Gå til innhold

TEST: HTC U Ultra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg leser en artikkel der nye telefoner blir annonsert eller testet, kjenner jeg litt oppgitthet når nye apper og software finner veien inn i en telefon. Android markedet har blitt kjedelig med årene merker jeg.

Nå har jeg hatt såkalte smarttelefoner med appstøtte siden tiden med nokia og s60 plattformen, og merker at jeg lider av app fatigue etter så mange år med testing og bruk.

Da android kom, var det veldig gøy og spennende med alle de tulle-appene som fant veien til markedet. Alle som i teori og praksis viste brukeren hva telefonen i seg selv kunne brukes til, nå går det kun igjen med de samme faste jeg har brukt de siste 2-3 årene.

Bank, finn, kino, easypark, digipost med mer.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen nå som det kommer enda flere apper, da som AI for å holde styr på alle de andre appenes forbruk osv. Jeg syns google burde stille krav til alle apputviklere sånn at android klarer å måle strøm og ressursforbruk av enhver app, sånn at en bruker vet når og hvilken app det er som sluker batteri og ressurser på telefonen. I dag er det sånn at man må avinstallere/installere en og en app for å finne ut hvilken en det er som synder kraftig.

Personlig ønsker jeg meg en telefon som er absolut _helt_ nedstrippet for apper når man kjøper ny. Instillinger, meldinger, telefon/ringe app, galleri, kamera og google play holder. Resten burde vært frivillig å installere.

Så kommer vi til hardware. Der har det vært lite revolusjon siden 2010, kun evolusjon. Små steg i retning tynnere telefoner, større skjermer og et par nye trådløse standarder har funnet veien inn i varmen. HTC tror jeg bør bytte ut et par toppledere, for der i gården har det virkelig stagnert etter storhetsdagene.

Det gjelder også de andre produsentene. Det har vært magert med utvikling og nytekning føles det ut som.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli skuffet over HTC, har selv hatt en HTC One m7, fabelaktig telefon. De nye ligner mer og mer på en Samsung og har mistet den følelsen av kvalitet som de hadde med HTC One.. :(

Endret av Colonel doT.
Lenke til kommentar

Overgang fra "noe" til "noe annet" vil alltid være mer sort/hvitt, jeg husker selv overgangen fra S60 til Android.
Symbian var et kjedelig OS uten noen apper, Android var fleksibelt og hadde drøssevis av muligheter, selv i tidlige versjoner kunne man bytte tastaturet/ordbok, bytte skallet osv.

Men i 2010 var det Android 2.2, som er veldig forskjellig fra Android 7.x, i tillegg er maskinvaren veldig forskjellig.
Kan godt tenkes at man ikke legger merke til det, siden man kjøper ny telefon innimellom, men tar du en Android 2.2 telefon fra 2010 og sammenligner den med en av de beste Androidtelefonene fra 2016-2017 vil man nok merke at det har faktisk skjedd veldig mye.

Operativsystemet har blitt mer modent, grensesnittet bedre og mer fleksibelt, mer effektivt, bedre på strømsparingsfunksjoner o.l.

Dette med å se hvilke apper som bruker strøm har jo vært i Android i mange versjoner, men i 7.x kan man også videre optimalisere hvordan Android sparer strøm.

Men det skal godt gjøres å få en ny slik erfaring som du hadde ved overgang fra Symbian til Android, eller som man hadde når 3dfx-kortene kom på markedet, når Duke Nukem 3d ble lansert. Men det betyr ikke nødvendigvis at det skjer "mindre" nå, man vi har liksom ikke den samme "WOW"-effekten.

Når det er sagt, så er jeg VELDIG imponert over kinatelefonen min:
OnePlus 3T som ruller på Android N og koster halvparten av tilsvarende telefoner :-P

Jeg tror at de store produsentene bør være redd for nye aktører, med prisnivået på smarttelefoner i dag.

