Gå til innhold

Bytte ut HV513 med 74HC595?


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Heisann, bygger en nixieklokke etter skjema men undrer på om jeg kan bruke en 74HC595+2stk SN74141 istedenfor HV513 da jeg har liggende disse og i tillegg ikke liker surface mount deler... Altså, bruker HV513 og 74HC595 samme input signal?

 

Her er skjema jeg jobber etter: https://github.com/afch/NixieClock/blob/master/Schematic_MCU_NCM105_v1.5_26.12.2015-1.png

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

74HCT595 er innkjøpt, forsøker nå å sette dette sammen men HV513WG har pinner som er 6-CLK, 7-LE, 9-HIZ og 10-DIN. Disse finner jeg ikke på 74HCT595. Er det noen andre pinner jeg kan sette disse på eller vet noen om en ic som konverterer dette?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men hvordan vet chip 2 og 3 hvem som er timer og hvem som er minutter? Chip 1 har jo Mosi (din/ds) tilkoblet så antar den skjønner det derfra men hva med de andre som har kun feller klokkesignal?

Lenke til kommentar

Så HI-Z og LE trenger jeg ikke koble inn på hct595? koble høy, bare å sette 1kohms motstand mellom 5v?

Kom til å tenke på at LE brukes. Det tilsvarer STCP på 595. HI-Z tilsvarer OE. 

Innebygget pull-up som jeg refererte til var på HV513. Var visst ikke så veldig konsentrert om problemstillingen da jeg svarte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Da skal jeg legge om noen lasker før jeg prøver på nytt, satte strøm på dette i dag men hadde problem med 5v. Viste seg å være en defekt spenningsregulator som jeg skal bytte i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...