Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man noen rettigheter ved virksomhetsovertakelse?

Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden som innleid arbeidskraft på et universitet, og har jobbet der i snart åtte år. Hvert fjerde år har universitetet anbud på innleide, private tjenester, og jeg må igjen innstille meg på konsekvensene av at bedriften jeg jobber for kanskje ikke vinner anbudet. 

Spørsmålet mitt er derfor hvilke rettigheter jeg har, dersom bedriften ikke vinner anbudet. Både jeg og min samboer jobber turnus, og vi har barn i barnehage. Jeg er derfor avhengig av å bare jobbe natt (slik jeg gjør i dag), eller ha en 08-16 jobb. Har jeg pga min ansiennitet lov å "kreve" en av 08-16 jobbene i bedriften, dersom vi ikke vinner? La oss si at han som sitter i den stillingen kun har jobbet noen måneder i bedriften.

Hva skjer dersom en virksomhetsovertakelse blir aktuelt? Kan det aktuelle selskapet som vinner anbudet bestemme seg for å beholde noen av oss, og ansette noen av sine egne, eller må alt av nåværende ansatte beholdes i en slik situasjon? 

Det er forøvrig snakk om en døgnbemannet tjeneste hvor vi alltid er tre stykker på jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som vekterbransjen!

Av erfaring pleier den nye virksomheten å tilby de dyktige eller de som kunden mener er gode ansatte i den gamle virksomheten, en jobb i ny virksomhet. Så vidt meg bekjent har du ikke et krav om å få jobb i ny virksomhet.

Det gamle selskapet pleier å forsøke å finne nye jobber til alle, så langt det lar seg gjøre. Avhengig av hva selskapet har av tilgjengelige stillinger så kan du i værste fall bli tilbudt en deltidsjobb, om du ikke ønsker dette må du finne deg noe nytt.

Det er hvertfall slik jeg forstår det

Lenke til kommentar

Av erfaring pleier den nye virksomheten å tilby de dyktige eller de som kunden mener er gode ansatte i den gamle virksomheten, en jobb i ny virksomhet. Så vidt meg bekjent har du ikke et krav om å få jobb i ny virksomhet.

Fylkeskommunen lyser ut anbudskonkurranse om busstransporten i fylket. Vinneren er forpliktet til å ansette sjåførene som kjørte for det forrige busselskapet. Så praksis varierer, ser det ut til.

Lenke til kommentar

Fylkeskommunen lyser ut anbudskonkurranse om busstransporten i fylket. Vinneren er forpliktet til å ansette sjåførene som kjørte for det forrige busselskapet. Så praksis varierer, ser det ut til.

Skjønner.

Saken er at anbudet stiller krav til kompetanse. Som en tidligere nevnte i denne tråden, så er det snakk om vaktvirksomhet. Kunden krever fagbrev, som igjen gjør at man må dokumentere hvem man vil ansette i det anbudet legges inn. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Saken er at anbudet stiller krav til kompetanse. Som en tidligere nevnte i denne tråden, så er det snakk om vaktvirksomhet. Kunden krever fagbrev, som igjen gjør at man må dokumentere hvem man vil ansette i det anbudet legges inn. 

Merkelig. Fagbrev er det normale også for bussjåfører (i tillegg til rett type førerkort, så klart). Uansett må det jo være anledning til å rekruttere erstattere for vakter som slutter, så den dokumentasjonen er ikke så mye verdt.

Lenke til kommentar

Skjønner. Saken er at anbudet stiller krav til kompetanse. Som en tidligere nevnte i denne tråden, så er det snakk om vaktvirksomhet. Kunden krever fagbrev, som igjen gjør at man må dokumentere hvem man vil ansette i det anbudet legges inn. 

Merkelig. Fagbrev er det normale også for bussjåfører (i tillegg til rett type førerkort, så klart). Uansett må det jo være anledning til å rekruttere erstattere for vakter som slutter, så den dokumentasjonen er ikke så mye verdt.

Det er ikke et krav av absolutt alle må ha fagbrev, men av de som jobber fulltid, så er det ønskelig at flest mulig har det. Det gjøres selvfølgelig unntak om det ved spesielle anledninger og sykdom må brukes vikarer. 

Lenke til kommentar

Heile kapittel 16 i arbeidsmiljølova omhandler dine rettigheiter ved virksomheitsoverdragelse.

Men så er spørsmålet om dette er ein virksomheitsoverdragelse? Basert på dei opplysningane som du har gitt så er vell dette ein vanlig situasjon der eit selskap ikkje får fornya sin avtale, og eit heilt anna selskap kjem inn og erstattar det forrige.

Då er det ikkje ei virksomheitsoverdragelse.

Du har sjølvsagt fortsatt rettigheiter og du er fortsatt ansatt hos det selskapet som ikkje fikk fornya kontrakta, men arbeidsgiver vil som oftast ha saklig grunn til oppsigelse når arbeidet forsvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heile kapittel 16 i arbeidsmiljølova omhandler dine rettigheiter ved virksomheitsoverdragelse.

Men så er spørsmålet om dette er ein virksomheitsoverdragelse? Basert på dei opplysningane som du har gitt så er vell dette ein vanlig situasjon der eit selskap ikkje får fornya sin avtale, og eit heilt anna selskap kjem inn og erstattar det forrige.

Då er det ikkje ei virksomheitsoverdragelse.

Du har sjølvsagt fortsatt rettigheiter og du er fortsatt ansatt hos det selskapet som ikkje fikk fornya kontrakta, men arbeidsgiver vil som oftast ha saklig grunn til oppsigelse når arbeidet forsvinner.

Er du sikker? På Altinn står dette:

Med virksomhetsoverdragelse menes overføring av en selvstendig enhet som beholder sin identitet etter overføringen. Det er ikke bare salg av virksomheten som omfattes av begrepet "overdragelse". Også utleie, overdragelse som ledd i et arveoppgjør samt overgang til ny driver i forbindelse med anbudsutsettelser er eksempler på forhold som omfattes av reglene om virksomhetsoverdragelse.

Lenke til kommentar

Opphør av en kontrakt fordi det inngås ny kontrakt med en ny bedrift omfattes ikke av virksomhetsoverdragelsesbegrepet. Virksomhetens identitet består i den gamle bedriften selv om oppdraget opphører. Den nye bedriften trer inn i en kontrakt med kunden, ikke med gammel bedrift.

Lenke til kommentar

Opphør av en kontrakt fordi det inngås ny kontrakt med en ny bedrift omfattes ikke av virksomhetsoverdragelsesbegrepet. Virksomhetens identitet består i den gamle bedriften selv om oppdraget opphører. Den nye bedriften trer inn i en kontrakt med kunden, ikke med gammel bedrift.

Skjønner. Har dette en praktisk betydning i motsetning til en virksomhetsovertakelse? At det nye selskapet beholder de gamle ansatte høres i grunn ganske likt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...