Gå til innhold

SAMLETEST: 10,8V-driller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Skrudriller som kan brukes der store maskiner ikke kommer til".

Regner med at dere med det mener 18V maskiner, siden de nevnes ellers i artikkelen.

Til info er Bosch GSR 18 V-EC kortere enn de fleste drillene i denne testen, og borrer og skrur seg i ring rundt alle i testen.

18 volt er neste test

Bra! 18v er minimum når man skal ha batteriløst verktøy, selv om en del kanskje greier seg med disse drillene.

Tror laderen til makitaen kan brukes både på batteriet til drillen i testen her og 18v batterier

Laderne til DeWalt spiser alle batteripakkene fra 10,8V til 18V.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at dere med det mener 18V maskiner, siden de nevnes ellers i artikkelen.

Til info er Bosch GSR 18 V-EC kortere enn de fleste drillene i denne testen, og borrer og skrur seg i ring rundt alle i testen.

18 volt er neste test

Kommer det en test på 14,4 volt også? :) Jeg er på jakt etter ny drill; en som kan brukes på alt fra lett oppussing (fks skru ny platting), rotorbørste skiene på vinteren til å bore / skru enkle ting i hjemmet. Kunne ønske en slik 10.8 volts holdt da, men mistenker at den blir noe svak?

Endret av joppzter
Lenke til kommentar

Fra omtalen av Clas Ohlsons Cocraft til 599,-

"Det følger i utgangspunktet med kun ett batteri, men selv når vi legger på ett til koster den bare 80 kroner mer enn Biltemas modell"

Fra omtalen av Biltemas til 449,-

"Den selges med et batteri, men selv med et ekstra er den billigst i testen, og da koster den bare 718 kroner."

Stusser veldig på hva dere mener, og om mattekunnskapene er etter en "grønn aften". For det første finner jeg prisforskjellen til å være 150,- i utgangspunktet, så hvordan den kan være bare 80,- kroner billigere med ett ekstrabatteri kan jeg ikke se.

OK, med godviljen til hjelp så antar jeg dere mente at man kjøper ekstrabatteri til begge, så koster altså batteriet til Biltema 719-449=270, så da må Clas Ohlsons ekstrabatteri koste 719+80-599=200. 70,- mindre per batteriog langt bedre, så burde Clas Ohlson være mest for pengene uten tvil,for den som klarer seg med noe til lett hobbybruk.

Ser for meg at batteriene dør langt før selve drillen, men 200,- i batteri er levelig.

Men det aller billigste burde vel være å ikke kjøpe en slik sak for der man trenger en mindre drill, men heller kjøpe vinkeladapter og kanskje forlenger.

Lenke til kommentar

Kunne jo kanskje nevnt at den blå Boschen kommer i en variant som heter GSR 10,8 2Li, som kommer med to stk 1,5Ah batteri til nusselige 999kr.

Det er en ganske snill pris for ca samme maskin. Litt kortere arbeidstid, men for de som bare skal skru litt hjemme avogtil er det lettere å akseptere en tusenlapp i innkjøpskostnader

Lenke til kommentar

Godt initiativ TEK, veldig flott med litt veiledning i en jungel av pakkeløsninger, "solo" og annet rask.

Venter i spenning på neste test, da forhåpentligvis test av ~14v maskiner. Hadde vært flott om den var enda mer oversiktelig og ryddig slik at man slipper å lese seg opp og ned i mente innenfor denne produktkategorien for å gjøre et bra kjøp.

Og om dere tar testen i deres neste podcast så blir jeg knallfornøyd. Bare hold igjen litt på borring i metall. Blir så rar i øra av det

Lenke til kommentar

Kunne jo kanskje nevnt at den blå Boschen kommer i en variant som heter GSR 10,8 2Li, som kommer med to stk 1,5Ah batteri til nusselige 999kr.

Det er en ganske snill pris for ca samme maskin. Litt kortere arbeidstid, men for de som bare skal skru litt hjemme avogtil er det lettere å akseptere en tusenlapp i innkjøpskostnader

Akkurat det synes jeg det var veldig bra de ikke nevnte, for det er nemlig en heeelt annen maskin som ikke har børsteløs motor.

Lenke til kommentar

Fra omtalen av Clas Ohlsons Cocraft til 599,-

"Det følger i utgangspunktet med kun ett batteri, men selv når vi legger på ett til koster den bare 80 kroner mer enn Biltemas modell"

Fra omtalen av Biltemas til 449,-

"Den selges med et batteri, men selv med et ekstra er den billigst i testen, og da koster den bare 718 kroner."

