Glader Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hei, for litt over en drøy mnd siden byttet jeg i sammheng med eu godkjenning diverse deler på bilen. Mens jeg jobbet med å bytte ut fjærene og stag klarte jeg desverre å løsne driv-akselen ved et uhell på en av sidene på bilen. Dette resulterte i at det rant ut gir-olje. Det rakk å renne ut litt før jeg fikk dytta inn akselen igjen. (Umulig å estimere hvor mye som rant ut, kan være halv liter, 1 liter, 1 og en halv. vanskelig å si når det bare ligger svær flekk på gulvet)Monterte alt ferdig etc, gikk på biltema og kjøpte en 1 liter girolje til min Modell og fylte på. Skal nevnes at jeg ikke hadde noen form for anelse på hvor mye jeg skulle fylle da det er umulig å si hvor mye som rakk å lekke ut. Noe sier meg at jeg bare skulle ha fylt på hele literen/fylt til det hadde rent over. Dog ble jeg ikke anbefalt dette, men ble fortalt at jeg skulle prøve å fylle ca nøyaktig det samme som det lakk ut. Så nå kommer spørsmålet mitt, nå har det begynt å komme relativt "kraftige" mekaniske lyder som klart kan høres at kommer fra girkassen. Har hørt tidligere at dette skyldes lite girolje. Kan gire helt smertefritt, ikke noe slark, eller noe andre problemer. Fungerer fortsatt like bra som dagen jeg kjøpte bilen, sett bort ifra de mekaniske lydene som kommer. Har ikke lyst til å kjøre bilen mer slik da det virker som lydene bare blir mer og mer kraftige. Lurer da på om det faktisk er så enkelt at jeg kan kjøpe mer girolje og peise på til det sier stopp /renner over?Kjører en Peugot 307 2005 Mod gått 120 000 Km Aldri vært noe feil med girkassen siden den rulla ut fra fabrikken til jeg tulla det til med driv-akselen. Bilen har ikke hengerfeste heller, så kan ikke se for meg at girkassen allerede sier takk for seg. Takker for svar! Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Nei du kan ikke bare fylle på sånn ca eller til det renner over. Det vanligste å gjøre på girkasser på franske biler er at det er en tappeskrue i bunn av girkassa. Først tappes hele girkassa for olje, også må det etterfylles ved hjelp av egen påfylling o.l i toppen av girkassa. Da fylles det på den riktige mengden som blir oppgitt av bilprodusenten, så da må du finne ut via Peugeot forhandleren din hvor mye olje det går på den girkassa. Lenke til kommentar
Glader Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Nei du kan ikke bare fylle på sånn ca eller til det renner over. Det vanligste å gjøre på girkasser på franske biler er at det er en tappeskrue i bunn av girkassa. Først tappes hele girkassa for olje, også må det etterfylles ved hjelp av egen påfylling o.l i toppen av girkassa. Da fylles det på den riktige mengden som blir oppgitt av bilprodusenten, så da må du finne ut via Peugeot forhandleren din hvor mye olje det går på den girkassa. Endte opp med å gjøre det i dag. Kjøpte ny olje og erstattet den gamle i samme slengen. De mekaniske lydene kan sies ble 95% borte, var alt for lite girolje(epic fail med første etterfylling, skulle gjort det ordentlig første gangen). Kommer dog en veldig liten rar lyd når jeg slipper gassen, uansett gir. For se etter en god stund kjøring. Takk for svar. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 Er du sikker på at det var girolje som rant ut? Indre drivknuter bruker å være innsatt med fett. Hvis drivknuten har blitt kjørt tørr i over en måned, så kan det være her ulydene kommer fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå