Gå til innhold

VW spør norske elbileiere før de gjør endringer på bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW er desperate etter å bedre image etter dieselgate, derfor later de nå som de satser mye på elbiler. De får jo også masse gratis reklame når de gjør det.

 

I andre sammenhenger gir VW inntrykk av at det er hydrogen fra overskuddskraft de har mest tro på:

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

 

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

 

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

 

Sitat slutt.

 

Egentlig tror jeg VW ønsker å beholde dieselmotoren, men at de i øyeblikket fokuserer på alternative drivstoff for å få god PR. Noe de jo også får. De satser også på diesel for fremtiden:

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

Diesel er helt klart det mest brukervennlige og trygge drivstoffet, og vil nok være med oss i overskuelig fremtid. Fossil diesel vil selvsagt forsvinne. Enten fordi den blir oppbrukt, eller fordi den taper i konkurranse med mer miljøvennlig fornybar diesel. Fornybar diesel gir eksos som er lettere å rense, og som sammen med nye rensesystemer fjerner problemer med lokalforurensing.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

PS! Det aller meste av mitt innlegg var sitert fra Audi/VW, så da blir det litt spesielt når du beskylder meg for å ha alternative meninger.

 

Snart kommer nok Musks disipler på jobb, og da stiger trolig temperaturen på forumet litt. Jeg er klar ;-)

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

Det er ingen som forventer noen verdens ting av andre ved kjøp av privat bil. Elbilsatsingen er fremmet av våre folkevalgte, som deriblant du har muligheten til å påvirke. Satsingen fungerer tydeligvis bra i og med at elbiler selger godt.

 

Lykke til med "fornybar diesel": https://www.tu.no/artikler/bilindustrien-tror-dieselmotoren-er-dod/375994

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Der var vi i gang!

 

Det meste blir populært bare man subsidierer det nok, men elbilsubsidiene er meningsløse fordi man vil få tilnærmet samme effekt av ladbare hybrider som har svært små subsidier.

 

Elbilsubsidiene ble innført for å redde Think, de har aldri vært konsekvensutredet, men Grønn Skattekommisjon har slaktet dem som lite effektive.

 

Mange bilmerker vil nok velge bort diesel pga høye utviklings- og produksjonskostnader for å tilfredsstille nye utslippskrav. Det er HELT greit for meg. De store tyske bilprodusentene vil nok fortsatt satse på diesel.

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

 

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

PS! Det aller meste av mitt innlegg var sitert fra Audi/VW, så da blir det litt spesielt når du beskylder meg for å ha alternative meninger.

 

Snart kommer nok Musks disipler på jobb, og da stiger trolig temperaturen på forumet litt. Jeg er klar ;-)

Er du helt blåst av banen? Du irriterer deg over elbilsubsider men prislover hydrogenbiler som har bedre subsider. Du er det største trollet i dette landet.

God dag Salvesen, hyggelig at du også er på banen.

 

Hydrogenbiler kan brukes av alle, og hydrogen fra overskuddskraft er det mest miljøvennlige av alt. Når det er sagt er jeg skeptisk til å subsidiere hydrogen også, men det fremstår ikke like meningsløst som elbilsubsidier.

 

Bilindustrien skal drives frem av krav, IKKE subsidier fra felleskassen. Vi får de bilene vi krever, og hvis vi absolutt vil ha ladbare biler er det bare for politikerne å kreve at alle biler skal kunne lades. Selvsagt da som hybrider i første omgang. Hybridbiler selger uansett svært bra, og de fleste som i dag kjøper elbil ville nok valgt hybridbil hvis elbilsubsidiene forsvant. Hybridbilene koster samfunnet minimalt i subsidier, og kan gjøre lokalkjøring elektrisk.

 

Problemet er at norske politikere mangler kunnskap om biler og forurensing, noe som fører til en enorm sløsing av offentlige midler.

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

I andre sammenhenger gir VW inntrykk av at det er hydrogen fra overskuddskraft de har mest tro på

Det er ikkje sant. Ikkje nokon stad har VW eller andre bilprodusentar uttrykt at dei har nokon som helst illusjon om å skaffe hydrogen frå overskotskraft til å drive bilparken. Dei veit like godt som alle andre at det ikkje er mogeleg.

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

I Noreg, meiner du? Noreg nummer tre i Europa på registrerte hydrogenbilar, etter Tyskland og Danmark. Nummer to, rett bak Danmark, på hydrogenbilar pr innbyggjar. Kor mange kjenner du som har hydrogenbil?

 

Du kan gjerne drøyme, men det er ingen att i Europa som satsar på hydrogen til drift av bilar. Alle går for batteri. Ein meir enn eitt år gammal artikkel om ein konseptbil endrar ikkje på det faktum at hydrogen berre eksisterer for å mjølke pengar ut av ein svært liten marknad av spesielt godtruande fjols.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet.

Dersom dei hadde lada elbilar dei delane av døgeret dei må redusere produksjonen, kunne dei drive 360 elbilar med denne overproduksjonen, i staden for 80 hydrogenbilar. I alle fall fram til NORD.LINK kjem opp i 2020, ikkje so langt frå vindparken. Då kan dei eksportere overskotet til Noreg.

 

Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

Nei, det er faktisk relativt små mengder, og det er veldig dyr produksjon. Hugs at om ein vindturbin kan drive x elbilar, treng du fire vindturbinar for å drive like mange hydrogenbilar. I tillegg krev hydrogenbilane mykje dyrare infrastruktur. Elbilane kan ladast lokalt gjennom det vanlege straumnettet.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60,

Vi er inne i eit nytt år. Då må du oppdatere innlegga dine. Du kan byte ut 2016 med 2017, so vert det like feil som det var i fjor. Ved utgangen av 2016 var det 18 offentleg tilgjengelege hydrogenstasjonar for personbilar i drift i Tyskland. Dersom det var 60 hydrogenstasjonar i 2016, er mesteparten av dei nedlagde eller ute av drift no. På same tid hadde Tyskland 1810 hurtigladeuttak for elbilar (eg fann ikkje talet på separate stasjonar).

 

Kjelde: http://www.eafo.eu/infrastructure-statistics/hydrogen-filling-stations

 

innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

Dei lanserte liknande planar i 2012, hugsar eg. Då skulle det vere 5.000 hydrogenbilar på vegane i 2015 og 150.000 i 2020, so det var heilt klårt bruk for dei, i fylgje planane. Er hydrogenstasjonen ved BBI (Berlin Brandenburg International) operativ no? :-p

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

Kanskje tusen! Ein million! Slike utsegn er ikkje verd noko. Spesielt når du ser fasit frå 2016.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

Resultatet er at Danmark har 68(!) registrerte hydrogenbilar totalt. Det er 4 fleire enn i fjor. Til samanlikning vart det registrert 1.280 elbilar i Danmark i 2016. Sjølv med sopass kraftige incitament for hydrogenbilar framfor elbilar, vil ikkje folk ha hydrogenbilar. Nesten ingen av dei 68 hydrogenbilane i Danmark er i privat eige.

 

Kjelder:

http://brintbiler.dk/

http://ev-sales.blogspot.no/2017/01/denmark-december-2016.html

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

*ROFL* Lurer på kva slike folk får betalt for å skjemme seg ut offentleg. :-D

 

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

Er det 7,8 TWh vi har i Blåsjø? Det tilsvarer energien i 390.000.000 kg hydrogen brukt i ei brenselcelle (20 kWh/kg). Lukke til med å lagre 390 millionar kg hydrogen på ein sikker måte. Med teknologen til NEL vil det ta 25,35 TWh å produsere 390 millionar kg hydrogen og komprimere til 880 bar for lagring. Kraftverket i Saurdal kan pumpe vatn til Blåsjø med over 85% verknadsgrad. Når ein skal lagre slike mengder hydrogen, er det kanskje meir realistisk å lagre flytande hydrogen enn komprimert. Det krev rettnok meir energi. 390 millionar kg vert 5,5 km³ flytande hydrogen. "Lett", eller kva?

 

Egentlig tror jeg VW ønsker å beholde dieselmotoren, men at de i øyeblikket fokuserer på alternative drivstoff for å få god PR.

VW fasar ut dieselmotoren gradvis, og startar med dei minste:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-abandon-small-diesels-favour-mild-hybrids

 

De satser også på diesel for fremtiden:

Veteranbilar vil eksistere i framtida òg.

 

Diesel er helt klart det mest brukervennlige og trygge drivstoffet, og vil nok være med oss i overskuelig fremtid.

