Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tillegg til husleie: Vannforbruk og avgifter?

Serene

Anbefalte innlegg

Har en avtale med huseier om at jeg skal betale for vannforbruk.

Jeg har betalt akonto, og huseier krever nå litt mer iom at forbruket er mer enn hva jeg har betalt inn.

Hun har sendt meg en regning, og den inneholder i tillegg til faktisk forbruk også slike poster som
- abonnementsgebyr kloakk 900 kr
- abonnementsgebyr vann 500 kr

- eiendomsskatt 600 kr

Har forsøkt å lese meg opp på dette, og finner ikke noe klart svar. Jeg skal betale for faktisk forbruk, men betyr det at jeg også skal betale for gebyrene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tillegg:
Leser litt på lover og regler her. Det står blant annet at det er lov å ta tillegg for vann:

"Tillegg for brensel eller elektrisitet, vann og avløp der utleier betaler etter målt forbruk" 
- så etter målt forbruk altså.

"Utleierens utgifter til trappevask, kabel-tv, vaktmester, offentlige­ avgifter, fellesstrøm og liknende skal være inkludert i husleien."

Er abonnementsavgift for vann en offentlig avgift? 

Lenke til kommentar

- abonnementsgebyr kloakk 900 kr

- abonnementsgebyr vann 500 kr

- eiendomsskatt 600 kr

110% ulovlig. Kun faktisk vannforbruk og faktisk strømforbruk skal betales. Det nevnt over skal være inkl i husleien.

Eiendomsskatten er jo det frekkeste av alt. Du eier jo ikke huset, så hvorfor du skal betale skat på det er jo helt koko.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husleien skal være et fast beløp, med noen unntak, se husleieloven § 3-1 første ledd:

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Det som kan avtales er at "utleierens utgifter til vann og avløp [skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen] når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk".

Det er altså ett vilkår som må være oppfylt, nemlig at kommunen fakturerer etter forbruk. Det gjør praktisk talt alle kommuner i dag. Kommunen fakturerer etter forbruk selv om de fakturerer både et abonnementsgebyr og et forbruksgebyr, men ikke hvis de kun fakturerer abonnementsgebyr uten forbruksgebyr. Dette kan du kreve at utleier dokumenterer, jf. husleieloven § 3-4.

Hvis kommunen fakturerer etter forbruk kan utleier og leietaker avtale at "utgifter til vann og avløp" skal fordeles mellom brukerne av eiendommen, forholdsmessig. Sjekk altså leieavtalen og hva som står der.

Hvis kommunen fakturerer etter forbruk, og det står i leieavtalen at leietaker skal dekke vann og avløp særskilt, så kan utleier fakturere leietaker for en forholdsmessig andel av gebyrer knyttet til vann og kloakk/avløp.

Både abonnementsgebyrer/fastleddet og forbruksgebyrer/variabelleddet kan faktureres, så lenge de faktureres forholdsmessig.

Eiendomsskatt kan ikke viderefaktureres leietaker. Dette skal inngå i husleien.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Husleien skal være et fast beløp, med noen unntak, se husleieloven § 3-1 første ledd:

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

Det som kan avtales er at "utleierens utgifter til vann og avløp [skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen] når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk".

Det er altså ett vilkår som må være oppfylt, nemlig at kommunen fakturerer etter forbruk. Det gjør praktisk talt alle kommuner i dag. Kommunen fakturerer etter forbruk selv om de fakturerer både et abonnementsgebyr og et forbruksgebyr, men ikke hvis de kun fakturerer abonnementsgebyr uten forbruksgebyr. Dette kan du kreve at utleier dokumenterer, jf. husleieloven § 3-4.

Hvis kommunen fakturerer etter forbruk kan utleier og leietaker avtale at "utgifter til vann og avløp" skal fordeles mellom brukerne av eiendommen, forholdsmessig. Sjekk altså leieavtalen og hva som står der.

Hvis kommunen fakturerer etter forbruk, og det står i leieavtalen at leietaker skal dekke vann og avløp særskilt, så kan utleier fakturere leietaker for en forholdsmessig andel av gebyrer knyttet til vann og kloakk/avløp.

Både abonnementsgebyrer/fastleddet og forbruksgebyrer/variabelleddet kan faktureres, så lenge de faktureres forholdsmessig.

Eiendomsskatt kan ikke viderefaktureres leietaker. Dette skal inngå i husleien.

Huseier deler ikke huset jeg bor i, så hele abonnementsavgiften tilfaller eiendommen jeg bor i. Så da betyr det at jeg skal betale hele abonnementsavgiften utenom husleien? Eller burde dette være en avgift som er bakt inn i husleien? Er ikke en slik avgift å regne som en offentlig avgift, som dermed bør bakes inn husleien.

Det som står i kontrakten er følgende:

Vann/avløp etter målt forbruk: Betales a konto.

Samlet beløp a konto per måned: 400 kr.

Dette skal betales utenom ordinær husleie på 10.000 kr.

Avregning foretas minst en gang pr år. 

Lenke til kommentar

Har nå fått vite at vannet i huset mitt blir stengt den 20. denne måneden hvis jeg ikke betaler til det, for huseier har ikke råd til å betale selv denne regningen. Er dette riktig? Det er snakk om i alt rundt 5000 kr, og dette er ikke penger jeg har. 

Lenke til kommentar

Huseier deler ikke huset jeg bor i, så hele abonnementsavgiften tilfaller eiendommen jeg bor i. Så da betyr det at jeg skal betale hele abonnementsavgiften utenom husleien? Eller burde dette være en avgift som er bakt inn i husleien? Er ikke en slik avgift å regne som en offentlig avgift, som dermed bør bakes inn husleien.

Slik jeg forstår husleieloven § 3-1, så ja - bruker du 100 % av eiendommen kan det avtales at du skal dekke 100 % av vann- og avløpsutgifter utenom husleien, både fastgebyr og variabelt gebyr.

I slike tilfeller kan det imidlertid være at husleien er for høy. Det finnes en del utleiere som setter husleien like høyt som om vann og avløp var inkludert, og så krever vann og avløp utenom. Det vil ikke være lovlig.

Lenke til kommentar

Er ikke bakgrunnen for at man kan holde strøm-, brensel- og vannkostnader utenfor leieavtalen, at forbruket/kostnadene ikke lar seg beregne på forhånd? Det synes jeg trekker i retning av at faste gebyrer bør anses å være bakt inn i leieavtalen, mens de variable kan holdes utenfor.

Når det i kontrakten i tillegg står "vann/avløp etter målt forbruk", så kan jeg ikke umiddelbart se at den faste delen av vann- og avløpsavgiften skal regnes inn, når den delen ikke måles etter forbruk. Men jeg vet ikke, jeg bare slenger ut tanker! :p 

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår husleieloven § 3-1, så ja - bruker du 100 % av eiendommen kan det avtales at du skal dekke 100 % av vann- og avløpsutgifter utenom husleien, både fastgebyr og variabelt gebyr.

I slike tilfeller kan det imidlertid være at husleien er for høy. Det finnes en del utleiere som setter husleien like høyt som om vann og avløp var inkludert, og så krever vann og avløp utenom. Det vil ikke være lovlig.

I dette tilfellet så står det: "vann/ avløp etter målt forbruk" - Og da tolker jeg det som at det er snakk om forbruk og ikke faste utgifter. Hvis jeg skal betale faste avgifter, burde ikke det være spesifisert i kontrakten? 

Lenke til kommentar

Har du sett regningen TS? Huseier høres ikke akkurat ut som en person man kan stole på.

Har sett regningen ja, fått tilsendt et bilde av den. Det jeg stusser litt på er at en del av postene er for 2017, altså forskuddsavgifter, mens noen er for 2016. Jeg forstår det slik at jeg skal betale etterskuddsvis.

