Gå til innhold

SAMLETEST: 10,8V-driller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Milwaukee som er testens klart kraftigste maskin og kan ifølge dere konkurrere med mange 18 Volts maskiner, samt har høyere turtall og mye bedre byggekvalitet enn de andre oppnår bare 7 av 10 fordi god byggekvalitet er negativt pga høyere vekt? Og Cocraft-skrotet som oppgis å være langt svakere enn de dyrere maskinene og har dårlig batterikapasitet og byggekvalitet oppnår 8 av 10? I tillegg, som Dubious nevnte før meg, så vil driftstid gi feil resultat når man tester noen i første gir og noen i andre gir. Jeg er ikke imponert over utførelsen eller kriteriene/poengberegningen i denne testen, tror dere bør få noen andre enn webdesigneren Franz Casper fra Grünerløkka til å gjennomføre slike tester. Ellers kunne dere ha gitt den billigste toppscore fordi den var billigst, og dermed passet nevnte webdesigner som kun skal henge opp bilder på veggene sine best.

• Liker 5
Lenke til kommentar

"Skrudriller som kan brukes der store maskiner ikke kommer til".

Regner med at dere med det mener 18V maskiner, siden de nevnes ellers i artikkelen.

Til info er Bosch GSR 18 V-EC kortere enn de fleste drillene i denne testen, og borrer og skrur seg i ring rundt alle i testen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere testet noen maskiner på førstegir og andre på andregir og sammenlignet batterikapasitet?

Vil gi feil resultat

Nei, maskinene ble testet i 1. gir, men vi konstaterte at to av dem; Milwaukee og den ene fra Makita, hadde dreiemoment nok til å bore 20 mm hull i 2. gir. Det er mulig det kunne misforstås. Slike hull er nok ikke noe man ofte gjør med slike små maskiner, men testen var ment å avsløre kapasiteten i batteriet i kombinasjon med oppbyggingen av motor og drivverk.

Vi testet også maskinene i 2. gir hvor mye moment de hadde å by på. 2. gir er jo det man normalt foretrekker til de fleste jobber. Men når det røyner på må de ha mer å by på i 1. gir, derfor testet vi om de hadde kraft nok til å bore tvers gjennom eikematerialet. Det hadde alle utenom to.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så Milwaukee som er testens klart kraftigste maskin og kan ifølge dere konkurrere med mange 18 Volts maskiner, samt har høyere turtall og mye bedre byggekvalitet enn de andre oppnår bare 7 av 10 fordi god byggekvalitet er negativt pga høyere vekt? Og Cocraft-skrotet som oppgis å være langt svakere enn de dyrere maskinene og har dårlig batterikapasitet og byggekvalitet oppnår 8 av 10? I tillegg, som Dubious nevnte før meg, så vil driftstid gi feil resultat når man tester noen i første gir og noen i andre gir. Jeg er ikke imponert over utførelsen eller kriteriene/poengberegningen i denne testen, tror dere bør få noen andre enn webdesigneren Franz Casper fra Grünerløkka til å gjennomføre slike tester. Ellers kunne dere ha gitt den billigste toppscore fordi den var billigst, og dermed passet nevnte webdesigner som kun skal henge opp bilder på veggene sine best.

Tror litt av greien med denne drilltesten var å teste driller som var kompakte og lett å komme til i trange områder.

Endret av Olavxxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Skrudriller som kan brukes der store maskiner ikke kommer til".

Regner med at dere med det mener 18V maskiner, siden de nevnes ellers i artikkelen.

Til info er Bosch GSR 18 V-EC kortere enn de fleste drillene i denne testen, og borrer og skrur seg i ring rundt alle i testen.

18 volt er neste test

Bra! 18v er minimum når man skal ha batteriløst verktøy, selv om en del kanskje greier seg med disse drillene.

Tror laderen til makitaen kan brukes både på batteriet til drillen i testen her og 18v batterier

Lenke til kommentar

Dere burde legge til: "For guds skyld, ikke kjøp testvinneren hvis du skal skru opp noe annet enn bilder på veggen. "

Den er faktisk et fantastisk verktøy, men har sine begrensninger. Kan skru stort sett alt med disse, f.eks. 5x80 går fint.

Er ikke meningen å bruke disse til å bore stor hull, men man ser jo veldig lett forskjell på kreftene.

Til sammenligning tar det 2 sek å bore 32mm hull i 2" med 18V maskin (Makita DHP481 for min del).

• Liker 3
Lenke til kommentar

1. Forstår ikke helt hvordan dere har sortert drillene i listen??? Er det bare helt tilfeldig??? "Unødvendig frustrerende.."

-Forbedring potensiale: Gjøre det mulig for forum brukere å sortere selv, for alle kategorier. 

2. Tullete å komme med kommentarer som "I hvert fall for dem med litt mindre hender, som Donald Trump", blir bare feil..

-Forbedring potensiale: Hva med å oppgi grep diameter og omkrest i cm/mm ?

3. Dere har valgt å nevne at alle modeller er utrustet med innebygget lys, men dere skriver ingenting om dette. Kunne vært greit med litt info om det er noe forskjell her, feks hvordan lysene skrus på (egen bryter? aktiveres før drill rotasjon, på likt med rotasjon?), og om det er noe justering muligheter for lyset (styrke, vinkel), og kanskje også tatt ett bilde som viser området som blir belyst.

Ellers artig test, spesielt kjekt at dere har lagt ved video.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er så glad for at jeg har 18 Volt Dewalt med 4,0 Ah batteri. Når jeg ser hvor få hull og skruer disse leketøyene klarer..

Men, selvsagt alle har ikke like stort behov for å skru eller bore, så der er smaken som baken. Dessuten så finnes en sånn omtrentlig 14 Volts mellomting til dette.

Når en først snakker om trange skap, så tenker jeg at det bør finnes en spesialmaskin for sånt noe, framfor å prøve å få maskinene så små og lavtytende som mullig. Rett og slett en spesialmaskin som har motoren montert i håndtakretning, og så et 90 graders vinklet tannhjulsinnretning. Da kommer du svært nær det du skal arbeide med på baksidedekselet bakenfor chucken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Når en først snakker om trange skap, så tenker jeg at det bør finnes en spesialmaskin for sånt noe, framfor å prøve å få maskinene så små og lavtytende som mullig. Rett og slett en spesialmaskin som har motoren montert i håndtakretning, og så et 90 graders vinklet tannhjulsinnretning. Da kommer du svært nær det du skal arbeide med på baksidedekselet bakenfor chucken.

Ja, det finnes... Både maskin og adapter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det finnes... Både maskin og adapter.

Tenkte litt på om jeg skulle nevne adapter. Men det blir fort litt mer klumpete løsning enn en dedikert maskin for trange åpninger  :wee:

Jeg vil si det så sterkt som at:

- Allround-maskinene ikke er bygget for trange åpninger spesifikkt.

- At allround-maskinene er bygget lette fordi det blir mindre vekt å holde oppe f.eks. på en fullt utstrakt arm.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...