Gå til innhold

Hvordan installere Windows 10 UEFI?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Er det noen måte man kan sjekke om man bruker uefi eller ikke?

Kjør msinfo32 i kommandovindu og se på vedlagte bilde om du har det samme.

2c5783d6116f44b99d96f3269076f3f7.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Men har du prøvd å installere Windows da? Om minnepinnen er UEFI eller ikke spiller jo mindre rolle. Det viktige er jo hva Windows installasjonen ender opp som

Du får ikke startet opp installasjon av UEFI om minnepinnen ikke støtter det. Får man ikke 4 partisjoner, er det ingen grunn til å fortsette, men heller avbryte og lage en annen usb boot pinne.

Lenke til kommentar

Med orginal windows 10 usb så formaterer jeg harddisk og får kun to partisjoner, altså ikke uefi. Med egen laget usb via media creation tool, og velge uefi under oppstart, å ender opp med 4 partisjoner.

Ja? Da bruker du den kjøpte hvis du ikke vil ha uefi og den du lagde selv hvis du vil ha uefi. Er du ikke i mål da ?

Lenke til kommentar

Ok. Det er mulig du må inn i BIOS og aktivere UEFI boot, ikke sikkert det står enabled som default på dette kortet. Dette finner du sikkert under "Boot options" eller lignende der inne. Jeg er ikke veldig kjent med Gigabyte UEFI, men jeg har dette som et valg på mitt HK, men det står på ved default

Greit å sjekke i allefall :)

Lenke til kommentar

Oki, takk for svar. Er det noen av dem andre instillingene der jeg bør endra/stille på?

Finner både Uefi og ikke når jeg booter via media creation usb'en, men den orginale windows 10 usb'en jeg kjøpte viser ikke uefi. Så er nok den orginale usb'en som det er noe galt med

Edit: Hva er forresten fast boot og secure boot, denne kan skrus av eller på, står på nå

Endret av lasse_hansen87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...