Gå til innhold

Hvordan installere Windows 10 UEFI?

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Skal formatere maskinen min nå, pga jeg har kjøpt en ny SSD disk. Tenkte da å bruke den nye disken på 2TB som hoveddisk og min gamle på 500GB til lagring av diverse..

Har et gigabyte hovedkort.. Er det noe der jeg bør endre for å få UEFI?

​Før så har jeg laget en usb disk med windows 10, og valgt UEFI under oppstart av usbèn for så å installere Win 10. Er dette riktig måte?? Eller er det noe jeg bør gjøre anderledes?

Har forresten kjøpt en orginal windows 10 kopi med serial og USB.. Men la merke til nå nettopp at når jeg går inn for å starte opp fra usbèn, så finnes det ikke noe UEFI??? Men bruker jeg usbèn jeg laget selv så får jeg opp UEFI og en uten UEFI... Hmm.. Trenger hjelp folkens, kan man ikke bruke orginal windows 10 usb til å installere windows i UEFI mode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten har hovedkortet ditt UEFI "bios" eller Legacy BIOS, der du skal ha et veldig gammelt HK for å ikke ha UEFI.

Så skjønner virkelig ikke helt hva du er ute etter her. Er det ikke bare å starte pcen opp fra USB minnepennen med Windows 10, legge inn Win10 på ønsket disk og det er det?

Lenke til kommentar

Jo jeg ser den. Men når jeg starter opp maskinen med den orginale win 10 usb'en så finnes det ikke noe UEFI der. Men lager jeg en usb selv med media creation tool så får jeg opp "to" usb disker om jeg kan si det, da er den ene UEFI og den andre ikke.. hvorfor får jeg ikke opp UEFI med den orginale windows 10 usb'en?

Lenke til kommentar

Du har rett ang partisjoner, men igjen...hvilken praktisk betydning har det? Så lenge du legger inn Windows og Windows starter fra disken, hvilken betydning har det om du ev. har et par ekstra små skjulte partisjoner?

Kan være jeg er helt dum her, men ser virkelig ikke noen fordeler her. Dog hadde OS disken vært på mer enn 3 TB, så spiller UEFI inn, for du kan ikke ha en GPT disk som oppstartsdisk uten at du har UEFI boot.

Lenke til kommentar

Trudde det var en stoooor fordel å installere via UEFI jeg...

Nei, ingen andre fordeler enn GPT og ja, da tydeligvis Secure boot...

Du kan ikke ha secure boot uten UEFI, så noen rolle spiller det...

Secure boot er vel noe de fleste seriøse folk slår av uansett? Er jo bare en plage om du må installere OS på nytt. Eller skal bytte til et annet OS.

Lenke til kommentar

Secure boot er vel noe de fleste seriøse folk slår av uansett? Er jo bare en plage om du må installere OS på nytt. Eller skal bytte til et annet OS.

Hvor ofte gjør man det liksom? Secure boot funksjonen slå man enkelt av og på i UEFI "biosen" ved oppstart etter behov.

Lenke til kommentar

Har ingen ting å si på ytelsen, og 2 TB disk fungerer fint uten UEFI. Er jo ikke noe verre en at du bare prøver. Du ser jo fort om du kan bruke hele disken eller ikke. Så er det jo ev. bare å kjøre igang en ny installasjon. Men kan ikke se at dette skal by på noen problemer i det hele tatt. Tut å kjør

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mye raskere oppstart av maskinen, når man kjører UEFI.

Når man lager partisjoner, så skal der være 4 partisjoner under instalasjonsprosessen.

Får du ikke de fire partisjonene, har maskinen ikke startet opp med UEFI og eller mediumet du starter fra støtter ikke UEFI.

DVD-plater støtter UEFI, om du brenner den ISO filen du har lastet ned med media creation tool.

partitions.png

Lenke til kommentar

UEFI har vel litt mer å tilby enn secure boot og 3TB støtte vel? den bruker ikke bootloader, så du slipper det. er ikke mange windowsproblemer hvor windows ikke vil starte opp knyttet til MBR problemer? (og noen rootkits kan jo infisere mbr også). er vel derfor windows starter litt fortere med uefi og

Lenke til kommentar

Så en orginal windows usb med windows 10 støtter ikke UEFI? For usb'en jeg kjøpte med win10 får jeg ikke til å starte i UEFI.. hmm, merkelig. Ligger filer for UEFI på minnepennen virker det som, men den vil ikke starte opp i uefi.

Så hva bør jeg gå for folkens, uefi eller ikke? Isåfall får jeg ikke brukt orginal usb'en jeg kjøpte for den får jeg ikke til å starte uefi. Så må jeg opprette en egen usb, da får jeg valget mellom uefi eller ikke

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så en orginal windows usb med windows 10 støtter ikke UEFI? For usb'en jeg kjøpte med win10 får jeg ikke til å starte i UEFI.. hmm, merkelig. Ligger filer for UEFI på minnepennen virker det som, men den vil ikke starte opp i uefi.

Så hva bør jeg gå for folkens, uefi eller ikke? Isåfall får jeg ikke brukt orginal usb'en jeg kjøpte for den får jeg ikke til å starte uefi. Så må jeg opprette en egen usb, da får jeg valget mellom uefi eller ikke

Ikke all hardware støtter UEFI. Noen minnepenner fungere, mens ande gjør det ikke, så UEFI støtten må ligge i HW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...