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes adaptre som gir både lading og mulighet for overgang til minijack til USB C? Uten det anser jeg telefon uten minijack som helt uaktuelt for min del, da den blir håpløs å bruke i bilen (blåtannlyd er ikke aktuelt. Dacen i htc telefonene er mye bedre enn dacen i de fleste bilspillere).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes adaptre som gir både lading og mulighet for overgang til minijack til USB C? Uten det anser jeg telefon uten minijack som helt uaktuelt for min del, da den blir håpløs å bruke i bilen (blåtannlyd er ikke aktuelt. Dacen i htc telefonene er mye bedre enn dacen i de fleste bilspillere).

Med mindre telefonen gir analog lyd over USB-c er det irrelevant hva slags DAC som sitter i telefonen. Da er det DAC-en i adapteret som avgjør hvor god lyden blir.
Lenke til kommentar

Man kan vel kjøre analoglyd over usb c også. Jeg er langt fra sikker, men tviler på at det sitter en dac i ørepluggene som følger med telefonen. Sånn sett trenger man ikke dac i adapteret, kun at det fungerer som en overgangsplugg + at det gir lading.

Trådløslading hadde vært et alternativ, men telefonen støtter vel ikke det i utgangspunktet. Det er uansett en dårligere løsning, da det ikke gir mulighet for quick charge.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Må si meg enig i det meste av dette. Produsentene dilter etter hverandre. Hadde de lyttet til forbrukerne så hadde man i det minste hatt ett bredere utvalg av håndsett. F.eks vil mange brukere gjerne ha små og lette telefoner, men utvalget i dette segmentet er svært begrenset. Mange forbrukere har dessuten lite kunnskap om de mulighetene teknologien kan levere. Mye av skylda for dette ligger på media som de senere årene har degenerert til rene talerør for produsentene. Markedet burde være såpass informert at programvare-baserte produkter som moderne mobile dataterminaler av ulike slag ikke skulle være salgbare med mindre produsenten forplikter seg til å levere periodiske oppdateringer (retting av feil og sikkerhetsproblemer) i hele produktets forventede levetid.

Lenke til kommentar

Man kan vel kjøre analoglyd over usb c også. Jeg er langt fra sikker, men tviler på at det sitter en dac i ørepluggene som følger med telefonen. Sånn sett trenger man ikke dac i adapteret, kun at det fungerer som en overgangsplugg + at det gir lading.

USB er nok en helt digital inngang, så det trengs en adapter.

Wikipedia:

USB-C plug supports analog headsets through an audio adapter accessory with a 3.5 mm socket providing four standard analog audio signals (Left, Right, Mic, and GND).

De ørepluggene som selges med USB C- eller lightningplugg har en DAC innebygd i seg. Disse kan bli ganske så små, men det går så klart på bekostning av lyden.

På farten er det helt idiotisk å måtte dra med seg en ekstern DAC som bare er i veien på f.eks. bussen, og når trådløse hodetelefoner ikke er et alternativ er dette en idiotisk retning Apple har ført oss inn i. Den store lytteopplevelsen kommer ikke på bussen, og i hvert fall ikke fra mobilen. Uten 3.5mm jack blir hverdagen mye tyngre for de av oss som har et headsett de vil bruke som er laget for å taes med eller brukes inne uten å måtte bytte for hver forflytning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser en artikkel der nye telefoner blir annonsert eller testet, kjenner jeg litt oppgitthet når nye apper og software finner veien inn i en telefon. Android markedet har blitt kjedelig med årene merker jeg.

Nå har jeg hatt såkalte smarttelefoner med appstøtte siden tiden med nokia og s60 plattformen, og merker at jeg lider av app fatigue etter så mange år med testing og bruk.

Da android kom, var det veldig gøy og spennende med alle de tulle-appene som fant veien til markedet. Alle som i teori og praksis viste brukeren hva telefonen i seg selv kunne brukes til, nå går det kun igjen med de samme faste jeg har brukt de siste 2-3 årene.

