugesund - svinesund(innom moss) - Haugesund på ett døgn med min elbil. Måtte ett par ladepauser til, men for min del går dette helt fint da jeg ikke liker å kjøre så lenge om gangen, trenger å spise osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kikket på bildet tenkte jeg okay, esktra batteri. Ser ganske så teit ut men vil sikkert gjøre susen. Så tenkte jeg vel, kanskje noen kunne tenke seg noe tilsvarende bare som aggregat, hadde nok økt teithets-faktoren med 10... og så leste jeg artikkelen og det var et aggregat!

 

Om dette er "smart" å ha eller hva tror jeg blir meningsløst å diskutere, jeg er heller spent på de juridiske definisjonen av å kjøre rundt med en slik på en norskregistrert bil. Sånn egentlig kan man tenke seg at Staten hadde nokså raskt konkludert at det i sin helhet er ikke er en "elbil" men hybrid, og krevd alle skatter og moms som følger med det.

Lenke til kommentar

 

 

facepalm

Egentlig ikke så tilbakestående. Du kan lade bilen din i 95% av alle turene du noengang kommer til å ha med den. Og du kan slenge på denne de få gangene du virkelig skal ut på langtur hvor lading av bil blir upraktisk.

 

 

Poenget er vell tidspunktet, det er alt for sent. Bilene som kommer nå har god rekkevidde, det er etter min mening helt unødvendig med slikt for de aller fleste da det er normalt å ta pauser og styre på. Men for all del, det er nok mange som kjøper den for å ha det "liggende". Tipper den blir akkurat det for de fleste. I tillegg må en ordne det slik at en faktisk kan lade under kjøring, det kan ikke min feks.

 

 

Men hvis du beveger deg litt ut på landet og opp i fjellet hvor folk ofte drar på telturer og slik er det ikke sikkert det er noen normal stikkontakt tilgjengelig, ja den kommer sent, men ser bruksområdet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Men hvis du beveger deg litt ut på landet og opp i fjellet hvor folk ofte drar på telturer og slik er det ikke sikkert det er noen normal stikkontakt tilgjengelig, ja den kommer sent, men ser bruksområdet.  

 

 

Det er ikke langt nok mellom stikkontaktene til at det blir ett reellt problem, muligens på hardsangervidden eller noe slikt men der kjører en ikke. Med 300+ tilgjengelig rekkevidde på de aller fleste modeller etterhvert er det vanskelig å havne i en situasjon der en går tom, en må nesten gå inn for det eller bare "glemme" seg ut eller noe slikt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men hvis du beveger deg litt ut på landet og opp i fjellet hvor folk ofte drar på telturer og slik er det ikke sikkert det er noen normal stikkontakt tilgjengelig, ja den kommer sent, men ser bruksområdet.  

 

 

Det er ikke langt nok mellom stikkontaktene til at det blir ett reellt problem, muligens på hardsangervidden eller noe slikt men der kjører en ikke. Med 300+ tilgjengelig rekkevidde på de aller fleste modeller etterhvert er det vanskelig å havne i en situasjon der en går tom, en må nesten gå inn for det eller bare "glemme" seg ut eller noe slikt. 

 

 

Det er nå ikke alle som har eller har råd til toppmodellen til telsa med lengst rekkevidde heller. Nå er altså 300+ du anbefaler for hardsangervidden allerede 50 over hva totalen til Nissan leaf er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagen man kan kjøre Oslo - Stavanger på vinterføre, så er det aktuelt med el-bil.

 

Det er ikke noe problem å kjøre Oslo-Stavanger på vinterføre med elbil. Spørsmålet er bare hvor lang tid du ønsker å bruke.

En Tesla kan fint kjøre det strekket der med en ladepause på 20-30 minutter underveis.

Om man ikke orker å ta seg tid til det så får man fortsette med fossilt drivstoff.

Selv så mener jeg at å spare 300-400kr i drivstoff gjør at de 20-30 minuttene er vel anvendt tid.

Det er lite annet som "betaler" så godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

facepalm

 

Nja, nei... jeg ser faktisk et lite poeng med denne.

 

Har selv sett på Zoe, og den vil dekke de aller fleste turene hvor vi bare har med noen få familiemedlemmer til og fra aktiviteter med ungene, handle etc.

Kunne faktisk klart meg med halve batteriet (spart penger) det meste av tiden.

Da kunne jeg latt det store dieseldyret vårt stå å hvile seg, og kun bruke den hver gang vi trenger mer enn 5 seter.

 

Jeg ville faktisk vurdert å kjøpe en slik aggregattilhenger, spesielt hvis den var standard OG kunne brukes på flere biler. Da kunne man hatt den, og beholdt den - selv om man byttet bil. Et vanlig strømuttak som kunne brukes på hytta en gang i blandt, ville også vært et pluss, samt drive litt elektrisk verktøy mm.

Hvis den hadde vært standard, kunne jeg ha leid den ut til andre, 99% av tiden (når jeg ikke bruker den).

Hadde ikke hatt behov for så avanset henger (de ryggegreiene), for lavest mulig pris hadde vært viktigst for meg.

Bare det å få tilhengerfeste på en elbil (som er relativt rimelig) er verdt mye for meg - siden jeg kjører en del med tilhenger. Normalt 2-3 ganger i uka.. og glemte å sjekke om det var tilhengerfeste på dieseldyret når jeg kjøpte den brukt. Tabbe. Har fremdeles den enda eldre bilen, som har hengerfeste da. . . men den skal snart bli spiker så... det hadde vært greit å ha en liten elbil som kan trekke tilhenger.

Skulle vært mulig å få en aluminiumstilhenger, som veide lite - og som kunne frakte ting som litt planker, reisverk, jord, bark, gipsplater/kryssfiner og annet man har bruk for, som en liten elbil kunne trekke. Draget i en elbil burde jo gjøre de bra til å trekke henger egentlig. .

 

Kan tenke meg at noen håndtverkere også kunne ha tenkt seg en slik rekkeviddeforlenger. De fleste (les alle) elektriske kassebilene som selges nå, er stort sett ubruklige blandt håndtverkere pga veeldig begrenset rekkevidde. Med en slik, har de mulighet for å ta oppdrag lenger borte, og ha med seg aggregat til å drive verktøy, belysning etc. Ser for meg en bedrift med 4-10 slike biler, som kunne delt på en slik tilhenger de gangene de har behov for ekstra rekkevidde.

Men da skulle det kanskje vært en større tilhenger også - som hadde samme funksjonalitet, men som kunne laste ca like mye som en vanlig henger. Slik at de har mulighet til å få meg seg "ting og tang".

Hadde produsentene egentlig ønsket å selge slike håndverkerbiler - så hadde de i hvert fall gitt de 200km rekkevidde i virkeligheten, på vinteren. Da hadde de solgt mye, og de hadde fått 100% av alle kjøpene, for de hadde ikke hatt konkurrenter.

 

Uansett.. med en slik Zoe, og tilhenger - så hadde jeg trolig spart 9000-11000 kr i diesel i året, og en del i parkering etc. Forsikringene av den store bilen ville også blitt rimeligere pga lav kjørelengde.

Men hadde nok følt meg litt dum de gangene jeg hadde kjørt rundt med den da...

Når det kommer store elektriske 9 seters kassebiler med grei rekkevidde, så er det en annen situasjon. Da holder det med èn bil, og hengeren hadde jeg fått mye mindre bruk for. Trolig så lite, at jeg til nød kunne leid en rekkeviddeforlengende tilhenger, de få gangene jeg kanskje kunne trengt noe slik..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Men det som virkelig er interessant her er at man kan få hengerfeste på Zoe for 600 euro. Han kan nok selge noen tusen slike i Norge.

 

Ryggefunksjonen på hengeren er også interessant. Det er utrolig mange som sliter med å rygge med tilhenger, så den teknikken burde vært tilgjengelig på vanlige tilhengere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Men hvis du beveger deg litt ut på landet og opp i fjellet hvor folk ofte drar på telturer og slik er det ikke sikkert det er noen normal stikkontakt tilgjengelig, ja den kommer sent, men ser bruksområdet.  