Eg har hatt både dieselbil og elbil. Tru meg, diesel hatar brukarane sine. Elbilen kan eg berre plugge i kvar ettermiddag, so er han fullada kvar morgon. Endret av Sturle S
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sturle S og Salvesen

 

Hyggelig at du også er med Sturle S ;-)

 

Dere er litt morsomme som beskylder meg for å mangle kunnskap og forståelse, når dere ennå ikke har forstått hva overskuddskraft er til tross for at jeg har forklart det veldig mange ganger.

 

Overskuddskraft er kraft som det ikke er kapasitet i nettet til å ta i mot, eller som det ikke er behov for i øyeblikket. Elbiler kan ikke lades med denne strømmen fordi de må kobles til strømnettet. Man kan derimot lage hydrogen av denne overskuddskraften, som lagres og transporteres til fyllepunkter. Se også hva Audi sier om dette i mitt første innlegg.

 

Hvis dere tror det er dyrere å bygge ut hydrogenstasjoner enn ladepunkter tar dere feil, dette fordi lading tar lang tid slik at disse må plasseres der folk bor. Lading til alle er heller ikke praktisk mulig.

 

Det eneste dere er interessert i er å forsvare Teslaene deres, og det skinner VELDIG tydelig gjennom!

 

Tror jeg har sagt mitt i dag, og er nok ikke mange som gidder å lese så langt ned i debatten. Ha en fortsatt fin dag ;-)

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

VW er desperate etter å bedre image etter dieselgate, derfor later de nå som de satser mye på elbiler. De får jo også masse gratis reklame når de gjør det.

 

I andre sammenhenger gir VW inntrykk av at det er hydrogen fra overskuddskraft de har mest tro på:

 

http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

 

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

 

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

 

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

 

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

 

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

 

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

 

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

 

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

 

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

 

Sitat slutt.

 

Egentlig tror jeg VW ønsker å beholde dieselmotoren, men at de i øyeblikket fokuserer på alternative drivstoff for å få god PR. Noe de jo også får. De satser også på diesel for fremtiden:

 

https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

 

Diesel er helt klart det mest brukervennlige og trygge drivstoffet, og vil nok være med oss i overskuelig fremtid. Fossil diesel vil selvsagt forsvinne. Enten fordi den blir oppbrukt, eller fordi den taper i konkurranse med mer miljøvennlig fornybar diesel. Fornybar diesel gir eksos som er lettere å rense, og som sammen med nye rensesystemer fjerner problemer med lokalforurensing.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Nei.

VW later ikke som. De har i dag 0 kr (null) i sine budsjetter til fremtidig utvikling av dieselmotoren. Budsjettet til utvikling av Elbiler er derimot 42 mrd.

Daimler har satt av 90 mrd. Audi 40 mrd. Ford 37 mrd.

Nye utslippskrav i EU stopper dieselmotorer i personbiler allerede i 2020. Både Renault og VW har uttalt at de ikke tar kostnaden med å utvikle nye rene dieselmotorer som klarer de nye utslippskravene uten å jukse.

Litt realitetsorientering ligger her:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

 

Og bilprodusentene setter ikke av tresifrede milliardbeløp på utvikling av Elbiler fordi de synes det er så inderlig morsomt. De gjør det fordi de vurderer at de må:

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

 

Selv konsernsjefen i Statoil er uenig med deg:

http://www.nettavisen.no/na24/statoil-sjefen-tror-elbilen-utlser-oljebransjens-fall-om-fem-ar/3423274794.html

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

VW er desperate etter å bedre image etter dieselgate, derfor later de nå som de satser mye på elbiler. De får jo også masse gratis reklame når de gjør det.

I andre sammenhenger gir VW inntrykk av at det er hydrogen fra overskuddskraft de har mest tro på:http://www.dinside.no/motor/provekjort-audi-satser-pa-hydrogen/60987729

Hydrogen kommer ellers for fullt i Europa:

"På vegne av hele VW-konsernet er Audi blant de som jobber intenst med utvikling av hydrogenbiler, og har i samarbeid med en energileverandør opprettet en vindmøllepark i Tyskland, nær grensen til Nederland.

Bare på denne parken alene har de nå så stor overskuddskapasitet at de må slå av vindmøllene store deler av døgnet. Når behovet for hydrogen øker, vil de enkelt kunne produsere mengder hydrogen så godt som utslippsfritt.

