Gå til innhold

Størrelse på Lerret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på anbefalt størrelse på lerret. Jeg skal kjøpe meg et lerret til en kjellerstue. Avstanden fra der lerretet kommer til å henge til sofaen(seeravstand) er rett under 4 meter. Hva er grei størrelse på denne avstanden. Blir 120" for stort?

Det kommer annpå hvor stort du vil ha det men jeg ville gått for noe i den størrelsen. I mitt tilfelle var det kastelengde på projektor som begrenset størrelse på lerret, i utgangspunktet bør du nesten ta det største du får plass til.

Før syntes folk 28" tv var for stort og nå er det vanlig med 40-50". Det er tilvenningssak.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Husk at du også skal ha plass til høytalere på siden. Litt avstand fra sideveggene til høytalere er også en stor fordel.

Man trenger ikke med riktig lerrets type, da man får lydtransparente som gjør at man kan plassere høyttalerene bak lerretet.

TS: Hvis du er usikker på størrelsen, kjøp en prosjektor som du kan justere størrelsen på, en som på den av standen den blir i fra veggen, ligger på 120" ca midt i justeringen på den. Og monter opp. Så bruk den rett på veggen uten lerret for å se hvilken størrelse du selv syntes blir passende. Du kan da nok justere deg minst fra 100" og opp til 138", så velger du lerret etter størrelsen du syntes blir behagelig. Det tar litt lenger tid før man får alt på plass, men slipper da å få noe feil.

Har en kompis som gikk for 120", og sitter på under 4m (3-3,5m tror jeg det var), og det var akkurat bra nok på 1080p, ikke for stort til at pixelene ble synlige, og ikke for stort for synsfeltet, men akkurat passe til at de fleste blir imponert. Prosjektoren hans står på ca 4,5 meter, som er ca 1 meter bak sitte posisjonen. (Sony HW-40 prosjektor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...