Gå til innhold

Sony slipper 4K-Blu-ray-spiller som ikke koster skjorta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dette egentlig kalles en bra pris, når Xbox One S koster $260, og kan spille spill i tillegg til UHD BD?

Xbox One spiller av i mye lavere bitrate enn dagens bluray-spillere. Da bitraten er så lav, så kan man like så godt laste ned filmen fra internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan dette egentlig kalles en bra pris, når Xbox One S koster $260, og kan spille spill i tillegg til UHD BD?

Xbox One spiller av i mye lavere bitrate enn dagens bluray-spillere. Da bitraten er så lav, så kan man like så godt laste ned filmen fra internett.

Bitraten har ingenting med spilleren å gjøre, men avhenger av hvordan platen er kodet, så skjønner ikke helt hva du prøver å si.

Lenke til kommentar

Bitraten har ingenting med spilleren å gjøre, men avhenger av hvordan platen er kodet, så skjønner ikke helt hva du prøver å si.

Yes, the picture and sound quality is passable, but the console doesn't make the most of the new 4K disc format. A comparison with dedicated players from Samsung and Panasonic makes that all too clear.

Read more at http://www.whathifi.com/news/no-xbox-one-s-isnt-very-good-4k-blu-ray-player#eZCljdKOTFZxJYVS.99

you won’t be able to enjoy object-based surround-sound formats such as Dolby Atmos and DTS:X which need to be bitstreamed to a compatible amp.

Read more at http://www.whathifi.com/microsoft/xbox-one-s/review#XiiwItuMLfJawsGD.99

De sier også at det ikke blir like mye nyanser som en dedikert blurayspiller, samt at man mister litt av punchen i HDR.

Det er sikkert fremdeles et greit valg som en avspiller for mange, men hvis man har en av de beste tvene med HDR eller man har stort anlegg med dolby atmos osv., utgår den nok som et valg i hjemmekinoen.

Lenke til kommentar

Omtalen never ikke bitrate med ett ord - bare sier at den når ikke helt opp til Panasonic DMP-UB900. Siden vi tross alt snakker om digitale signaler skal det ikke være betydelig forskjell i bildekvalitet, kanskje et kalibreringsproblem? Whathifi er de eneste som stiller seg kritisk til bildekvaliteten som jeg har klart å finne, så jeg stiller meg egentlig spørsmål ved testmetodikken deres. Hvis du forøvrig absolutt vil ha bitstreaming av Dolby Atmos og/eller DTS:X, kommer det senere i år med en oppdatering, sannsynligvis i april.

Lenke til kommentar

Det kan være forskjell på bildet mellom spillere, om de gjør behandling av bildet feks. Men når jeg ser det røret de lirer av seg om lyd, så vekter jeg ikke deres uttalelse om bilde særlig sterkt.

AtW

Når de transkoder lyden vil det jo være tap av lydformater, som nok både kan slå ut på hva som "høres" (subjektivt), men også hvordan og hvilke lydkanaler som brukes for de med veldig dyre recievere og mange høyttalere.

Jeg personlig bruker Sonos Playbar og hadde neppe hørt forskjell, så fremt det ble transkodet om til 5.1. Men kan tenkes at jeg hadde sett forskjell på HDR mot min 65" LG Oled.

Skal sies at jeg ikke har en blurayspiller i dag (med unntak av PS4, uten 4k) og neppe kommer til å kjøpe en blurayspiller. Jeg er mer tilhenger av strømmingen i tiden fremover, selv om det neppe gir 100% av kvaliteten et fysisk medie gir (i nær fremtid).

Men hypotetisk sett - hvis - jeg skulle kjøpt en bluray spiller, hadde jeg nok ikke vurdert xboxen. Den er sikkert helt grei som blurayspiller også, men hele greien er at hvis jeg skal kjøpe noe slikt, vil jeg maksimalisere utbyttet og helst ikke ha en konsoll med viftestøy :-P

Lenke til kommentar

Det kan være forskjell på bildet mellom spillere, om de gjør behandling av bildet feks. Men når jeg ser det røret de lirer av seg om lyd, så vekter jeg ikke deres uttalelse om bilde særlig sterkt.

AtW

Når de transkoder lyden vil det jo være tap av lydformater, som nok både kan slå ut på hva som "høres" (subjektivt), men også hvordan og hvilke lydkanaler som brukes for de med veldig dyre recievere og mange høyttalere.

Nei det vil det ikke, ikke om man decoder til PCM, det kan selvfølgelig være forskjell om det er et annet lydspor, men det er ikke det de snakker om.

AtW

Lenke til kommentar

Omtalen never ikke bitrate med ett ord - bare sier at den når ikke helt opp til Panasonic DMP-UB900. Siden vi tross alt snakker om digitale signaler skal det ikke være betydelig forskjell i bildekvalitet, kanskje et kalibreringsproblem? Whathifi er de eneste som stiller seg kritisk til bildekvaliteten som jeg har klart å finne, så jeg stiller meg egentlig spørsmål ved testmetodikken deres. Hvis du forøvrig absolutt vil ha bitstreaming av Dolby Atmos og/eller DTS:X, kommer det senere i år med en oppdatering, sannsynligvis i april.

Det var ikke jeg som sa noe om bitrate, jeg bare Googlet noen tester av Xbox som bluray 4k spiller og fant da en (av mange) kilder som påpeker flere ting rundt kvaliteten.

Det kan være stor forskjell i kvalitet på forskjellige avspillere, selv om de kan lese samme platen.

Nå er jo spørsmålet hvordan man måler kvaliteten på et "digitalt signal" som du sier, men i bunn og grunn vil det være prosessorer og logaritmer som bearbeider og prosesserer bildestrømmen. Det vil også alltid være valg gjort under produksjonen for å holde kostnader innenfor gitte rammer, jeg har for eksempel alltid savnet HDMI CEC fra tunerne til ADB (Canal Digital). CEC mangler vel også fra Xbox (men jeg har ikke Xbox). Det er for meg en veldig viktig funksjon, som jeg har brukt i veldig mange år :-)

Lenke til kommentar

Jeg tror du mener "algoritmer" :). Algoritmene for å dekode lyd og bilde er definert i standarden, så der skal det ikke være noen forskjell. Når det gjaldt DVD var mye av kvalitetsforskjellen mellom spillere fordi de 1. måtte konvertere signalet til analogt, og 2. hvis kildematerialet var av dårlig kvalitet, var noen spillere bedre til å behandle det for å gjenskape mest mulig av originaldetaljene.

Det kan også være små programmeringsfeil i dekoderimplementasjonen som gjør at man får artefakter ved enkelte forutsetninger - Xbox One hadde visstnok det i starten, men disse skal ha blitt rettet opp. I tillegg har den hatt en del andre problemer med f.eks. HDR, som også har blitt rettet opp http://gizmodo.com/bugs-are-ruining-the-movie-experience-on-xbox-one-s-1786995968 . Det er mulig at det er det som kan ha vært årsaken til at den gjorde det så dårlig i testen.

Xbox One støtter forøvrig CEC nå. Viftestøy må du nok personlig vurdere.

Lenke til kommentar

Jeg tror du mener "algoritmer" :). Algoritmene for å dekode lyd og bilde er definert i standarden, så der skal det ikke være noen forskjell. Når det gjaldt DVD var mye av kvalitetsforskjellen mellom spillere fordi de 1. måtte konvertere signalet til analogt, og 2. hvis kildematerialet var av dårlig kvalitet, var noen spillere bedre til å behandle det for å gjenskape mest mulig av originaldetaljene.

Det kan også være små programmeringsfeil i dekoderimplementasjonen som gjør at man får artefakter ved enkelte forutsetninger - Xbox One hadde visstnok det i starten, men disse skal ha blitt rettet opp. I tillegg har den hatt en del andre problemer med f.eks. HDR, som også har blitt rettet opp http://gizmodo.com/bugs-are-ruining-the-movie-experience-on-xbox-one-s-1786995968 . Det er mulig at det er det som kan ha vært årsaken til at den gjorde det så dårlig i testen.

Det vil ikke være identisk bilde hvis du tar en spiller fra Sony og en fra Samsung, en fra Denon osv., når de har forskjellige måter å prosessere bildene på, har forskjellig maskinvare (ytelse til prosessor osv). Det vil de fremdeles gjøre uavhengig av om de sender videre digitalt.  

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Det vil ikke være identisk bilde hvis du tar en spiller fra Sony og en fra Samsung, en fra Denon osv., når de har forskjellige måter å prosessere bildene på, har forskjellig maskinvare (ytelse til prosessor osv). Det vil de fremdeles gjøre uavhengig av om de sender videre digitalt.

Bildebehandlingen til individuelle spillere har bare noe å si på kildemateriale som inneholder 1080i eller 570i/480i (m.a.o. dårlig kildemateriale, som jeg allerede har nevnt) - det meste som utgis på BD derimot er 1080p, for ikke å snakke om på 4K da det blir enda mer poengløst. Noen spillere har også funksjoner for støyreduksjon og detaljeforbedring/oppskarping som kan slås på, men dette er også noe mer egnet for dårlig kildemateriale. For vanlige kvalitetsproduksjoner av f.eks. Hollywood-filmer vil det ikke være noen forskjell på en dyr eller billig BD/UHD-spiller.

Lenke til kommentar

Det er vel problemet med markedet i dag:

4x-res.jpg

Desverre er det ikke slik praksis, muligens man kan se forskjell på noen filmer, men det er nok få tilfeller bildet er så forskjellig i dag.

Lettere å merke forskjell på svak 720p youtube film og en god 4k eller høyere.

Er vel mest HDR og laseren tåler mere riper\støv før bildet hakker eller lyden blir dårlig.

Eller spilleren har kort levetid, noe som kan være tilfelle på en billig blueray. Eller være treg på apper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...