Gå til innhold

VW spør norske elbileiere før de gjør endringer på bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Mr. Espen, når Sturle presenterte salgstall for desember som representative, vel vitende om at disse var totalt oppblåst grunnet avgiftsøkning ved årskiftet, da holdt du kjeft. Men når jeg bringer en artikkel som viser det balanserte bildet, med avgiftsnivået for Tesla i Danmark grundig forklart, da føler du for å si noe, som om jeg forsøkte å holde noe skjult. Hva kalles slikt der du kommer fra?

Lenke til kommentar

Så Mr. Espen, når Sturle presenterte salgstall for desember som representative, vel vitende om at disse var totalt oppblåst grunnet avgiftsøkning ved årskiftet, da holdt du kjeft. Men når jeg bringer en artikkel som viser det balanserte bildet, med avgiftsnivået for Tesla i Danmark grundig forklart, da føler du for å si noe, som om jeg forsøkte å holde noe skjult. Hva kalles slikt der du kommer fra?

 

Nå var det vel Desember I 2016 Sturle presenterte tall fra. Avgiftsøkningen I danmark kom Januar 2016. En vesentlig forskjell da avgiftsøkningen kom FØR.

Lenke til kommentar

Du brakte frem en artikkel som tar for seg slagstallene for januar 2017. Januar kommer rett etter desember, og elbiler fikk et avgiftshopp fra 20% avgifter i 2016 til 40% avgifter i 2017. Det samme skjedde i desember 2015 - januar 2016 da elbiler i Danmark gikk fra 0% til 20% avgifter over natta, likevel ble det solgt elbiler i danmark også i 2016, faktisk endel fler elbiler enn hydrogenbiler.

Sturle bringer frem en artikkel som du korrekt sier er oppblåst. Tallet for nyregistrerte Tesla i Danmark for 2016 er 176 (http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp)
Du bringer frem en artikkel som er totalt ubalansert den andre veien, og du er vel vitende om det.

Dere må slutte å pisse på hverandre, dere virker begge smarte nok til å skjønne at dere blir tatt i uredelig kildebruk. Den samme debatten i alle tråder som handler om elbiler vs hybrider begynner å bli oppbrukt. Det var interessant å følge en stund, men nå handler det mest om å sminke sin egen gris istedetfor og se hverandres syn med litt mer ydmykhet. Det føler jeg gjelder dere begge.

 

Edit: Endret formatering

Endret av MrEspen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bringer frem en artikkel som er totalt ubalansert den andre veien, og du er vel vitende om det.

Mener du artikkelen i Berlingske tidene er totalt ubalansert og uredelig kildebruk?

Den samme debatten i alle tråder som handler om elbiler vs hybrider begynner å bli oppbrukt.

Kan ikke huske noen debatt om hybrider, men hydrogenbiler har vært en debatt hvor jeg har vært interessert i å komme til bunns. Det har vært ekstremt krevende med en vegg av mennesker som prøver å bekjempe hydrogen med mange kategoriske påstander som viser seg å være rent tankespinn. Siden dette faktisk dreier seg om et felt hvor Norge er ledende, og skaper arbeidsplasser, så føler jeg for å avdekke keiserens nye klær.

 

Danmark mangler fortsatt infrastuktur og får visst kun seks Honda Clarity i år (så noen flotte salgstall for hydrogenbiler der bør ingen forvente på denne siden av sommeren). Det er den balanserte sannheten.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal rote frem tråden hvor du gjennom tre poster påstod at et gasskraftverk var et kullkraftverk?

Gjerne. Berre i desember i fjor selde Tesla 59 bilar i Danmark. På berre ein månad selde Tesla nesten like mange bilar som det finst hydrogenbilar totalt i Danmark!

Alternative fakta: http://www.business.dk/energi/tesla-har-ikke-solgt-en-eneste-bil-paa-dansk-grund-i-det-nye-aar

La oss si det sånn, hydrogenbiler selger i 2017 uendelig bedre enn Tesla i Danmark.

 

Kvar har du det frå at det er selt nokon hydrogenbilar i Danmark i 2017? Sovidt eg veit står Tesla og hydrogenbilar (alle) likt til no i 2017.