Tilsvarende eksempler finner vi også i Norge. Varanger Kraft er blant de som nå har en stor kapasitet basert på vindkraft, så stor at de vurderer eksport av hydrogen i tanker.

I Tyskland var det tidligere i år 16 fyllestasjoner. I løpet av 2016 blir dette økt til 60, og innen 2020 er det over bestemt at over 400 fyllestasjoner skal stå ferdig. Og det er bare de som er planlagt til nå.

- Vi ser ikke bort fra at det reelle antallet kan dreie seg om rundt 600, fortalte lederen for brensel-celle teknologi i Audi, Immanuell Kutschera til Dinside nylig.

I Danmark mener de at hydrogen er en så viktig energibærer for fremtiden at de har oppretthold avgiftsfritak på personbiler som benytter hydrogen. Dette gjorde de samtidig som de batteri-elektriske biler ble avgiftspålagt."

"Hydrogenteknologien vil bare bli billigere med tiden. Dersom alle skulle fylt energi i form av strøm til et batteri, hadde strømprisene økt kraftig, forteller Kutschera, som legger til at dette heller ikke ville latt seg gjøre.

Hydrogen kan produseres og lett mellomlagres i mengder. Mengder som ville blitt nær umulig å gjøre med ren strøm."

Sitat slutt.

Egentlig tror jeg VW ønsker å beholde dieselmotoren, men at de i øyeblikket fokuserer på alternative drivstoff for å få god PR. Noe de jo også får. De satser også på diesel for fremtiden:https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424

Diesel er helt klart det mest brukervennlige og trygge drivstoffet, og vil nok være med oss i overskuelig fremtid. Fossil diesel vil selvsagt forsvinne. Enten fordi den blir oppbrukt, eller fordi den taper i konkurranse med mer miljøvennlig fornybar diesel. Fornybar diesel gir eksos som er lettere å rense, og som sammen med nye rensesystemer fjerner problemer med lokalforurensing.https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Nei.

VW later ikke som. De har i dag 0 kr (null) i sine budsjetter til fremtidig utvikling av dieselmotoren. Budsjettet til utvikling av Elbiler er derimot 42 mrd.

Daimler har satt av 90 mrd. Audi 40 mrd. Ford 37 mrd.

Nye utslippskrav i EU stopper dieselmotorer i personbiler allerede i 2020. Både Renault og VW har uttalt at de ikke tar kostnaden med å utvikle nye rene dieselmotorer som klarer de nye utslippskravene uten å jukse.

Litt realitetsorientering ligger her:http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

Og bilprodusentene setter ikke av tresifrede milliardbeløp på utvikling av Elbiler fordi de synes det er så inderlig morsomt. De gjør det fordi de vurderer at de må:http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

Selv konsernsjefen i Statoil er uenig med deg:http://www.nettavisen.no/na24/statoil-sjefen-tror-elbilen-utlser-oljebransjens-fall-om-fem-ar/3423274794.html

Jeg tror ingenting på at VW vil skrote dieselmotoren, i så fall står BMW og Mercedes klare til å overta deres store markedsandeler. Hvis du trykker på linken i mitt første innlegg vil du se at Audi satser mye på å utvikle fornybar diesel, det ville de ikke gjort dersom de planla å skrote diesel. Ellers sier VW i sitatet i mitt første innlegg at de tror mer på hydrogen enn elbiler.

 

Elbiler er oversubsidierte tullebiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet. De er lite brukervennlige, har kort rekkevidde, er dyre å produsere, har kort levetid, skaper masse farlig avfall og gir høye utslipp ved produksjon.

Endret av 2LK70DN1
Lenke til kommentar

 

Elbiler er oversubsidierte tullebiler for middelklassen med 2 biler, carport og lademulighet. De er lite brukervennlige, har kort rekkevidde, er dyre å produsere, har kort levetid, skaper masse farlig avfall og gir høye utslipp ved produksjon.

 

Mr Stråmann. De er jo maksimalt brukervennlige da man kan befri seg fra bensinstasjonene. Man får jo "full tank" ved stikkontakten, og den stinker ikke hverken mens den går og når man "fyller". 

Hvor kort levetid har en elbil? 