Vann forbruk 2016 = 2184 kr

Kloakk forbruk 2016 = 3864 kr

Abonnement gebyr vann (for 2017, første kvartal) =127 kr

Abonnements gebyr kloakk (for 2017, første kvartal)= 228 kr

Eiendomsskatt (for 2017, første kvartal) = 663 kr

Forskudd vann (første kvartal 2017) = 520 kr

Forskudd kloakk (første kvartal 2017) = 920 kr

Tidligere fakturert vann 2016  = -1612 kr

Tidligere fakturert kloakk = - 2852 kr

Terminbeløpet er derfor 4043 kr

+ mva 845 (25 % av 3380 - vet ikke hva dette er slags beløp?)

fakturabeløp 4888.50

Jeg har tidligere betalt kr 4800 inn. Faktisk forbruk er her 2184 + 3864 + mva. Minus det jeg har betalt. + evnt noen gebyrer. 

Lenke til kommentar

Abonnement gebyr vann (for 2017, første kvartal) =127 kr

Abonnements gebyr kloakk (for 2017, første kvartal)= 228 kr

Eiendomsskatt (for 2017, første kvartal) = 663 kr

Forskudd vann (første kvartal 2017) = 520 kr

Forskudd kloakk (første kvartal 2017) = 920 kr

Tidligere fakturert vann 2016  = -1612 kr

Tidligere fakturert kloakk = - 2852 kr

Terminbeløpet er derfor 4043 kr

+ mva 845 (25 % av 3380 - vet ikke hva dette er slags beløp?)

fakturabeløp 4888.50

3380 er totalsummen minus eiendomsskatten, men den kan huseier uansett ikke kreve at du betaler. Ellers var jo postene lett forståelige(har ikke sett på talla).

Lenke til kommentar

Etter husleieavtalen kan du ikke belastes med forskuddsbeløp ut over à konto-beløpet. Du plikter derfor ikke å dekke kommunens fakturerte forskuddsbeløp for 2017 (du må gjøre det ved en senere avregning), dette må utleier legge ut.

Hvis dette er en årsfaktura skal du betale:

2184,- kr - vannforbruk 2016

3864,- kr - kloakkforbruk 2016

-1612,- kr - tidligere faktura vannforbruk 2016

-2852,- kr - tidligere faktura kloakkforbruk 2016

Pluss merverdiavgift 396,- kr

= 1980,- kr.

Fra dette beløpet skal du trekke à konto-beløp du har innbetalt til utleier (400 kr per måned iht kontrakten), men du må legge til faste abonnementsgebyrer som stammer fra ditt leieforhold. Du skal også trekke ut beløp som stammer fra perioder før ditt leieforhold begynte (du skal ikke betale for forbruk som stammer fra en periode du ikke leide boligen).

Eiendomsskatt skal du ikke betale i det hele tatt. Du skal heller ikke betale forskudd på abonnementsgebyr, dette skal utleier dekke av à konto-beløpet du betaler i tillegg til husleien på 400,- kr per måned.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at han skal trekke fra tidligere fakturaer for 2016, krikkert? Hvis dette ikke tidligere er fakturert til leietaker eller avregnet mot a konto-beløp skal vel dette legges til det leietaker må betale nå?

(forutsatt naturligvis at leietaker har leid i hele 2016)

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samlede utgifter til vann og avløp i 2016 kan litt røft anslås til 7 468 kr (forutsatt at abonnementsavgiften er den samme i 2016 som i 2017). À konto-beløpet vil utgjøre 4800 kr for 12 måneder. Det blir en differanse her på 2 668,- kr som da kommer ved årsavregningen.

Lenke til kommentar

Om du har leid huset i hele 2016:
Abonnement gebyr vann (127*4) = 508 kr
Abonnements gebyr kloakk (228*4) = 912 kr
Merverdiavgift (0,25*7708) = 1927 kr

Totalt: 9635kr

Innbetalt a konto 2016 (412*400) = 4800 kr

Sum du skylder for 2016 (9635-4800) = 4835 kr

Skal du fortsette å leie i 2017 anbefaler jeg at dere oppdaterer kontrakten slik at a konto beløp er nærmere faktisk forbruk på 800kr måneden.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...