 

Nei, det er ikkje alternative fakta. Det er fakta. Eg har talet herifrå:

http://ev-sales.blogspot.no/2017/01/denmark-december-2016.html

 

Eg hentar som regel salstal frå den bloggen, og dette var dei nyaste eg fann. Sensasjonsprega avisartiklar har gjerne eit litt snevert fokus. Det tek som regel litt lengre tid å få heile biletet på plass. Du veit kanskje òg at Tesla har ein tendens til å levere flest bilar i slutten av kvart kvartal, og nesten ingen i første månad av kvartalet etter? Slik er det i Noreg òg. Eg kunne gjerne brukt talet for heile 2016 i staden, men det var jo litt artig at Tesla leverte nesten like mange bilar til kundar på ein månad som det er hydrogenbilar totalt i landet.

 

For Tesla sin del er det kanskje ikkje so rart at dei som hadde planar om å kjøpe handla før avgiftsauken ved nyttår? Eg kan gjerne vedde nokre tusenlappar på at Tesla sel betre enn hydrogen i år òg, dersom du veddar imot. Skal vi seie 1 bitcoin? Vi kan ta fram til utgangen av neste år. Frå 1. januar 2019 fasar Danmark inn eingongsavgift på hydrogenbilar òg, so dei har berre to år på seg til å ta att Tesla. Men då sel dei kanskje mange hydrogenbilar på slutten av 2018?

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner dette å bli svært off-topic, men siden du spør, her har du statistikk for Europa inkludert Danmark:

http://greendriveregion.com/nn/2017/02/16/salget-av-hydrogenbiler-i-europa-oker/

min kommentar om at de solgte uendelig bedre enn Tesla var opplagt ment som en komisk kommentar ment for å sette dine komiske kommentarer i et riktig lys. Siden Honda Clarity ikke kommer i noe antall til Danmark, og Mercedes GLC ikke er på markedet ennå, så er det bare i35 og Mirai å velge i. Så nei, jeg har ingen illusjoner om at det vil selge mer enn Tesla i Danmark i år. Vi vil antagelig se et godt salg av Tesla neste desember også dersom politikken holder stø kurs, men året under ett vil nok Tesla trenger å selge godt av Model 3 i Danmark hvis de skal opprettholde volumet.

 

Til ditt spørsmål om jeg ville kjøpt hydrogenbil i nær fremtid, har jeg vel allerede svart nei. I og rundt Trondheim er infrastruktur helt fraværende, så det er selvfølgelig ingen opsjon. Men dette visste du utmerket godt fra før. Jeg mener vel også at Trøndelag ikke er den første plassen på planeten hvor det gir samfunnsøkonomisk mening å bygge ut infrastruktur for hydrogen, så jeg håper i grunnen det vil ta tid før spørsmålet gir mening. I Danmark derimot er det svært interessant å se utviklingen de neste årene.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Nå begynner dette å bli svært off-topic, men siden du spør, her har du statistikk for Europa inkludert Danmark:

http://greendriveregion.com/nn/2017/02/16/salget-av-hydrogenbiler-i-europa-oker/

Haha, sjå grafen. Salet av personbilar på hydrogen går ned. Han har med "akkumulert" sal over alle år for at det skal sjå ut som salet er bra.

 

min kommentar om at de solgte uendelig bedre enn Tesla var opplagt ment som en komisk kommentar ment for å sette dine komiske kommentarer i et riktig lys.

Javel? I ordskiftet etterpå kan det verke som om svaret ditt var seriøst. Eg har berre konstatert fakta, og ser ikkje noko komisk i det.

 

Eg fann tal for januar, forresten. Det er dei siste som er publisert. Då vart det ikkje registrert ein einaste hydrogenbil i Danmark. Det kan difor sjå ut til at Tesla og hydrogenbilar førebels står likt.

 

Siden Honda Clarity ikke kommer i noe antall til Danmark, og Mercedes GLC ikke er på markedet ennå, så er det bare i35 og Mirai å velge i. Så nei, jeg har ingen illusjoner om at det vil selge mer enn Tesla i Danmark i år. Vi vil antagelig se et godt salg av Tesla neste desember også dersom politikken holder stø kurs, men året under ett vil nok Tesla trenger å selge godt av Model 3 i Danmark hvis de skal opprettholde volumet.