Bank, finn, kino, easypark, digipost med mer.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen nå som det kommer enda flere apper, da som AI for å holde styr på alle de andre appenes forbruk osv. Jeg syns google burde stille krav til alle apputviklere sånn at android klarer å måle strøm og ressursforbruk av enhver app, sånn at en bruker vet når og hvilken app det er som sluker batteri og ressurser på telefonen. I dag er det sånn at man må avinstallere/installere en og en app for å finne ut hvilken en det er som synder kraftig.

Personlig ønsker jeg meg en telefon som er absolut _helt_ nedstrippet for apper når man kjøper ny. Instillinger, meldinger, telefon/ringe app, galleri, kamera og google play holder. Resten burde vært frivillig å installere.

Så kommer vi til hardware. Der har det vært lite revolusjon siden 2010, kun evolusjon. Små steg i retning tynnere telefoner, større skjermer og et par nye trådløse standarder har funnet veien inn i varmen. HTC tror jeg bør bytte ut et par toppledere, for der i gården har det virkelig stagnert etter storhetsdagene.

Det gjelder også de andre produsentene. Det har vært magert med utvikling og nytekning føles det ut som.

Det finnes mange alternativer for å finne ut hvilken apper som trekker strøm og har wakelocks eller for mange undøvendige alarms. Det finnes til og med måter å måle hvor mye telefonen din trekker når den helt avskrudd.

Endret av LyLu
Lenke til kommentar

Jeg savner allerede min HTC One etter å ha kjøpt meg en Samsung S7, TouchWiz er det største makkverket innen Android. Det gjør det heller ikke bedre at det er vanskeligere å låse opp telefonen for å installere egen rom. Burde komme flere topptelefoner med stock android.

Lenke til kommentar

USB er nok en helt digital inngang, så det trengs en adapter.

Wikipedia:

USB-C plug supports analog headsets through an audio adapter accessory with a 3.5 mm socket providing four standard analog audio signals (Left, Right, Mic, and GND).

De ørepluggene som selges med USB C- eller lightningplugg har en DAC innebygd i seg. Disse kan bli ganske så små, men det går så klart på bekostning av lyden.

På farten er det helt idiotisk å måtte dra med seg en ekstern DAC som bare er i veien på f.eks. bussen, og når trådløse hodetelefoner ikke er et alternativ er dette en idiotisk retning Apple har ført oss inn i. Den store lytteopplevelsen kommer ikke på bussen, og i hvert fall ikke fra mobilen. Uten 3.5mm jack blir hverdagen mye tyngre for de av oss som har et headsett de vil bruke som er laget for å taes med eller brukes inne uten å måtte bytte for hver forflytning.

Ja, det er derfor jeg mener at det burde gå an å lage et adapter som fungerer både som overgang til 3,5mm jack og lading, i samme adapter. Begge deler støttes jo hver for seg. Men det at man ikke kan kjøre analoglyd ut når man lader, og omvendt, er premieidiotisk. Spesielt mtp. at HTC virkelig har satset på god integrertdac i telefonene.

Lenke til kommentar

Vakker telefon. Synd den er i glass, altfor lettknuselig. Mener fortsatt at HTC M7 er HTCs beste design.

Enig. M7 er ikke bare HTC´s beste. M7 er det beste design ever. Uansett produsent. Men du får aldri vite min mening p.g.a. at de bruker dette latterlig dumme rasket som vi kommenterer å. Jeg har sagt det til dem før. De må bruke Disqus. Da blir det liv i leiren.

Lenke til kommentar

Vedr rekkefølgen av tilbake- og multitask-knappene, så er det vel Samsung som gjør det feil og HTC som gjør det riktig? (Der fasiten er hva Google mener er riktig.)

Tilbaketasten skal være på venstre side. Samsung ønsker antagelig ikke å rette seg etter dette da de allerede hadde etablert sin tilbaketast på høyre side gjennom flere år da Google definerte standarden til å være venstre side.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...