AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Hei, Jeg ble gjort oppmerksom på at om en jobber 100% fast selv om en er midlertidig så skal en få 'normal' ferieavvikling. Har jobbet 100% fast i staten (ikke innleid via noe privat firma) siden vår 2015, men i 2016 fikk jeg bare 14 feriedager som feriesaldo. Har jeg rett på noe kompensasjon for manglende dager her? Anonymous poster hash: a7754...09a Lenke til kommentar
Ridux Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Hadde du jobbet hele 2015 hadde du fått full ferie i 2016. Nå man bare jobber deler av året, får man betalte feriedager deretter. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Hadde du jobbet hele 2015 hadde du fått full ferie i 2016. Nå man bare jobber deler av året, får man betalte feriedager deretter. Aha, så nå i 2017 (er fortsatt på samme sted) så vil jeg altså få saldo på 25 dager? Da stemmer jo alt som det skal takk! Anonymous poster hash: a7754...09a 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Feriedager settes ikke ift året før, så lenge en er ansatt før september eller noe slikt så skal en ha 25 feriedager. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Staten opererer litt spesielt. Feriesaldo i staten er ikke et uttrykk for antall feriedager totalt, men antall feriedager med lønn, det vil si hvor mange feriedager feriepengene dine dekker før du må ta resten med trekk i lønn. Du har/hadde rett til full feriefritid i 2016 på 25 virkedager uansett, men differansen (11 dager) vil være ulønnet ferie. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Du har/hadde rett til full feriefritid i 2016 på 25 virkedager uansett, men differansen (11 dager) vil være ulønnet ferie. Er det ikke slik at en skal ta ut 25 dager pr år nå? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 I utgangspunktet skal arbeidsgiver legge til rette for at man kan ta ut full feriefritid. Konsekvensen av at dette ikke skjer er at feriefritiden overføres til året etter, og at arbeidsgiver kan bli erstatningsansvarlig. Man skal ta ut 21 virkedager ferie per år, fire uker og én dag (ferieloven opererer også med lørdag som virkedag, så 21 virkedager i vanlig språkbruk blir 25 virkedager i ferieloven). Den femte ferieuken (bortsett fra den ene dagen) kan partene rå over fritt. Det er imidlertid ikke vanlig å kreve at arbeidstaker tar ut ulønnet ferie, og arbeidstaker har uansett rett til å motsette seg å ta ut ulønnet ferie ("ferie ut over den ferien som dekkes av feriepengene"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå