Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hva er reglene for ryggelys?


Carpe Dam

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med miserabelt ryggelys, og kunne tenke meg å installere noe med litt mer oompf. Spørsmålet er bare hva jeg har lov til å installere? Det er veldig lett å finne ut av kravene for fjernlys, men jeg klarer ikke å bli klok på begrensningene bakover.

 

Jeg kunne tenke meg å installere noe som gav bredt lysbilde litt høyt på bilen, kanskje innenfor bakruta? (X-trail 2. gen.). Er det bare å få tak i et par LED flomlys som ikke er altfor hissige og koble disse på ryggelyset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest lovlige er og montere de på en egen bryter. 

Det er heller ikke noe særlig at du monterer ekstra lys rett fra ledningen på eksisterende lys. Skal du ha gjort det ordentlig, så må det brukes eget rele hvor du henter styrestrømmen til releet via ledningen til ryggelyset. 

 

Om det kobles slik at tennes samtidig som ryggelysene så vil du få mangel pga feil antall ryggelys. 

 

Den lovlige løsningen blir da å koble de på en egen vippebryter som du monterer inni bilen. 

Da regnes det som arbeidslys og da er det helt andre regler. Du kan ha så mye arbeidslys på bilen du vil så lenge det kan betjenes med egen bryter og bryteren er merket med hva den går til. 

 

Det finnes mange forskjellige lamper. Har selv montert på min egen bil, da oppunder bakfangeren. 

http://www.ledmyway.no/shop/product/slimline-v2-40w-ryggelys-cree-combo?tm=&sm= 2 sånne har jeg montert og det lyser veldig bra bakover om du ser på bildene som er lagt ved produktet. 

Lenke til kommentar

Det der så ut for veldig bøse lykter, jeg vurderer noe slikt forover men bakover trenger jeg ikke mer enn godt sidelys en femten-tjue meter.

 

Er LED-lamper fra Kinabay verdt pengene, eller blir det for mye grå hår?

 

Edit: Ramlet over noen som påsto at reglene for ryggelys var en eller to, ingen spesifisert lysstyrke, men om det kobles som arbeidslys i styrekretsen til ryggelysene med lysende bryter så er vel antallet fritt frem...

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
Det er helt spesifikke krav for arbeidslys.

 

ARBEIDSLYS

 

 

8.

 

Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.

 

 

8.1

 

Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.

 

 

8.2

 

Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

 

 

8.3

 

Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lenke til kommentar

Så lenge det er koblet sånn at det kan tennes samtidig som ryggelysene går på, så kommer du fortsatt innunder regelen med feil antall ryggelys. 

Er mye å velge i på Ebay når det kommer til lys. Problemet der er at du ikke vet hvor bra det lyser. Om du skal ha 15-20 meter med ryggelys så bør du ikke velge noen med svakere lysstyrke enn de jeg sendte til deg. De er mye mindre i virkeligheten enn det de ser ut på bildet. 

 

http://www.ledmyway.no/shop/product/10w-mini-pod-cree-xm-l?tm=&sm= 

En annen type som du kan se bilde av hvordan den lyser. 

Lenke til kommentar

Jeg vet at Arctic Trucks deaktiverer de originale ryggelysene og moterer på to rimelig kraftige saker under bakfangeren eller hvor du nå vil ha det. Kan si at det ga en syk forskjell.

 

Ellers står det ganske greit i forskriften hva som gjelder:

 

§ 28-5.Lysutstyr som bil kan ha

 

RYGGELYS
9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
 
9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
 
9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
 
9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
 
9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.

 

 
9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Ellers står det ganske greit i forskriften hva som gjelder:

 

§ 28-5.Lysutstyr som bil kan ha

 

Mange takk for hjelpen. Jeg har lett etter den lovteksten der, for jeg er også i markedet for bedre lys bakover, og har drevet å oppgradert det eksisterende lyssystemet på bilen min ('08 VW Caddy) både forover og bakover de siste ukene.

 

...Og jeg ser, etter reglene, at jeg vil være i skikkelig trøbbel ved neste kjøretøykontroll! ^^

 

Jeg har fått ettermontert 2 ekstra lykter på innsiden av varerommet, og disse har passert tidligere kontroller uten problemer.

Men nå har jeg skiftet ryggelyspærene til LED, og oppgradert fra whatever-China imports 5mm LED samling jeg før hadde som ekstralys til...vel, dette:

https://1drv.ms/f/s!AuFMZD__7mN2iRTzqUszrpgpGfsM

De gamle ekstralysene er avbildet på DSC01452_.jpg

 

Totalt 4280 Lumen spredd utover ca. 10x40 meter bak bilen.

 

Nå kan de øvre lyktene justeres i høyderetningen, og det er ikke noe problem å sette på en egen bryter...noe det ser ut som jeg må gjøre.

Det er også koblet med eget ledningsnett fra batteri pluss rele - men alt lyset er koblet på giret, og slår inn når bilen settes i revers.

 

Slik det ble etter å bare ha skiftet pærene, så kan jeg strengt tatt fjerne ekstralysene. Vel, jeg får tenke på det.

Men det har gått fra å måtte bruke bremsen for bedre lys bakover til skikkelig flombelysning.

 

Gikk fra halogen til LED med blinklysene foran og bak også (Image9.jpg - standard til høyre, LED oppgradering til venstre). Og skal gjøre det samme med bremselysene så snart jeg får tak i LED-pærer med rødt lys.

 

Siste oppgradering som ble gjort var skiltlysene...som nå kan omtrent fungere som ryggelys hvis jeg må.

 

Og best av alt: ingen CAN-BUS feil noe sted! :thumbup:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Ikke sikkert det trenger å bli et problem. Med å sette på egen bryter slik at lyset kan slåes av og på uavhengig av girposisjon, burde det gå greit? Slik at det blir å betrakte som arbeidslys?

Jeg har iallfall fått OK på fremoverrettede arbeidslys ("arbeidslys") som var koblet på fjernlyset men og via separat bryter, slik at en kunne få lås i de uten at fjernlys sto på, og at det gikk å bruke fjernlys uavhengig av arbeidslysene. Det samme burde vel funke på lys rettet bakover?

Lenke til kommentar

Ja, da er det per definisjon arbeidslys. Solgte slike løsninger der man trykket på en knapp for å få flomlys bakover, både på taket på varebiler, innvendig i varerom og på planbøyle på Amarok. Men nå er det en liten stund siden så jeg tar ikke høyde for at BT har høyere fokus på dette i dag.

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Ikke sikkert det trenger å bli et problem. Med å sette på egen bryter slik at lyset kan slåes av og på uavhengig av girposisjon, burde det gå greit?

 

Det var en spennende tanke! Skal sjekke ut det nærmere ved anledning.

 

Det var ikke jeg som koblet det opp (ble gjort på verksted, spontant ønsket gjort sammen med annet arbeid/feilsøking på det elektriske anlegget), men det hadde vært greit å ha lyset på en egen bryter, gjerne inne i bilen (dashboard/midtkonsoll).

 

Hadde vært særlig gøy å ha på en egen bryter når en bil kjører altfor tett innpå. :devil:

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke monter som arbeidslys. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ligget bak traktorer og lastebiler med arbeidslyset på. Forskriften sier at bryter skal ha lys som indikerer at lysene er på, men likevel er det mulig å overse.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Vær så snill, ikke monter som arbeidslys. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ligget bak traktorer og lastebiler med arbeidslyset på. Forskriften sier at bryter skal ha lys som indikerer at lysene er på, men likevel er det mulig å overse.

 

Tell me about it...

 

Jeg bor på landet, hvor det er flere traktorer enn biler. Og de fleste av dem gjør en eller flere av følgende: kjører med tente arbeidslys, kjører uten frontlys/kjørelys, bruker aldri blinklys.

 

Så ja, planen er en bryter med lys i, nettopp for å være sikker på at utilsiktet aktivering blir til et minimum.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Kommer det ingen biler i mot, sett på fjernlys

Lysene vil da ikke blende like mye

 

Når du rygger? 

 

Til TS: Jeg har originale ryggelys på min V70III, de lyser helt ok, men det hjelper uuuuutrolig mye å skru av nær/fjernlys for å ikke bli forstyrret/blendet av lyset foran bilen. 

 

På min tidligere Audi A4 B5 monterte jeg to LED ryggelyspærer med projector/linse på enden av pæra. De gjorde virkelig underverker, og på EU ble ikke det notert i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vær så snill, ikke monter som arbeidslys.

Høres for din del ut som du bør ønske å ikke kjøre i Tynset-området. ;)

 

Jeg tenker å montere en slik:

https://www.ekstralys.no/lazer-led-triple-r-750-sort?art=LZ00R4-ELITE

 

...som "arbeidslys" på taket, vendt fremover.

 

Naturligvis med egen bryter (med lys) for å holde de på det lokale Satans Veivesen kontoret fornøyde.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...