Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Triming av en Mazda 2L 16V

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen der ut som kan fortelle meg hva jeg må gjøre for å få mer effekt ut av en Mazda 626 2l 16V 92 mod. Jeg beveger meg inn i noe det ukjente på grunn av at jeg har bare holdt på med sugemotorer så lang. Men det skulle ha vert artig å se hvor mye billigere det blir å trimme en innsprøytnings motor. 

Jeg har et prosjekt på å bygge en Mazda 323F 91 mod til rallycross. som jeg har tenkt å bruke denne motoren  i stede for 1,8L 16V. Men jeg må prøve å få ut mer efekt. 116 HK er ikke mye å stille opp med i rallycross løp.

Hva må jeg gjøre med motoren for å få til mer effekt ? Det jeg vet er at hjernen på disse bilene kan jeg ikke omprogrammere på nytt. Må jeg kjøpe datasprut eller går det an å bruke hjernen av en nyere Mazda og omprogrammere den? Må jeg gjøre noe med bensin dysene? Eventuelt hva anbefales? Hvordan er det å bytte kam akslinger og eventuelt Hvilken kam akslinger anbefales det på en slik motor?  Det hadde vert kjekt å få noen tips hva jeg bør putte inn og gjøre med denne motoren for å få god effekt økning og et bedre dreiemoment. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En motor med innsprøytning er også en sugemotor, sugemotor brukes i dagligtale for å omtale en motor som ikke har turbo.

For å få mer effekt ut av den motoren (140hk originalt, 148 hvis du får tak i en -88 modell) er nok ganske nære hva du får ut uten å gjøre større arbeider på motoren..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over dette også er en sugemotor. Men det jeg har min erfaring fra er motorer med forgassereser. Har nesten ikke noe erfaring fra innsprøytnings motor. Derfor lurer jeg på hva som må gjøres vedrørende ECuen eventuelt hva som må gjøres med dyser, luft tilførselen og etc.

Lenke til kommentar

Billigste løsninger blir vell lystgass..

For å få mer effekt må du få mer oksygen gjennom motoren. Da er turbo tinoen. Du kan også sette på kvassere kam osv. Men alt dette er helt dødfødt på en sånn gammel bil. Og vil føre til håpløst forbruk.

I tillegg vil du ikke bilen være forsvarlig å kjøre med på offentlig vei

Spar heller kronene dine på BSU konto.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...