Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble xp -> 95 via krysset tp, hvordan ?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få tilgang til en gammel win95 maskin via en krysset tp-kabel fra min xp-pro maskin. Men jeg får ikke kontakt. :wallbash:

Oppsettet på xp'n har jeg sånn passe oversikt over, men hvordan skal win95 settes opp ?

Prøvde å søke litt på forumet men fant ikke noe som hjalp.

Noen som kan hjelpe ?

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vel gå bra dersom du setter opp begge med fast ip, f.eks. 10.10.10.1 og 2.

Dersom du skal ha tilgang til xp fra 95 så må du vel også enable guest på xp.

Husk å skru av brannmurer dersom du ikke får kontakt, da jeg har opplevd problem med de sammtidig som man setter opp et lite nett.

Lenke til kommentar
Skal vel gå bra dersom du setter opp begge med fast ip, f.eks. 10.10.10.1 og 2.

Dersom du skal ha tilgang til xp fra 95 så må du vel også enable guest på xp.

Husk å skru av brannmurer dersom du ikke får kontakt, da jeg har opplevd problem med de sammtidig som man setter opp et lite nett.

Joa, men hvordan setter jeg fast ip i win 95 ? XP har jeg noenlunde kontroll over, men den win 95 maskinen setter grå hår i hodet på meg :cry: Finner jo ingenting der, annet enn utdaterte opsjoner som f.eks. modem tilkobling og filoverføring via com-port...... :thumbdown:

Hjelp til å løse dette blir satt stor pris på :thumbup:

Lenke til kommentar

Teknisk sett går dette fint.

I kontrollpanel på 95- maskinen sørger du for at du har følgende:

Påloggingsklient, klient for Microsoft Windows

Kort, nettverkskortet ditt med riktige driver lagt inn

TCP/IP- protokoll

IP-en legger du inn ved å velge egenskaper på IP- protokollen.

Videre må du sørge for at begge maskinene tilhører samme arbeidsgruppe.

Det er lettere å jobbe med dette hvis du deler ut en mappe eller disk fra begge maskinene. Deling av mapper/skrivere må aktiveres på 95- maskinen.

Lykke til..

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Kan du skrive "winipcfg" i "Run"/"Kjør" under start?

(Eller er dette kun win98 også?)

Grei måte å se om du har tcp/ip hvis det fungerer.

Her er en guide på hvordan TCP/IP protocol'en installeres, etterpå er det bare å legge inn IP på TCP/IP under Properties, og 255.255.255.0 som netmask hvis det ikke er satt.

Bruk ping commando'en før du begynner å knote etter å få kontakt, sparer deg for en del tid. Ingen reply på ping == ingen vits å gå videre med å prøve å kontakte den andre maskina. (I command vinduet, "ping 10.0.0.2" f.eks, sikkert unødvendig å nevne, men tilfelle noen andre på et senere tidpunkt lurte hva jeg mumlet om).

Istedet for å prøve å finne datamaskinen er det som regel lettere å gå på start -> run og skrive " \\10.0.0.2 " på win xp maskina hvis 10.0.0.2 er IP på win95 maskina. Går vel ann å bruke " \\10.0.0.2\C$ " for å få tilgang til hele greiene på C:\, bare å endre bokstav til den driven du vil ha.

edit: glemte å legge med link til guiden, doh, TCP/IP Guide

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...