 

 

Det er ikke langt nok mellom stikkontaktene til at det blir ett reellt problem, muligens på hardsangervidden eller noe slikt men der kjører en ikke. Med 300+ tilgjengelig rekkevidde på de aller fleste modeller etterhvert er det vanskelig å havne i en situasjon der en går tom, en må nesten gå inn for det eller bare "glemme" seg ut eller noe slikt. 

 

 

Det er nå ikke alle som har eller har råd til toppmodellen til telsa med lengst rekkevidde heller. Nå er altså 300+ du anbefaler for hardsangervidden allerede 50 over hva totalen til Nissan leaf er. 

 

 

Nå snakker jeg jo om de nye modellene som kommer med 300+ fra i dag av og ila de neste årene vill passere dette selv med EPA standard. Både leaf og resten av gjengen har nye batterier ventende. 

Lenke til kommentar

Min Nissan Leaf dekker 98% av kjørebehovet mitt og jeg kan kjøre helelektrisk hele året. Om det hadde vært mulig å leie en slik type tilhenger de få gangene jeg trenger å dra på langtur, så hadde det vært genialt. Om tilhengeren også burde hatt laste plass, eller vært med ekstra batteri, eller annen utforming er detalijer som kan forbedres underveis. Konseptet med å kunne kjøre en relativt liten familiebil til daglig, og å kunne utvide de enkelte gangene man har behov for det ved å leie, er noe jeg har tro på. Og så kan man si: "Hvorfor ikke bare leie en bil når man skal på lengre turer?" Jo, fordi en leietilhenger kan du plukke opp på veien uten å pakke om :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å gjøre ting så komplisert som mulig! Generator, likeretter og fandens oldemor av kjøling, eksos, slanger og ledninger. Og da attpåtil får man ikke engang utnyttet noe all varmen den spyr ut. Og det på 250 kg! Det er flott med folk som lager ting bare for å vise at det kan lages, men det hadde da vel vært betydelig enklere å rett og slett sette hjul på en batteripakke fra en annen Zoe og paralellkople den med bilens pakke? Da får man jo utnyttet maks effekten på hurtigladerne dobbelt så lenge.

 

Jeg er imidlertid SVÆRT imponert over Renault her som har vist seg så ekstremt imøtekommende. Noe de også viser ved at de har gjort den nye 41 kWt pakken bakoverkompatibel, i motsetning til alliansepartner Nissan som har gjort alt de kan for å sabotere egne kunder. De har gjort alt de kan for å sikre at kunder ikke kan putte 30 kWt pakken inn i eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe en slik tilhenger? Da kan man heller leie den når det måtte være nødvendig en sjelden gang. Men egentlig er vel produktet dødt før det engang får muligheten til å ta av.

En prototype er alltid dyr, men ser man på prisen på masseproduserte aggregat, likerettere og små tilhengere så koster de ikke all verden. Hadde denne vært masseprodusert sammen i én fabrikk og transportert/solgt som én enhet så tror jeg synergieffektene hadde gitt ennå lavere utsalgspris. Kjapt estimerte komponentpriser:

 

- Liten henger med brems 10 000 kr

- 10 kW aggregat 10 000 kr

- 10 kW likeretter 10 000 kr

- Hengerfeste 5 000 kr

 

Sum med synergieffekter, kanskje 30 000 kr?

 

Om leie eller kjøp er mest økonomisk kommer an på bruksmengden, akkurat som for selve bilen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er et langt bedre konsept enn hybridbiler.

 

Det jeg har sett for meg at ville kommer var noe ala dette bare som rent batteri. Man leier en fulladet slik hos Esso i Oslo og lever den hos Esso i Trondheim.

 

Da har man et lite batteri(lav vekt) i hverdagen, og nok kapasitet på langkjøring. Man slipper dessuten "lang" ladetid ettersom man kun bytter ekstrabatteriet når det begynner å gå tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...