Stusser veldig på hva dere mener, og om mattekunnskapene er etter en "grønn aften". For det første finner jeg prisforskjellen til å være 150,- i utgangspunktet, så hvordan den kan være bare 80,- kroner billigere med ett ekstrabatteri kan jeg ikke se.

OK, med godviljen til hjelp så antar jeg dere mente at man kjøper ekstrabatteri til begge, så koster altså batteriet til Biltema 719-449=270, så da må Clas Ohlsons ekstrabatteri koste 719+80-599=200. 70,- mindre per batteriog langt bedre, så burde Clas Ohlson være mest for pengene uten tvil,for den som klarer seg med noe til lett hobbybruk.

Ser for meg at batteriene dør langt før selve drillen, men 200,- i batteri er levelig.

Men det aller billigste burde vel være å ikke kjøpe en slik sak for der man trenger en mindre drill, men heller kjøpe vinkeladapter og kanskje forlenger.

Videre leser jeg også om Black & Decker at: "Dette er testens billigste drill. 599 kroner med to 1,3 Ah-batterier"

Her var det mange ulike tolkninger av hva som er testens billigste drill

Lenke til kommentar

18 volt er neste test

Kommer det en test på 14,4 volt også? :) Jeg er på jakt etter ny drill; en som kan brukes på alt fra lett oppussing (fks skru ny platting), rotorbørste skiene på vinteren til å bore / skru enkle ting i hjemmet. Kunne ønske en slik 10.8 volts holdt da, men mistenker at den blir noe svak?

Så lenge du kan klare deg med 10mm chuck (de større maskinene har 13mm), og at du ikke skal bore mye store hull så klarer du deg helt fint med den lille blå Bosch'en.

Personlig bruker jeg kun 18V maskiner. De er ikke nødvendigvis noe særlig større, men de koster 2-3 ganger så mye.

12V og 14,4V ser jeg egentlig ikke poenget med i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Så lenge du kan klare deg med 10mm chuck (de større maskinene har 13mm), og at du ikke skal bore mye store hull så klarer du deg helt fint med den lille blå Bosch'en.

Personlig bruker jeg kun 18V maskiner. De er ikke nødvendigvis noe særlig større, men de koster 2-3 ganger så mye.

12V og 14,4V ser jeg egentlig ikke poenget med i det hele tatt...

Samme, dagens Li-Ion batterier er også såpass lette at en 18V maskin ikke blir for tung å håndtere. Hadde to DeWalt-maskiner på jobb med NiMh pakker og slag som betydde at maskinen var svintung, men evigvarende. Hard bruk i 9 år og de funket fortsatt. Noen nye batteripakker underveis og en motor som hostet litt iblant på slutten, men imponerende likevel. 

Lenke til kommentar

Clas Ohlson har også en 10,8V-drill av ukjent merke til bare 299. med ekstra batteri til 199kr. Link: http://www.clasohlson.com/no/Drill-10,8-V-/40-9711 For meg som bare har mur- og betongvegger der disse dyrere drillene uansett ikke duger - slagdrill eller borhammer må til - holder denne faktisk i massevis.

Den borer og skrur i skap, skuffer, plankebord til hyller og andre innrednignsprosjekter, og er fin for å slippe å manuelt skru inn alle deler i f.eks. Ikea-møbler for hånd. Den koster også mindre enn mange elektriske skrutrekkere. Den duger kanskje ikke til de som skal bruke drillen til å bygge terrasse eller hullsage i bjelker, men for oss som bor i murbygg der man uansett må ha tyngre verktøy for ting som skal festes i vegger og tak, gjør den det meste man trenger, til en veldig lav pris.

Selv om den sikkert ikke er noen vinner-kandidat, kunne det vært interessant om dere testet levetid og kvalitet. Den oppleves bedre enn deres beskrivelse av Biltema-drillen i hvert fall. Og spør du meg, hadde det vært en idé å oppgi prisen bare med ett batteri også - veldig mange trenger faktisk ikke mer.

Lenke til kommentar

Savner Panasonic i denne testen, i denne klassen er de overlegen

Litt spesielt å påstå at de er overlegen i denne klassen. For det første er de relativt vanskelig for privatpersoner å få tak i. For det andre har Panasonic sin 10,8V maskin mindre batteri (1,5Ah) og er heller ikke børsteløs (så vidt jeg kan finne ut). Ergo vil den sannsynligvis være noe svakere, definitivt ikke holde ut like lenge, og ha ulempene til en børste-maskin. For det tredje er den over 50% dyrere enn tilsvarende maskin fra Bosch (GSR 10,8-2 Li).

Ja, Panasonic har gode driller. Men da spesielt kvalitetsmessig, noe som burde være en selvfølge på proff-verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...