Eg trur heller ikkje Honda Clarity eller Mercedes GLC vil gjere underverk for salsutviklinga. Mercedes GLC har den fordelen at han kan fungere som elbil på korte turar, utan elbil-avgift, men kjem likevel med ulempen med hydrogen. Han kjem nok òg til å vere ganske dyr, sjølv utan avgifter. Då kan folk like godt kjøpe ein eksos-hybrid.

 

Til ditt spørsmål om jeg ville kjøpt hydrogenbil i nær fremtid, har jeg vel allerede svart nei. I og rundt Trondheim er infrastruktur helt fraværende, så det er selvfølgelig ingen opsjon. Men dette visste du utmerket godt fra før. Jeg mener vel også at Trøndelag ikke er den første plassen på planeten hvor det gir samfunnsøkonomisk mening å bygge ut infrastruktur for hydrogen, så jeg håper i grunnen det vil ta tid før spørsmålet gir mening.

Sett at hydrogenstasjonar var like vanlege som ladestasjonar for elbilar, ville nokon av modellane vore interessante då?

 

Poenget mitt er at ingen av modellane er interessante bilar, uansett korleis du vrir og vender på det. Dei er dyre i drift, har lite innvendig plass og kort forventa levetid. For elbilar høyrer eg kritikk som "den modellen er bra, men manglar hengarfeste". Ordskiftet kjem aldri til det stadiet når det gjeld hydrogenbilar. Det er alt for mykje anna å henge seg opp i før ein kjem ned på slike detaljar. Mange meiner at hydrogenbilar er bra, men eg har til gode å finne nokon som ville kjøpt ein av dei som finst på marknaden.

 

Eg prøvde derimot ein Tesla Model X her om dagen. Det var ein interessant bil! Kanskje det vert ny bil til hausten. :-)

Lenke til kommentar

Model X er uinteressant for meg, jeg må kunne ta ski og kajakk på taket. Mercedes GLC ser ut som en bil som kan fylle mine behov om infrastrukturen hadde vært på plass. Skulle riktignok gjerne hatt større hydrogentank (evt. større batteri).

Lenke til kommentar

Jeg har takboks full av både alpint og langrenn til fire. Har du kjørt med henger? Glem det. Jeg har endelig kommet meg forbi behovet for stasjonsvogn, men takgrind må jeg ha. Måkevinger på en SUV var rett og slett et tåpelig påfunn.

Lenke til kommentar

Jeg har takboks full av både alpint og langrenn til fire. Har du kjørt med henger? Glem det.

Eg prøvde han ikkje med hengar, men ser ingen grunn til at han ikkje skulle fungere fint med. Nok hestekrafter har han i alle fall, og fantastiske køyreeigenskapar utan hengar. Det finst òg eit stativ du kan henge på hengarfestet, som har plass til massevis av ski og snøbrett. Sjå litt langt nede her: https://www.tesla.com/no_NO/modelx

 

Avtal prøvekøyring av ein 6-setar, og ta med deg skia og kajakken. Eg skal ikkje seie sikkert at du får plass til alt, men bilen har betre plass enn du trur.

 

Jeg har endelig kommet meg forbi behovet for stasjonsvogn, men takgrind må jeg ha. Måkevinger på en SUV var rett og slett et tåpelig påfunn.

Nei, dei er geniale! Har du prøvd dei i praksis? Sjølv om du sit heilt bak, kan du berre reise deg opp av setet til ståande før du går ut. Du kan stå under tak og ta på deg regnjakka før du går ut i regnet. Dei gjer det òg veldig lett å laste inn og ta ut av bilen, anten det er varer eller ungar.
Lenke til kommentar

Har hengerkrok, kjører kun med henger når jeg må. Det har ingenting med Tesla å gjøre, henger er herk. Du har åpenbart lite erfaring med henger. Måkevingene er sikkert fancy, men tåpelig like fullt.

 

Har kjørt Model S noen ganger, ja, det er imponerende bagasjeplass. Litt mindre imponerende benhøyde i baksetet. Takgrind var montert, og helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...