Gå til innhold

VW spør norske elbileiere før de gjør endringer på bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg vil dele karosseri med en fossilslektning. Altså ingen eksotiske karosseri og understell fra en MEB plattform som jeg blir 100% avhengig av Møller for å få levert deler til. Det er oppskrift på tidlig bildød.

Jeg er ikke så sikker på at dette er en god idé. En batteribil har jo en ganske annerledes fordeling av vekten enn en forbrenningsbil, så ved kollisjon kan det hende at et "vanlig" bilstruktur ikke vil være i stand til å fordele og absorbere kreftene på en god måte. Det er også forholdsvis viktig å holde batteriet noenlunde intakt i alle tre dimensjoner, så man slipper at en svimeslått passasjer sitter oppå sin egen private hekseprossess.

Antagelig vil vi se at de større selskapene utvikler felles platformer spesifikt for eldrift på samme måte som de har med dagens forbrenningsbiler, så jeg tror uansett bekymringen din ikke vil være spesielt langvarig selv om den kan være begrunnet nok for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

elbiler er lite brukervennlige

På hvilken måte?

 

Elbilsubsidiene ble innført for å redde Think, de har aldri vært konsekvensutredet, men Grønn Skattekommisjon har slaktet dem som lite effektive.

I følge Aftenposten har GS slett ikke slaktet dem. GS støtter insentiver, men mener elbilen allerede har fått et fotfeste i markedet. Det er begrunnelsen for at de ønsker færre insentiver. Men de støtter altså insentiver.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott at VW satser stort på elbil ☺

Etter mange bensin- og dieselbiler og nå snart tre år med elbil (har nå to, ingen av dem Tesla (foreløpig)) er det en ting som er klart.

Jeg kommer ALDRI noen gang til å kjøpe en bil med stinkmotor igjen.

Å ha to ferdigladede og varme elbiler i dobbeltgarasjen (med rulleport og fjernkontroll, ikke carport) på morgenen er helt nydelig. Dessuten BILLIG å kjøre med. Er fullstendig ferdig med å sponse BigOil. De har utspilt sin rolle og bør fases ut.

Dessuten deilig å slippe kø for å fylle drivstoff i sprengkulda, ikke mer stank på hender eller klær etter tilbakesprut ved fylling. Aldri mer bytte av olje, registerreim, eksosanlegg, dieseldyser, glødeplugger, starter, dynamo, tennplugger, ventiler, filtre og sensorer.

Staten burde heve vrakpanten til 200000,- og bli kvitt resten av giftsprederne.

Biodiesel...? Nei takk, like dyrt som diesel og stinker.

Hydrogen...? Trykktank på 700 bar bak ryggen... Absolutt ikke.

Og mer strømforbruk...?

Ved å fjerne en fossilbil fjernes også behovet for strøm til raffinering av drivstoff til denne. Denne strømmen kan i stedet brukes til å lade en elbil. Ergo ikke økt mengde strøm.

Fremtiden er elektrisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

I andre sammenhenger gir VW inntrykk av at det er hydrogen fra overskuddskraft de har mest tro på:

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

"Den første bilen kommer i 2020"  :rofl:

"Hydrogenbiler er ennå ikke kommersialisert, men ifølge miljøorganisasjonen Zero er det nå i alt ni bilprodusenter som sier de vil kommersialisere hydrogenbiler innen 2015."

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/flere-hundre-hydrogenbiler-paa-vei/a/10021979/

 

Rart korleis tidsperspektivet ser ut til å stå fast. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Noreg, meiner du? Noreg nummer tre i Europa på registrerte hydrogenbilar, etter Tyskland og Danmark. Nummer to, rett bak Danmark, på hydrogenbilar pr innbyggjar. Kor mange kjenner du som har hydrogenbil?

Hydrogenbiler har såvidt kommet ut av konseptstadiet. De to modellene som har kommet har tatt enorme skritt fram sammenlignet med tidligere konseptbiler. Hvorvidt hydrogen har livets rett på personbiler tror jeg vi får se i løpet av et par år.

Jeg kan ikke se at kilden din stemmer, en kjapp lenke gir ganske andre tall:

http://www.the-linde-group.com/en/news_and_media/press_releases/news_20160926.html

Nå er det vel for første gang i år at en Tysk produsent kommer på markedet med en hydrogenbil også, så dette er fortsatt tidlig:

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Under-the-microscope-Mercedes-Benz-GLC-F-CELL-The-fuel-cell-.xhtml?oid=11111320

Kraftverket i Saurdal kan pumpe vatn til Blåsjø med over 85% verknadsgrad.

Denne er interessant, kan du dokumentere virkningsgraden?

 

Ser det er mange som biter på agnet til 2LK70DN1. Flott om dere kan holde dere saklige, kvaliteten på de fleste postene er elendig. Null teknisk innhold, og likes verdig fjortiser. Personlig er jeg skeptisk til hvor stort biodiesel blir i fremtiden, men at jeg måtte til dn.no for å finne ut at 2LK70DN1 har et poeng er til å skjemmes av:

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/24/1750/Klima/flyvende-statsminister-lover-fosilfritt-finland

Kanskje det er på tide å migrere fra Tekna til finansforbundet...

 

Når det gjelde dieselmotorer har BMW og Mercedes allerede demonstrert at de takler lave utslipp, også med kald motor. Jeg blir veldig forundret om VAG ikke kommer opp med en løsning. Småbilene blir kanskje ofret, men her egner også batterier seg godt. Med tanke på at diesel er bedre for klima enn bensin synes jeg det er litt trist med den ensidige dekningen.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som biter på agnet til 2LK70DN1. Flott om dere kan holde dere saklige, kvaliteten på de fleste postene er elendig. Null teknisk innhold, og likes verdig fjortiser. Personlig er jeg skeptisk til hvor stort biodiesel blir i fremtiden, men at jeg måtte til dn.no for å finne ut at 2LK70DN1 har et poeng er til å skjemmes av:

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/24/1750/Klima/flyvende-statsminister-lover-fosilfritt-finland

At den finske statsministeren, med eierinteresser i et bioenergiselskap snakker opp biodiesel mener du underbygger tidligere nevnte raljering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I Noreg, meiner du? Noreg nummer tre i Europa på registrerte hydrogenbilar, etter Tyskland og Danmark. Nummer to, rett bak Danmark, på hydrogenbilar pr innbyggjar. Kor mange kjenner du som har hydrogenbil?

Hydrogenbiler har såvidt kommet ut av konseptstadiet. De to modellene som har kommet har tatt enorme skritt fram sammenlignet med tidligere konseptbiler. Hvorvidt hydrogen har livets rett på personbiler tror jeg vi får se i løpet av et par år.
Det kunne du skrive for ti år sidan òg.

 

18 eller 22, den skilnaden er ikkje stor. Begge tala er langt under 60. Er alle dei 22 for personbilar?

 

Nå er det vel for første gang i år at en Tysk produsent kommer på markedet med en hydrogenbil også, så dette er fortsatt tidlig:

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Under-the-microscope-Mercedes-Benz-GLC-F-CELL-The-fuel-cell-.xhtml?oid=11111320

Nei, tyske bilprodusentar har voire på marknaden med hydrogenbilar i årevis. Mercedes frå 1994, VW frå 2000, Audi frå 2004, BMW frå 2005 osb. BMW H7 vart produsert i minst 100 eksemplar mellom 2005 og 2007. Tyske bilprodusentar har hatt mengder av "produksjonsklare" modellar som har vorte produsert i få eksemplar (compliance-modellar til California til dømes) og oppgjevne fordi ingen kjøper dei. Denne F-Cell-modellen kjem til å ende med å verte produsert i eit hundretals eksemplar før han forsvinn, akkurat som dei andre F-Cell-modellane til Mercedes.

 

 

Kraftverket i Saurdal kan pumpe vatn til Blåsjø med over 85% verknadsgrad.

Denne er interessant, kan du dokumentere virkningsgraden?
Nei. Eg rekna det ut ein gong på bakgrunn av tal djupt nedgravd i ein PDF eg ikkje har tid til å google etter nett no. 85% er vanleg for pumpekraftverk. Nyare pumpekraftverk er som regel enno betre, som dette med 87%: https://www.tu.no/artikler/na-lonner-det-seg-a-pumpe-vannet-i-hoyden-om-sommeren-for-a-bruke-det-om-vinteren/225407

 

Ser det er mange som biter på agnet til 2LK70DN1. Flott om dere kan holde dere saklige, kvaliteten på de fleste postene er elendig. Null teknisk innhold, og likes verdig fjortiser.

Og no dreg du nivået oppover, fordi…?

 

Med 2LK70DN1 er at utgangspunktet er so elendig, usakleg og blotta for fornuft og kunnskap, at det er vanskeleg å forsvare tidsbruken med å skrive eit brilliant svar, men samstundes vert det feil å la påstandane stå uimotsagt.

 

Personlig er jeg skeptisk til hvor stort biodiesel blir i fremtiden, men at jeg måtte til dn.no for å finne ut at 2LK70DN1 har et poeng er til å skjemmes av:

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/24/1750/Klima/flyvende-statsminister-lover-fosilfritt-finland

Kanskje det er på tide å migrere fra Tekna til finansforbundet...

Kva er poenget ditt? Finland har ikkje stort meir ambisiøse mål enn Noreg. Noreg ligg langt føre Finland både på elbilar og biodrivstoff, men Finland har veldig ambisiøse mål for elbilar framover. Når landtransporten er elektrifisert, kan det vere mogeleg å dekkje resten med biodrivstoff, men som du ser ligg det veldig langt fram. 2050 er lenge til. Då kan vi rekne med at mykje av luftfarten òg er elektrifisert, so det er ikkje sikkert dei treng auke biodrivstoffproduksjonen frå 2030-nivå for å nå det målet.

 

Når det gjelde dieselmotorer har BMW og Mercedes allerede demonstrert at de takler lave utslipp, også med kald motor.

For kva definisjon av låge utslepp, og demonstrert av kven? Bilprodusentane har demonstert til gangs at dei berre juksar.

 

Jeg blir veldig forundret om VAG ikke kommer opp med en løsning. Småbilene blir kanskje ofret, men her egner også batterier seg godt. Med tanke på at diesel er bedre for klima enn bensin synes jeg det er litt trist med den ensidige dekningen.

Skilnaden mellom bensin og diesel er forsvinnande liten samanlikna med skilnaden mellom bensin/diesel og batteri. Eksosbilen har ingen framtid, og det veit alle bilprodusentane. Stadig fleire bilprodusentar seier at dei har utvikla sin siste dieselmotor, og når nye utsleppskrav gjer dagens eksosmotorar avlegs er det batteridrift som gjeld. Hybridar er eit mellomstadium for å tyne den gamle teknologien litt lenger.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kunne du skrive for ti år sidan òg.

Nei det kunne jeg ikke. Hydrogen har hatt en vanvittig utvikling bare de siste par årene. De fleste utfordringene er løst, den vesentlig gjenværende, energieffektivitet, ser også enorme fremskritt mens vi drodler her. Du henger ikke med.

Nei, tyske bilprodusentar har voire på marknaden med hydrogenbilar i årevis.

Kun med prototyper. Mirai, Clarity og GLC er ikke prototyper.

Takk, det var faktisk svært interessante tall, og imponerende energieffektivitet.
Lenke til kommentar

 

Det kunne du skrive for ti år sidan òg.

Nei det kunne jeg ikke. Hydrogen har hatt en vanvittig utvikling bare de siste par årene. De fleste utfordringene er løst, den vesentlig gjenværende, energieffektivitet, ser også enorme fremskritt mens vi drodler her. Du henger ikke med.

 

Nah, eg er ikkje heilt med på den. Framstega har vore veldig små samanlikna med elbilar. Meir på linje med bensin og diesel, som òg har gjort store framsteg dei siste ti åra, berre ikkje i nærleiken av det batteribilar har gjort. Medan salet av elbilar har eksplodert med Leaf og Tesla og stadig fleire på bana, ligg salet av hydrogenbilar på omlag same nivå som for 10 år sidan.

 

Det skal seiast at hydrogenbilar no faktisk kan kjøpast. Før var dei berre tilgjengeleg for leasing pga den korte levetida til brenselcella. Brenselcella er sopass dyr at det sjeldan løner seg å skifte på ein bil som har gått 100.000 km. No har dei fått levetida opp frå ca 100.000 km til ca 250.000 km, og då kan dei forsvare å selje bilane. Batteri degraderer ikkje like fort.

 

 

Nei, tyske bilprodusentar har voire på marknaden med hydrogenbilar i årevis.

Kun med prototyper. Mirai, Clarity og GLC er ikke prototyper.

 

Det får stå for di rekning. BMW H7 vart produsert i 100 eksemplar frå 2005 til 2007, og tilgjengeleg for leasing. F-CELL B-klasse vart produsert i ca 70 eksemplar for leasing frå 2002. F-CELL A-klasse vart produsert i 500 eksemplar i 2010, og tilgjengeleg for leasing i California. Kor mange Clarity FCV er produsert?

 

GLC har den fordelen at han har batteri i tillegg. Om dei berre kunne skifta ut alt brenselcellegreiene med eit større batteri, kunne dei fått større rekkjevidde med mykje billigare drivstoff, men det er desse subsidiane då. Både i California og Danmark løner det seg avgiftsmessig å ha ei brenselcelle og lite nok batteri til at dei kan forsvare å kalle bilen hybrid.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nah, eg er ikkje heilt med på den. Framstega har vore veldig små samanlikna med elbilar. Meir på linje med bensin og diesel, som òg har gjort store framsteg dei siste ti åra, berre ikkje i nærleiken av det batteribilar har gjort. Medan salet av elbilar har eksplodert med Leaf og Tesla og stadig fleire på bana, ligg salet av hydrogenbilar på omlag same nivå som for 10 år sidan.

Du har ikke fulgt med. Fremskritt til elbiler har vært svært godt hjulpet av batteriutvikling på smartmobiler, så ja, det har gått fort. Når det gjelder hydrogen har du virkelig ikke fulgt med. I 2015 ble det satt en ny rekord, 14% energieffektivitet ved å lage hydrogen rett fra sol:

https://phys.org/news/2015-09-efficiency-solar-hydrogen-production-percent.html

da hadde den gamle stått i 17 år. I det påfølgende året ikke bare tok man igjen de beste solcellene du får på markedet nå:

http://iopscience.iop.org/article/10.7567/APEX.8.107101/meta

men man gikk forbi det, og oppnådde effektivitet som overgår hva strømmen man kan få fra en solcelle:

http://www.greencarcongress.com/2016/11/20161102-sth.html

Hvis man klarer å industrialisere siste års fremskritt, så står vi foran en hydrogenrevolusjon. Allerede i dag kan hydrogen konkurrere med bensin/diesel på pris, og alt tyder på at produksjonskost for hydrgoenbiler beveger seg enormt raskt i riktig retning, selv uten den enorme drahjelpen li-ion batterier har fått.

Lenke til kommentar

 

 

Det kunne du skrive for ti år sidan òg.

Nei det kunne jeg ikke. Hydrogen har hatt en vanvittig utvikling bare de siste par årene. De fleste utfordringene er løst, den vesentlig gjenværende, energieffektivitet, ser også enorme fremskritt mens vi drodler her. Du henger ikke med.
Nah, eg er ikkje heilt med på den. Framstega har vore veldig små samanlikna med elbilar. Meir på linje med bensin og diesel, som òg har gjort store framsteg dei siste ti åra, berre ikkje i nærleiken av det batteribilar har gjort. Medan salet av elbilar har eksplodert med Leaf og Tesla og stadig fleire på bana, ligg salet av hydrogenbilar på omlag same nivå som for 10 år sidan.

 

Det skal seiast at hydrogenbilar no faktisk kan kjøpast. Før var dei berre tilgjengeleg for leasing pga den korte levetida til brenselcella. Brenselcella er sopass dyr at det sjeldan løner seg å skifte på ein bil som har gått 100.000 km. No har dei fått levetida opp frå ca 100.000 km til ca 250.000 km, og då kan dei forsvare å selje bilane. Batteri degraderer ikkje like fort.

 

 

Nei, tyske bilprodusentar har voire på marknaden med hydrogenbilar i årevis.

Kun med prototyper. Mirai, Clarity og GLC er ikke prototyper.
Det får stå for di rekning. BMW H7 vart produsert i 100 eksemplar frå 2005 til 2007, og tilgjengeleg for leasing. F-CELL B-klasse vart produsert i ca 70 eksemplar for leasing frå 2002. F-CELL A-klasse vart produsert i 500 eksemplar i 2010, og tilgjengeleg for leasing i California. Kor mange Clarity FCV er produsert?

 

GLC har den fordelen at han har batteri i tillegg. Om dei berre kunne skifta ut alt brenselcellegreiene med eit større batteri, kunne dei fått større rekkjevidde med mykje billigare drivstoff, men det er desse subsidiane då. Både i California og Danmark løner det seg avgiftsmessig å ha ei brenselcelle og lite nok batteri til at dei kan forsvare å kalle bilen hybrid.

Lagring av hydrogen har gått framover. Energien man trenger for å lage hydrogen er stort sett den samme :-)

Lenke til kommentar

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

PS! Det aller meste av mitt innlegg var sitert fra Audi/VW, så da blir det litt spesielt når du beskylder meg for å ha alternative meninger.

 

Snart kommer nok Musks disipler på jobb, og da stiger trolig temperaturen på forumet litt. Jeg er klar ;-)

 

Når du nevner subsidier: Når jeg kjøper en SUV som bruker to liter på mila, og naboen kjøper en liten Fiesta som knapt lukter på drivstoffet. Mener du da, at Fiesta-eieren er subsidiert, siden vedkommende betaler en mikrodel i avgifter i forhold til meg??

Lenke til kommentar

 

Nah, eg er ikkje heilt med på den. Framstega har vore veldig små samanlikna med elbilar. Meir på linje med bensin og diesel, som òg har gjort store framsteg dei siste ti åra, berre ikkje i nærleiken av det batteribilar har gjort. Medan salet av elbilar har eksplodert med Leaf og Tesla og stadig fleire på bana, ligg salet av hydrogenbilar på omlag same nivå som for 10 år sidan.

Du har ikke fulgt med. Fremskritt til elbiler har vært svært godt hjulpet av batteriutvikling på smartmobiler, så ja, det har gått fort. Når det gjelder hydrogen har du virkelig ikke fulgt med. I 2015 ble det satt en ny rekord, 14% energieffektivitet ved å lage hydrogen rett fra sol:

https://phys.org/news/2015-09-efficiency-solar-hydrogen-production-percent.html

Jaudå. Rekorden for solceller er vel 46% eller deromkring. Du kan få kjøpt solcellepanel med 23% verknadsgrad i dag.

 

da hadde den gamle stått i 17 år. I det påfølgende året ikke bare tok man igjen de beste solcellene du får på markedet nå:

http://iopscience.iop.org/article/10.7567/APEX.8.107101/meta

men man gikk forbi det, og oppnådde effektivitet som overgår hva strømmen man kan få fra en solcelle:

http://www.greencarcongress.com/2016/11/20161102-sth.html

Eh, nei. For å få det til hadde dei teke utgangspunkt i ei solcelle med 39% verknadsgrad. Lettare å lese her, kanskje: http://news.stanford.edu/2016/10/31/stanford-engineers-set-record-capturing-storing-solar-energy-hydrogen-fuel/

 

Då sit du med hydrogen som kan konverterast med straum med 60% verknadsgrad, so hydrogenet taper uansett. Dvs at i staden for straum direkte ut med 39% verknadsgrad, sit dei att med hydrogen som kan konverterast attende til straum med ei total verknadsgrad på 18%. Godt under halvparten av straumen dei kunne hatt om dei hadde brukt straumen direkte ut av solcellepanelet, og spart seg både platina-katalysator og alt som må til for å handtere hydrogenet. Faktisk sit dei att med godt under 18% medrekna energien som går med til å handtere hydrogenet, komprimere det osb.

 

Hvis man klarer å industrialisere siste års fremskritt, så står vi foran en hydrogenrevolusjon.

Det er heilt sikkert at vi ikkje gjer. Sjølv med 30% verknadsgrad, er dei under verknadsgrada til sjølv billige solcellepanel når du brukar det. I tillegg må hydrogenet komprimerast osb. So har vi prisen på dette, då: "Now that the Stanford team has demonstrated this record-setting efficiency in the use of water-splitting to store sun power, the focus shifts to costs: the triple-junction solar cells and catalysts they used, which included platinum, are fine for proof-of-principle experiments but not for an industrial process."

 

Trippel-junction solceller og platina-katalysator høyrest ikkje nett billig ut. Hydrogen vil nok framleis vere "framtidas drivstoff" til evig tid. :-)

 

Allerede i dag kan hydrogen konkurrere med bensin/diesel på pris, og alt tyder på at produksjonskost for hydrgoenbiler beveger seg enormt raskt i riktig retning, selv uten den enorme drahjelpen li-ion batterier har fått.

Når du ser vekk frå prisen på bilen, kjem subsidiert hydrogen ut omlag likt med bensin og diesel på pris pr kilometer, men konkurrenten er ikkje bensin og diesel. Konkurrenten er elektrisk straum. Straum kostar mykje mindre og er tilgjengeleg over alt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då sit du med hydrogen som kan konverterast med straum med 60% verknadsgrad,

også her vet du nå at det er teknologier som demonstrerer 75-95%, så her er det mye å gå på hvis utviklingen fortsetter. Dagens generasjon er fokusert på kost (90% reduksjon i bruk av platinum), vargihet (dagens brenselceller gir bedre holdbarhet enn batterier), plass (30% reduksjon, slik at cellestacken nå tar like mye plass som en V6) og effekt (bortimot 200hk med vekt og nesten rekkevidden til en vanlig bil. Dersom man tar et jafs til av samme kaliber som det siste året, så er hydrogen svært konkurransedyktig.

so hydrogenet taper uansett. Dvs at i staden for straum direkte ut med 39% verknadsgrad,

Nå må du høre da. Jeg viste til utvikling på forskning, og hvor utrolig fort den har gått det siste året. Jeg dokumenterte også at den stod stille i 17 år før det. Det er noe du så ut til å ikke være klar over overhodet. Med litt fantasi bør du se for deg en fremtid hvor hydrogen kan lages svært effektivt rett fra sol. I tillegg har jeg dokumentert kommersiell elektrolyse som gir over 78% virkningsgrad for deg, noe du hadde ingen tro på. Utviklingen har det siste året har faktisk gått enormt mye fortere enn hva vi ser på batterier. For en teknolog er da det naturlige å følge spennende med på fortsettelsen. Ikke sidrompet sette seg ned å si: batterier har fungert bra for meg i ti år, så ikkje våg deg med noko anna

Når du ser vekk frå prisen på bilen, kjem subsidiert hydrogen ut omlag likt med bensin og diesel på pris pr kilometer, men konkurrenten er ikkje bensin og diesel. Konkurrenten er elektrisk straum. Straum kostar mykje mindre og er tilgjengeleg over alt.

Elektriske biler med lang rekkevidde er fortsatt noen svindyre monster. Vi har nå tatt en titt på hele verdikjeden til hydrogen, og det skal ikke mye fantasi til for å se for seg en framtid hvor hydrogen får innpass. Ja, hydrogen har fortsatt en vei å gå, nei, situasjonen er overhodet ikke sammenlignbar med for to år siden. Svært mye har kommet på plass det siste året for hydrogen.
Lenke til kommentar

...

Elektriske biler med lang rekkevidde er fortsatt noen svindyre monster.

...

Tesla Model S 90D koster 800k-ish

Opel Ampera-e litt under 300k

Renault Zoe ze40 240k..

 

Jeg vil si at elbilene kommer seg, de kommer seg fort! For min del er diskusjonen over for lengst, hydrogenbilen er grundig frakjørt. Den eneste fordelen hydrogenbilen fortsatt har er rask fylletid men det er en fordel som kun kan realiseres hvis det bygges hundrevis av hydrogenfyllestasjoner i Norge. Dessuten er det en fordel som blir borte hvis elbilen får realisert skikkelig rask lading.

 

Hva tror du skjer først? At det bygges hundrevis av hydrogenstasjoner i Norge *eller* at Tesla, eller noen andre, knekker koden og lanserer batterier som kan lades 2-4 ganger kjappere enn i dag? Jeg tror det siste, og jeg tror det skjer allerede når Tesla holder neste unveil event for Model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket for morro skyld kart over ladestasjoner og kart over hydrogenstasjoner. Der er fire-fem hydrogenstasjoner i landet, alle ligger innenfor en dårlig elbilrekkevidde fra hverandre. I samme generelle område er det godt over hundre ladestasjoner. Men ny infrastruktur er såpass billig at vi har en hydrogenstasjon i hver bygd i løpet av fem år, om vi skal gå ut fra inntrykket man får når man leser postene til enkelte hydrogenforkjempere her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...