Gå til innhold

Hjelp til valg av en BRA gaming PC og skjerm. Max 30.000 for pc+skjerm

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er på utkikk etter en gaming pc! Jeg har idag en iMac 5k med innlagt windows, og innser at dette fungerer for dårlig. Jeg har spilt på playstation4 og ønsker å begynne litt på PC igjen.

Er det mulig å få en grei pc med skjerm for rundt 20-25k? Men kan gjerne strekke meg lenger.

I hovedsak er det battlefield 1 som gjelder. Men vil gjerne ha noe med litt krutt, så jeg slipper å oppdatere igjen neste år!

Er det mulig å få spilt dette i 4K?

Jeg bygde forrige windows pcen min selv for 15 år siden, så er rimelig rusten her! Så tenkte å kjøpe noe ferdig bygd på nettet. Ser komplett har en fin slik side.

Tar gjerne imot tips om hva jeg bør gjøre. Har mye spørsmål, hehe.

Leser at de fleste idag velger SSD for oprativsystemet? Lønner det seg å velge feks 500gb SSD og evt vanlig snurreharddisk for lagring?

Leser også at i7-7xxx prosessor er noe av det bedre? Og hva slags hovedkort/skjermkort bør velges? Ser Nvidia gforce 1080 går igjen? 

ser elkjøp selger denne, til 16995. Er den OK? http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGE08EQ006/acer-predator-g3-710-stasjonar-gaming-pc

Og valget av skjerm så kunne jeg tenkt meg å invistere i 4K når jeg først skal ha nytt. Men ser det er for det meste 2560x1440 oppløsing det går i? hva mener dere? Hva er viktig å se etter i en god skjerm? Jeg er vant til imac 5k. Jeg vil gjerne ha den beste grafikken å få :p

Tar gjerne imot tips om hva slags tastatur og mus som er å anbefale.. Er det kabla mus som gjelder?

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har litt kunnskap, kan det jo være et bedre alternativ å kjøpe selvbygg enn en slik ferdig pc. Da kan du få til bedre kjøleløsninger osv, om overklokking er, eller blir noe du kommer til å gjøre.

Et utgangspunkt er jo "Capital offence" i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Så kan du ev. øke på med f.eks 1080 skjermkort osv innenfor budsjett. Skjerm har jeg ikke noe greie på, så der kan nok andre hjelpe deg bedre.

Likevel, så jo ikke den pcen på Elkjøp så halvgæren ut...(eller, utseende messig hadde jeg vil ikke ville hatt noe slik) med specsa. I tillegg bør du vel investert i en snurredisk.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Ja se der ja. Der er vi inne på noe. Ser at jeg kan spare noe på å montere selv. Men ser at de anbefaler i5 for 4k spilling. Men er det ikke lurt å gå for i7 med en gang? Hva er forskjellen forresten?

Men de anbefaler en skjerm. Og den er jo ikke 4K. Hvorfor anbefale den til en PC de sier er til 4K spilling? :p

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

i5-7600K har "bare" 4 kjerner. Mens i7-7700K har 4 kjerner og 4 virtuelle kjerner, også kalt Hyper Threading. Hjelper i programmer (og spill) som utnytter mange kjerner.

i7 er også litt raskere.

i5-7600K score 9.327 i PassMark, mens i7-7700K scorer 12302 i PassMark. Så en raskere prosessor absolutt.

4K spilling krever vel mer av skjermkort enn av CPU, men kanskje jeg tar feil der?

Lenke til kommentar

i5-7600K har "bare" 4 kjerner. Mens i7-7700K har 4 kjerner og 4 virtuelle kjerner, også kalt Hyper Threading. Hjelper i programmer (og spill) som utnytter mange kjerner.

i7 er også litt raskere.

i5-7600K score 9.327 i PassMark, mens i7-7700K scorer 12302 i PassMark. Så en raskere prosessor absolutt.

4K spilling krever vel mer av skjermkort enn av CPU, men kanskje jeg tar feil der?

OK takk for svar :) lenge siden jeg drev med å bygge data så spørs om jeg ikke kjøper komplett. Får se hvor mye det skiller. Tror nok det blir i7- 7 series Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Til en spillmaskin er det lite ytelse å hente med i7 kontra i5 i de fleste spill. Særlig med bare ett skjermkort, og SLI er egentlig penger ut av vinduet i de fleste sammenhenger. For å spille med noe særlig eye candy og brukbar framerate i 4k, er det kun GTX 1080 som gjelder, og knapt det. Dersom du skal spille Battlefield, så holder det vel akkurat. Framerates på rett over 60 fps på ultra, kanskje.

Hvis jeg hadde hatt interesse av å spille Battlefield 1 og skulle velge litt fornuftig blant det som finnes i markedet nå, hadde jeg kanskje gått for i5-7600k eller i7-7700k (k=kan overklokkes) og GTX 1080 kombinert med Acer X34-skjerm. Den er 1440 og 100 Hz, og skjermkortet klarer akkurat å mate den med nok bilder.

Lenke til kommentar

Skal ikke legge meg for mye oppi dette da smartere hjerner er på saken. Tenkte bare jeg skulle slenge ut tanken om Nvidia Titan X når du er villig til å legge ut så mye penger for maskinen likevel... Skal visstnok være et stort steg opp fra 1080...

eller er det for dyrt?

Lenke til kommentar

Hvorfor 1070 sli og ikke en 1080?

Hvis han skal vente på 8700 kan han vel også vente på 1080 TI.

Mente 7700k :)

1070 sli er perfekt ytelse for pengene i de krevende spilla som støtter sli. 1070 koster ca 4000kr, mens 1080 koster ca 7000kr.

Så for han sitt budsjett, så er nok 1070 sli det beste. 

Nå vet jeg ikkje hvilke spill trådstarter spiller, men 2x 1070 sli gir ca 100 fps i BF1 i 3440x1440. Altså perfekt i dette spillet. Ett kort er akkurat litt for lite.

Bakdelen med sli er at det ikkje funker i alle spill. Fordelen er at det er veldig bra i de spilla som støtter det. Bakdelen med ett skjermkort er at det kan bli litt for lite :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se, gir GTX 1080 nesten samme ytelse som 2x1070 i Battlefield i den oppløsninga? Prisen for 2x1070 er fra ca 8600, og prisen for ett 1080 er fra ca 6300. Ulempen med at SLI bare fungerer godt i noen spill, men er verdiløst i andre synes jeg gjør det til et dårlig kjøp.

Hvis han ikke vil bygge selv, eller har planer om å overklokke er utysket fra Elkjøp + en X34 et ganske godt kjøp vil jeg si. Med tastatur og annet, ender han dog litt over budsjett på 25k.

Lenke til kommentar

Ikkje nok gpukraft til 3440x1440 er et dårlig kjøp :)

1070 sli er ca 30-35% raskere enn ett GTX 1080 i minimumsfps. F.eks i BF1. 

I 4k er det vel 50fps VS 70fps. Så det er verdt det absoulutt. 1080 sli er jo bedre, men da ryker budsjettet til de grader. Har selv Acer x34, så vet at det er digg med nok fps. Ett 1080 er nok i en del spill, mens i andre er det ikkje nok. 1080ti er vel det beste, men når det kommer vet ingen enda. 

Jeg foretrekker 2x1080 over Titan X Pascal fordi 2x1080 er en god del bedre i mange spill. Det viktigste med sli er at det fungerer i de spilla som krever veldig mye gpukraft. Spill man får 150fps med ett gtx 1080 gir jo ikkje noe med sli.

Alt kommer vel ann på hva trådstarter kommer til å spille.

Selv spiller jeg nesten bare BF1 og Overwatch.

Jeg får ca 80-90 fps med ett 1080 kort og 140-150 fps med 2 kort i bf1. 3440x1440 ultra dx11. Dette er på de mest krevende banene. Største forskjellen med SLI vs single kort er at ved sli så er minimumsfps og max fps rimelig lik. minimumsfps er vel godt over 125 fps.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Forsåvidt åpner 1080 muligheten for senere å kjøpe et til. 1080 x 2 i SLI er vel koselig? :p

Problemet er at hvis man kjøper ett, så har man veldig lyst på ett til med EN gang :p

Man gidder jo ikkje å kjøpe halvveis først, for så å få det bedre en gang i fremtiden. Det er jo nå det er fett å spille bf1....

On topic:

3440x1440 g-sync + 7700k + 2x 1070 er kanskje mulig til ca "25k" som skal kjøre BF1.

Det beste er at dette er billig morro i forhold til dyr automobil :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...