Gå til innhold

Oppsett av hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger innspill til oppsett av nettverket på gården, og siden jeg har lite erfaring med oppsettet med tanke på subnett og routing osv.. så håper jeg på en tilbakemelding på om mitt oppsett er optimalt eller ikke.

Vedlagt ligger bilde fra "The Dude" som jeg bruker for å se trafikk og status.
Alle enheter på bildet har statiske IP-adresser og på samme subnett.

Jeg bruker Telenors Zyxel p8702n som gateway, og denne deler ut IP-adresser til hele nettverket, så hvis forbindelsen til denne blir brutt et sted så kan ikke enheter internt koble seg på nettverket med DHCP.

Spørsmål 1:
Da det kan være opp imot 100 enheter som kobler seg på, er det lurt å delegere utdeling av IP til alle aksesspunktene som har routerfunksjon? Må det i såfall opprettes egne subnett på hvert punkt? (.eks 10.0.1.x og 10.0.2.x. Kan jeg da allikevel få tilgang til felles NAS når disse ikke er på samme subnett?

Spørsmål 2:
Og til hytta bruker jeg antenner fra Ubiquiti som har fungert utmerket, men er det mer effektivt å la antenna ta seg av DHCP framfor APen på enden?

Spørsmål 3:
Vi får lagt inn fiber snart, og vil da ha 2 TV-bokser (CD-T-Wee) tilknyttet nettverket, kan disse være på 2 forskjellige subnett så lenge det er tilgang til internett?

Spørsmål 4:
Har 2-3 svitsjer av typen Linksys LGS308, som har mange funksjoner jeg ikke skjønner noe av. Er det noen av innstillingene som kan gjøre nettverket mer effektivt? Tenker på VLAN, Storm control osv.. Hvis jeg har SNMP aktivert på alt, kan jeg risikere at "pakke-spamming" begrenser hastigheten?

Fyr løs!  :)

post-431541-0-22987800-1487079492_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om de hastighetene du oppgir er rett, så har du et nettverk fra 60 tallet.

Hvorfor har du 2 stk. cat6 kabler mellom swich låve og switch kontor? Det holder med en og rundløyper må unngås.

AP trenger ikke noen routerfunksjonalitet, da et AP skal fungere som en switch.

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Router tar seg av DHCP acesspoints,switch(managed) you name it skal ikke ha DHCP 

Spørsmal 2: Router tar seg av DHCP da du er på samme LAN

Spørsmål.3: Om det er noenlunde likt med altibox har denne egen VLAN Virtuelt Lan

Spørsmål 4: Det er noe du må finne ut av om du trenger, VLAN er kjekt og ha om du har gjester eller andre som du ikke vil ha i nettet, men som likevel har internett.

Lenke til kommentar

Spørsmål 3:
Vi får lagt inn fiber snart, og vil da ha 2 TV-bokser (CD-T-Wee) tilknyttet nettverket, kan disse være på 2 forskjellige subnett så lenge det er tilgang til internett?

Mest sannsynlig så må du behandle TV og internett som 2 forskjellige nettverk, og ikke koble disse sammen. Det var i hvertfall slik med Altibox når jeg hadde det. Da hadde Routeren dems 4 utganger, 3 for TV og 1 for Internett. TVen var det bare å bruke 10/100MB switch på, og spre det videre ut fikk jeg beskjed av dem. De gikk ikke om hverandre (Noe jeg fikk erfare når jeg greide å plugge feil.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Men jeg lurer på om det er fornuftig å "dele" opp nettet, slik at alle forespørsler slipper å innom gateway men at byrden deles litt, i så fall må vel disse kobles til nettverket med WAN-porten?

Vil det da bli mindre "pakker" i omløp for hele nettverket (broadcast og sånt)?

Det jeg tenkte da var om alle trådløse AP settes til rutere med klienter på egne subnett, men resten på bildet ligger på samme.

Lenke til kommentar

Oppdeling av nett gjøres primært av sikkerhetshensyn, slik at du kan filtrere i router.  På denne skalaen trenger du ikke være bekymret for broadcast domenet ditt, det er mye igjen før du oppnår noe merkbar gevinst av det.

I tillegg kan ulike, rutede nett skape problemer med enkelte applikasjoner som er avhengig av broadcast eller multicast. For sistnevnte, som benyttes av bla sonos og chromecast må du da opp med IGMP proxy og det kan være litt masete på hjemmeutstyr.

Det vil nok være mer spinning enn vinning med et slikt oppsett, men det kan jo hende spinninga er et mål i seg selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...