Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male - fjerne lister eller ikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke fjerne lister.

Bruk maskeringsteip og pensel, penselen bør være flat (ikke rund) og bør ikke slippe strå fra børsten, de er det kjedelig å måtte plukke fra veggen du maler.
Jeg pleier å presse kosten mot veggen slik at den ligger litt i spenn, da er det lettere å få det fint og nøyaktig inntil listene.

Hvis du skal male hvitt anbefaler jeg bomullsfarge, det er standardfarge på lister og karmer.

Husk å sparkle først, dra utav alle veggfester/spikre. Når du sparkler litt store hull må det gjøres to ganger for sparkelen "trekker seg inn" første gangen. Sparkle i flere retninger, ikke bare opp og ned men også til sidene og skrått, da får du den fordelt inn i alle krinker og kroker. Når den tørker pusser du ned med sandpapir. Hvis det er tekstur på veggen/taket kan du prikke litt i sparkelen med en finger og lage tekstur som ligner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å sparkle først, dra utav alle veggfester/spikre. Når du sparkler litt store hull må det gjøres to ganger for sparkelen "trekker seg inn" første gangen. 

Eventuelt kan man legge på litt ekstra og så pusse vekk det overflødige når det har tørket?

Anbefalt sparklingsmiddel? Er sånne som kommer i tube bra?

Lenke til kommentar

Husk å sparkle først, dra utav alle veggfester/spikre. Når du sparkler litt store hull må det gjøres to ganger for sparkelen "trekker seg inn" første gangen.

Eventuelt kan man legge på litt ekstra og så pusse vekk det overflødige når det har tørket?

Anbefalt sparklingsmiddel? Er sånne som kommer i tube bra?

Anbefaler ikke å sparkle for tykt, bedre å ta det i flere operasjoner slik at sparkelen får tørket godt og at man unngår luftlommer.

Sparkel i tuber eller spann er det samme, men mest praktisk å bruke tuber hvis du kun skal flekksparkle.

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å fjerne lister og skap når en maler, eller lar det seg løse om man er nøye med taping og bruker en god pensel? Tips til pensler i så måte?

Du MÅ selvfølgelig ikke fjerne lister, men resultatet kan jo bli mye penere om du gjør det. Slipper søl, maskering, og for min del går selve malejobben raskere når jeg ikke må ta så mange hensyn. 

Skal ikke se bort i fra at du vil bruke lengre tid på maskering kontra å fjerne listene :)

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å fjerne lister og skap når en maler, eller lar det seg løse om man er nøye med taping og bruker en god pensel? Tips til pensler i så måte?

Du MÅ selvfølgelig ikke fjerne lister, men resultatet kan jo bli mye penere om du gjør det. Slipper søl, maskering, og for min del går selve malejobben raskere når jeg ikke må ta så mange hensyn. 

Skal ikke se bort i fra at du vil bruke lengre tid på maskering kontra å fjerne listene :)

Da fjerner jeg listene. Er det bare å bruke et skrujern og vippe dem ut? Eller bør jeg bruke andre verktøy?

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å verken fjerne lister eller bruke maskeringstape. Bruk en stor bredsparkel (https://megaflis.global.ssl.fastly.net/media/catalog/product/cache/1/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/4010496936505_0_1.jpg, minst 40 og gjerne 50 cm),  sett den skrått mot vegg/gulv og tørk av hver gang du flytter den. Fungerte 100 % da far og jeg malte leiligheten vår i Norge.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leide tidligere et hus, der hadde de ikke tatt vekk lampettene engang når de malte enda de bare hang på en skrue og enkelt kunne løftes av. De malte ganske enkelt rundt lampettene. Det var så ekstremt at det nesten ble morsomt. Så det er veldig forskjellig hvor nøye folk er er med malerjobber.

Personlig så tar jeg den ekstra jobben det er og fjerner listene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leide tidligere et hus, der hadde de ikke tatt vekk lampettene engang når de malte enda de bare hang på en skrue og enkelt kunne løftes av. De malte ganske enkelt rundt lampettene. Det var så ekstremt at det nesten ble morsomt. Så det er veldig forskjellig hvor nøye folk er er med malerjobber.

Jeg har også sett slikt slurvearbeid, men det er ikke det jeg mener med sparkelmetoden. Den er - eller var i hvert fall - faktisk proffe maleres metode, noe det å f eks male "rundt" lampetter og "nesten" til listen (ved oppfriskning av samme nyanse etter 20 års gulning) aldri har vært. 

Lenke til kommentar

Jeg har også sett slikt slurvearbeid, men det er ikke det jeg mener med sparkelmetoden. Den er - eller var i hvert fall - faktisk proffe maleres metode, noe det å f eks male "rundt" lampetter og "nesten" til listen (ved oppfriskning av samme nyanse etter 20 års gulning) aldri har vært.

Nei det var ikke svar til deg. Vi postet vel samtidig :)

Lenke til kommentar

Da fjerner jeg listene. Er det bare å bruke et skrujern og vippe dem ut? Eller bør jeg bruke andre verktøy?

Et flatt skrujern for å få de "litt" ut fra veggen, og gjerne et brekkjern eller tilsvarende etterpå slik at du ikke lager stygge hakk i de. Da får du presset de ut fra midten på baksiden av listen, og ikke i kantene på de. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å verken fjerne lister eller bruke maskeringstape. Bruk en stor bredsparkel (https://megaflis.global.ssl.fastly.net/media/catalog/product/cache/1/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/4010496936505_0_1.jpg, minst 40 og gjerne 50 cm),  sett den skrått mot vegg/gulv og tørk av hver gang du flytter den. Fungerte 100 % da far og jeg malte leiligheten vår i Norge.  

Ser for meg at det kan bli problematisk om listene sitter tett inntil veggen?

Lenke til kommentar

Hvordan setter du listene på igjen? Spiker eller lim?

Lenke til kommentar

Hvordan setter du listene på igjen? Spiker eller lim?

Jeg spikrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at hvis man fjerner listene, så skal man være forberedt på at listene skades, og man må liste på nytt med nye lister. Plutselig ble malerjobben en snekkerjobb. Finsnekkerjobb. Med nøye måling og saging av lister, å få det pent i hjørnene hvis man ikke er erfaren er langt vanskeligere enn å maskere og male inntil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jo trangere jo bedre faktisk. Poengene er holde i 45 graders vinkel, trekke i samme vinkel , brukte tynt hode (i hvert fall tynt foran) og alltid tørke 100 % av før neste bit.  

Lenke til kommentar

Godt poeng. Kanskje jeg maskerer likevel.

Jeg vil si at hvis man fjerner listene, så skal man være forberedt på at listene skades, og man må liste på nytt med nye lister. Plutselig ble malerjobben en snekkerjobb. Finsnekkerjobb. Med nøye måling og saging av lister, å få det pent i hjørnene hvis man ikke er erfaren er langt vanskeligere enn å maskere og male inntil.

Lenke til kommentar

Finnes det en nettside/Youtube-video som viser dette? Sliter litt med å se det for meg. 

Nei, jo trangere jo bedre faktisk. Poengene er holde i 45 graders vinkel, trekke i samme vinkel , brukte tynt hode (i hvert fall tynt foran) og alltid tørke 100 % av før neste bit.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...