AnonymDiskusjon Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Jobber i et stort firma med 2000+ ansatte, og vi har 5 divisjoner/branches som gjør forskjellige ting, og heter forskjellige ting. F.eks *firmanavn* jernbane. *firmanavn* bygg. *firmanavn* telecom. Det er samme firma, men om jeg som jobber i en av disse branchene gjør noe for en annen så skrives det timer, og faktureres. Er det ikke samme firma? Da lurer jeg på en ting, gjelder taushetsplikt og bedriftshemmeligheter på tvers av disse divisjonene? Eller må jeg passe på hva jeg deler av sensitiv info? Anonymous poster hash: 342a3...2b0 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Spørsmålet om taushetsplikt kan du nok med fordel spørre sjefen din om. Det er mange grunner til at man gjør det slik du beskriver. Jeg vil anta at disse "divisjonene" du beskriver er satt opp som egne selskaper (som alle er søsterselskaper, dvs. de har alle samme aksjonær). Fordelene med dette er mange: For det første risikerer man ikke at store tap i byggvirksomheten velter hele lasset, man kan da (i verste fall) slå byggvirksomheten konkurs uten å tape jernbanevirksomheten. Det vil også være mulig å selge unna jernbanevirksomheten alene, uten at dette påvirker telecomvirksomheten. Hvis de forskjellige datterselskapene er hjemmehørende i forskjellige land, kan man også oppnå enkelte skattefordeler ved å overbetale for tjenester som er ytt i lavskatteland. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Internfakturering er vanlig for å synliggjøre verdiskapning også når verdiskapningen skjer innad i firmaet, og også for å se hvor man har ressurser til overs, og hvor man trenger dem. La oss si at du jobber 40 timer i uka, fakturerer 20 timer ut, fakturerer 15 timer innad i firmaet, og har 5 timer egenadministrasjon. Her er det en viss forskjell fra når divisjonssjefen ser at du fakturerer 20/40 timer (50 %) og at du fakturerer 35/40 timer (88 %). Det vil også være aktuelt hvis den andre divisjonen fakturerer ut til kunde. Da må de også ta med kostnader de har hatt til din divisjon. I et lite firma vil jeg, som jobber med generell rådgivning, ha oversikt over at Herr Brun som er en erfaren transaksjonsadvokat faktureres med 5800 kr per time. I et større firma må dette systematiseres. Det kan gjøres på flere måter, og internfakturering er en av dem. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Har vært borti at konsern med flere avdelinger/lokaliteter kan sentralisere økonomitjenester til morselskapet. Da vil det å ta seg betalt for disse tjenestene fra de andre avdelingene (som er egne selskaper) være en del av å finansiere disse tjenestene. Alternativet ville vært at hver avdeling har egen økonomifunksjon og måtte betale lønn. Det samme gjøres med ofte ved at en bedrift består av et eiendomselskap og et driftselskap. Driftselskapet betaler husleie til eiendomselskapet og driftselskapet fakturerer gjerne eiendomselskapet hvis dem utfører arbeid på eiendommen. Det kan brukes som en form for konkursbeskyttelse der man beholder lokalene hvis driftselskapet går konkurs. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Dette gjøres for å synliggjøre kostnader og inntekter i de forskjellige avdelingene. Alternativet - at alt går i en pott - ville gjort det umulig å holde styr på ett firma i en den størrelsen du antyder. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 Det kan også være viktig for konsern eid av en eller flere kommuner med selskaper som driver med både lovpålagte oppgaver og i fri konkurranse. Internprising, anbudsregler osv må være på stell. Anonymous poster hash: c0152...a1a 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå