lasse_hansen87 Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Er det noen måte man kan sjekke om man bruker uefi eller ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Er det noen måte man kan sjekke om man bruker uefi eller ikke? Kjør msinfo32 i kommandovindu og se på vedlagte bilde om du har det samme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Men har du prøvd å installere Windows da? Om minnepinnen er UEFI eller ikke spiller jo mindre rolle. Det viktige er jo hva Windows installasjonen ender opp som Du får ikke startet opp installasjon av UEFI om minnepinnen ikke støtter det. Får man ikke 4 partisjoner, er det ingen grunn til å fortsette, men heller avbryte og lage en annen usb boot pinne. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Oki. Takker for svar folkens. Da får jeg lage min egen minnenpinne med media creation media Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Må vel også installere via UEFI om du skal bruke en bootable NVMe om jeg ikke husker helt feil Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Ja, man booter ifra UEFI på minnepennen vel? Altså under oppstart, så starter man maskinen ifra UEFI og installerer derfra. Og resten ordner vel seg slev? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Jepp, velger boot device under oppstart slik som før, og der skal USB-pinnen ligge med UEFI som et alternativ, i min BIOS så står det i parentes Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Da trur jeg at jeg har funnet ut av det. Men må lage usb via media creation tool. Den orginale usb'en med windows på får jeg ikke opp som UEFI. Merkelige greier men, for det virker som UEFI boot filer og sånn ligger på usb'en Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Du lager bare USB ved at du laster ned image fra microsoft.com? Den fikser jo alt for deg med en gang Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Med orginal windows 10 usb så formaterer jeg harddisk og får kun to partisjoner, altså ikke uefi. Med egen laget usb via media creation tool, og velge uefi under oppstart, å ender opp med 4 partisjoner. Ja? Da bruker du den kjøpte hvis du ikke vil ha uefi og den du lagde selv hvis du vil ha uefi. Er du ikke i mål da ? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Hvilket HK har du btw? Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2017 Har Gigabyte z97 gaming 3 HK Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Ok. Det er mulig du må inn i BIOS og aktivere UEFI boot, ikke sikkert det står enabled som default på dette kortet. Dette finner du sikkert under "Boot options" eller lignende der inne. Jeg er ikke veldig kjent med Gigabyte UEFI, men jeg har dette som et valg på mitt HK, men det står på ved defaultGreit å sjekke i allefall Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2017 Jeg får opp dette? Hva bør endres evt for å få UEFI? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Den står riktig, så du skal få opp UEFI som valg når du velger å boote fra USB-pennen din Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2017 (endret) Oki, takk for svar. Er det noen av dem andre instillingene der jeg bør endra/stille på? Finner både Uefi og ikke når jeg booter via media creation usb'en, men den orginale windows 10 usb'en jeg kjøpte viser ikke uefi. Så er nok den orginale usb'en som det er noe galt med Edit: Hva er forresten fast boot og secure boot, denne kan skrus av eller på, står på nå Endret 15. februar 2017 av lasse_hansen87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå