objorkum Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Er det mulig å konfigurere sendmail/postfix til å bli en SMTP server som Windows-klienter kan bruke? Eller er det en annen SMTP som er anbefalt? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Det der er fult mulig, men sendmail er så absolutt ikke å anbefale. Det er ett regelrett administratorhe|vete (og ja, det ordet er på sin plass!). Kjør inn Exim eller Qmail eller Courier eller Smail du. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 1. Ikke tenk på sendmail. 2. Det finnes maange forskjellige smtp-program, som kan løse flere forskjellige problemer. Se fx. http://www.freebsd.org/cgi/ports.cgi?query=smtp&stype=all 3. Er du ute etter et komplett epost-system for serveren din, vil jeg anbefale postfix. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 Da burde jeg vel prøve meg på Postfix da. Den kan settes opp slik at hver bruker har en e-postkonto osv ikke sant? Det er POP3? Lenke til kommentar
negativecreep Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Da burde jeg vel prøve meg på Postfix da. Den kan settes opp slik at hver bruker har en e-postkonto osv ikke sant? Det er POP3? Postfix er bare en SMTP server så du trenger en POP3 server i tillegg. Jeg bruker Courier og den fungerer veldig bra. Bruker IMAP selv, men regner med at POP3 delen fungerer like bra (den har støtte for begge deler). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 3. Er du ute etter et komplett epost-system for serveren din, vil jeg anbefale postfix. Å trodde det var POP3 også... Jaja, tester først SMTP. Noen som har en howto å anbefale for postfix? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 (endret) Søren har fulgt denne howto'en: http://www.redhat.com/support/resources/ho...OWTO/book1.html Men det funker ikke å sende mail fra min windoze maskin via serverens SMTP. Har SuSE så ting er litt annerledes, men i ps -A ser jeg at bounce og smtp har mange prosesser men disse forsvant etter litt og kom ikke tilbake neste gang jeg startet det. Men når jeg telnetter til serveren på port 25 får jeg ikke svar (noe man får til SMTP servere) Noen tips? Endret 3. desember 2003 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 LOL! Tok en telnet 127.0.0.1 25 på serveren og fikk svar fra postix sin SMTP! Får vel prøve å konfigurere mer, evt legge ut main.cf her senere. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 LOL! Tok en telnet 127.0.0.1 25 på serveren og fikk svar fra postix sin SMTP! Får vel prøve å konfigurere mer, evt legge ut main.cf her senere. Legg til IP-en til windowsboxen i 'Relayhosts' eller noe sånn. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2003 LOL! Alle variablene var definert på nytt nederst i konfigurasjonsfilen så der stod det bl.a at den kun skulle godta tilkoblinger fra 127.0.0.1. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 Bruker du imap istedenfor pop3, kan posten sorteres og lagres i foldere på serveren. Slik kan all posten man har leses fra ulike uavhengige klienter, også webmail som fx. squirrelmail. Procmail er et sorteringsprogram som kan brukes til å fjerne spam og sortere ut listepost i egne foldere. Maildir er da også tingen. Har du kjøpt deg domene, eller har du noen annen type 'mx-relay'-avtale? Eget domene er tøft! I mitt epost-system bruker jeg fetchmail, postfix, procmail, spamassassin, junkfilter, razor-agents og dovecot. På klientsida bruker jeg squirrelmail og ulike windows-klienter som eudora. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå