Gå til innhold

Regler/lover rundt enkeltpersonsforetak

Anbefalte innlegg

Hei

Usikker på om dette er rett plass å publisere men fant ingen bedre plass, en moderator får flytte tråden.

Jeg har prøvd å søkt litt på nette rundt lover/regler når det kommer til å drive sin egen nettbutikk. men uten hell så finner jeg ikke noe nyttig informasjon.

Lurer litt på lover/regler når det gjelder  å drive egen nettbutikk;

- Har du lov å selge varer til deg selv så billig som mulig for å deretter selge det videre på f.eks facebook kjøp/salg sider i store mengder?

- ellers lurer jeg på om det er noen plass jeg kan lese om lover og regler rettet mot akkurat dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok så enkelt som NEI.

Om du har et enkeltmannsforetak vil du og selskapet bli det samme, og å selge til deg selv blir da meningsløst.

Om du gjør dette med en annen selskapsform, blir nok problemet heller at om du kjøper og selger mye "privat" regnes også dette som forretningsdrift, spesielt om det er i samme område som ditt selskap også driver.

En helt annen spørsmålsstilling er hvorfor vil du gjøre det slik?

Det du tjener som privatperson må du skatte mer av enn det bedriften tjener.

(Om ikke du tenker på å bare droppe skatten da - det kalles skatteunndragelse, og har ofte noen ubehagelige sider om ikke du har noen dyktige regnskapsfolk og noen milliarder i omsetning - da er det helt ok)

Lenke til kommentar

Du kan ikke "selge til deg selv" fra et enkeltmannsforetak. Enkeltmannsforetaket og du er samme person.

Hvis det du lurer på er om du kan kjøpe varer til bedriften din, få fradrag for momsen, selge billig til deg selv og selge videre "privat" for derigjennom å spare moms (og muligens også skatt) er svaret åpenbart nei.

Lenke til kommentar

Det er nok så enkelt som NEI.

Om du har et enkeltmannsforetak vil du og selskapet bli det samme, og å selge til deg selv blir da meningsløst.

Om du gjør dette med en annen selskapsform, blir nok problemet heller at om du kjøper og selger mye "privat" regnes også dette som forretningsdrift, spesielt om det er i samme område som ditt selskap også driver.

En helt annen spørsmålsstilling er hvorfor vil du gjøre det slik?

Det du tjener som privatperson må du skatte mer av enn det bedriften tjener.

(Om ikke du tenker på å bare droppe skatten da - det kalles skatteunndragelse, og har ofte noen ubehagelige sider om ikke du har noen dyktige regnskapsfolk og noen milliarder i omsetning - da er det helt ok)

dette er ikke noe jeg har tenkt å gjøre eller noe, er en person som driver en butikk mest nettbutikk d2er hvor jeg er ifra og der er det en salgsside på facebook der personen selger de merkene den personen har i nettbutikken altså personene selger helt nye ting me prislapper. og det er ting personen har i nettbutikken, så syns det er veldig rart og tipper det er noe som ikke er lov med måten det blir gjort på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...