Du vet like godt som alle andre at totalregnskapet er mye bedre for elbiler sett i forhold til fossilbil. Selv med "uren" strøm.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dere er litt morsomme som beskylder meg for å mangle kunnskap og forståelse, når dere ennå ikke har forstått hva overskuddskraft er til tross for at jeg har forklart det veldig mange ganger.

Det er ikkje sant. Eg veit både kva overskotskraft er og kva stranda kraft er, og du er ikkje i stand til å skilje mellom dei to.

 

Overskuddskraft er kraft som det ikke er kapasitet i nettet til å ta i mot, eller som det ikke er behov for i øyeblikket. Elbiler kan ikke lades med denne strømmen fordi de må kobles til strømnettet.

Du motseier deg sjølv: "som det ikke er behov for i øyeblikket" Dersom elbilane ladar, er det jo behov for den krafta i øyeblikket.

 

Kapasitet i nettet er eit veldig laust omgrep. Kapasiteten i nettet er som regel avgrensa av ein lokal flaskehals. Då er det overskot på den eine sida av den flaksehalsen. Det fine med elbilar som får ladinga styrt i eit smart straumnett, er at du då kan styre bilane på overproduksjons-sida til å lade, og du kan utnytte nettet meir effektivt. Døme:

 

X er ein vindturbin på 2,5 MW. Nettet er fordelt i to retningar der A har ein ledig kapasitet på 1 MW og B på 2 MW. Det skulle halde, men fordi straumen fordeler seg likt mellom dei to kan dei ikkje frakte meir enn 2 MW til saman. (Tilsvarande situasjon som du har for den nye linja frå Fardal til Ørskog.)

 

[Fiiin ASCII-teikning fjerna, sidan diskusjon.no tydelegvis fjernar fleire blanke etter kvarandre.]

 

Dersom bilar tilkopla mellom X og B og langs linja B no får ordre om å lade, vil flyten endre seg slik at både lasta på linjene vert mindre totalt sett, og meir av flyten vil gå til B. Dermed er ikkje krafta lenger stranda. Det fine med elbilar distribuert over heile nettet, er at du får mykje meir finmaska kontroll, enn du får med tradisjonell regulering av nokre få store forbrukarar.

 

Man kan derimot lage hydrogen av denne overskuddskraften, som lagres og transporteres til fyllepunkter. Se også hva Audi sier om dette i mitt første innlegg.

Då ville du trengt fire gonger fleire vindturbinar pr bil, og du får mykje mindre finmaska kontroll på nettet. Difor er elbilar mykje betre eigna til regulering av nettet enn hydrogenbilar. Batteriet i ein moderne elbil kan lagre meir straum enn dagsforbruket til ein typisk husstand.

 

Hvis dere tror det er dyrere å bygge ut hydrogenstasjoner enn ladepunkter tar dere feil, dette fordi lading tar lang tid slik at disse må plasseres der folk bor. Lading til alle er heller ikke praktisk mulig.

Hæ? Det ga ikkje meining. Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

PS! Det aller meste av mitt innlegg var sitert fra Audi/VW, så da blir det litt spesielt når du beskylder meg for å ha alternative meninger.

 

Snart kommer nok Musks disipler på jobb, og da stiger trolig temperaturen på forumet litt. Jeg er klar ;-)

 

Du med din sjalusi over folk med carporter. Jeg har for eksempel ikke carport, men har til og med en garasje med fjerbetjent port (!) og inn i den står en streetfighter motorsykkel (!!!) som jeg betaler NULL bompenger for. Hva med meg da, skal jeg også kanskje straffes for det?

 

Fornybar diesel og CO2-utslipp ikke et tema... du og de der, får bare kalle de "hydrogengjengen" bør alle melder dere på for grunnleggende fysikk og kjemi på ungdomsskolen. Elbiler er her for å bli rett og slett pga ingen andre biler er like energieffektive og energien så bokstavelig talt ubegrenset og billig. "bio"-tull er rett og slett tull, fordi den legger beslag på dyrkbar jord og det blir ikke mindre CO2-ustlipp i luften av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sturle S og Salvesen

 

Hyggelig at du også er med Sturle S ;-)

 

Dere er litt morsomme som beskylder meg for å mangle kunnskap og forståelse, når dere ennå ikke har forstått hva overskuddskraft er til tross for at jeg har forklart det veldig mange ganger.

 

Overskuddskraft er kraft som det ikke er kapasitet i nettet til å ta i mot, eller som det ikke er behov for i øyeblikket. Elbiler kan ikke lades med denne strømmen fordi de må kobles til strømnettet. Man kan derimot lage hydrogen av denne overskuddskraften, som lagres og transporteres til fyllepunkter. Se også hva Audi sier om dette i mitt første innlegg.

 

Hvis dere tror det er dyrere å bygge ut hydrogenstasjoner enn ladepunkter tar dere feil, dette fordi lading tar lang tid slik at disse må plasseres der folk bor. Lading til alle er heller ikke praktisk mulig.

 

Det eneste dere er interessert i er å forsvare Teslaene deres, og det skinner VELDIG tydelig gjennom!

 

Tror jeg har sagt mitt i dag, og er nok ikke mange som gidder å lese så langt ned i debatten. Ha en fortsatt fin dag ;-)

 

Man kan bruke batteribanker til dette, eller en kan pumpe opp vann osv. Men en kan også lage hydrogen, men en trenger nødvendigvis ikke fylle bilene med dette av den grunn. 

 

Klart det er dyrere å bygge ut, bare se på de vanvittige summene det koster for stasjonene rundt om. Man trenger ikke planlegge masse hvor elstasjoner skal opp, det er ganske logiske plasser som på kjøpesenter osv. 

 

Fosvare tesla'en? Jeg har da ikke nevnt den enda, bare du som tenker på slikt. Så hvordan det kan lyse igjennom er det bare du som ser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kos deg med e-Golfen du. Problemet er at du forventer at andre skal betale moms, engangsavgift, bompenger, veiavgift, fergebilletter og årsavgift for deg. Bortsett fra at elbiler er lite brukervennlige tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet, så har jeg ingenting i mot dem. Det er den vanvittige sløsingen med offentlige midler til elbilsubsidier som irriterer meg.

 

Salgsstatistikken viser at folk uansett kjøper ladbare hybrider hvis en bil ikke finnes som elbil. Disse gjør all lokalkjøring elektrisk, og utslippene på langtur veies opp av lavere produksjonsutslipp. Nå kommer også fornybar diesel for fullt, slik at CO2-utslipp blir ikke tema.

 

Vi må slutte å kaste bort offentlige midler på elbilsubsidier!

 

PS! Det aller meste av mitt innlegg var sitert fra Audi/VW, så da blir det litt spesielt når du beskylder meg for å ha alternative meninger.

 

Snart kommer nok Musks disipler på jobb, og da stiger trolig temperaturen på forumet litt. Jeg er klar ;-)

 

Selv om alle fordeler forsvant over natten, ville jeg opprettholdt min påstand om at jeg aldri skal ha en fossilbil (eller bil basert på forbrenningsmotor) igjen. Fordelene i praktisk bruk er simpelthen for store til at jeg ville akseptert en konvensjonell bil.

Uansett om fordelene forsvant nå, så har jeg fortsatt en energikostnad ved bruk på mellom 1/4 og 1/5 av drivstoffkostnaden. Jeg har fortsatt en mye kvikkere og mer responsiv bil, som attpåtil er tilnærmet lydløs. Jeg har alle fordeler med en elektrisk drivlinje, som er mye enklere mekanisk sett, og som gir mer effektiv energiutnyttelse og null lokale utslipp. Her er det lite filtre og plugger og pumper som er dømt til å ryke. Selv de første generasjonene med elbiler har mange praktiske funksjoner som forhåndsinnstilling av varme-/kilmaanlegg og kommunikasjon og start/stopp klimaanlegg via app eller web-portal. Selv om mange av disse tjenestene er i sin barndom og har hatt noen barnesykdommer (naturlig nok), er de uansett langt foran hva som tilbys for forbrenningsbilene. Og dette vil utvikle seg raskt fremover. Jeg har heller aldri hatt så problemfritt bilhold gjennom vinteren (med sprengkulde) som jeg har nå med elbil. Rekkevidden er eneste minus (men overraskende uproblematisk i praksis), men dette utvikler seg raskt i riktig retning.

 

Min viktigste konklusjon etter å ha hatt elbil tre års tid er faktisk at det slett ikke er de opportunistiske privatøkonomiske fordelene som er avgjørende, men snarere den totale opplevde kvaliteten av hele bilholdet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...