Gå til innhold

Sjøforsvaret insisterer på å bruke diesel i Kystvaktens nye skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig å angripe sjøforsvaret for å velge diesel.

 

Fornybart drivstoff fra avfall kommer nå for fullt, og Norges største kollektivtransportselskap Ruter planlegger å fase ut alt fossilt drivstoff innen 2020. Dieselmotorer vil da være mye mer miljøvennlig enn gassmotorer.

 

https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337

 

Fossilt drivstoff vil i Norge trolig bli faset ut i løpet av de nærmeste årene. Vi kaster bort skattebetalernes penger på å velge dyre og dårlige løsninger, fordi vi tror de er mer miljøvennlige enn tradisjonelle motorer.

 

BTL-drivstoff fra avfall har også er lavt tenningspunkt, som gir små utslipp av NOX. Ellers er drivstoffet svært rent, slik at de blir små utslipp av sot.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

I våre naboland Sverige og Finland satser man stort på fornybart drivstoff fra avfall, mens vi i Norge kaster bort penger på elbiler og andre tullete "miljøtiltak". Dette fører til at Norge ligger langt bak når det gjelder utvikling av miljøvennlig drivstoff, og at vi i fremtiden risikerer å bli en nettoimpoertør av drivstoff fra Sverige og Finland.

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kystvaktskipene vil forhåpentligvis aldri bli brukt i krig, likefullt må de spesifiseres som om de er midt i en krig. Fordel med diesel er at det er mye enklere å få tak i under en krisesituasjon. -Dualfuel kunne nok gjort samme nytten akkurat på det punktet. -Men så kommer andre farer som eksplosjonsfare under angrep. -En gasstank som er lekk mister i bestefall alt innhold, sjansen er stor for at hele båten går i luften. En dieseltank som blir lekk under ett angrep har ikke samme risiko.

Jeg synes TU kunne gjort mer for å sammenlignet de forskjellige drivstoffene. Dualfuel har en veldig stor fleksibilitet, men den har kanskje også noen bakdeler?

Hvor langt kommer man f.eks på "en tank" med LNG/diesel? -Er det omtrent like langt? Kan man med begge typer effektivt krysse atlanteren? Reise Norge på langs? Kan man lage LNG-tanker som er sikker nok til å motstå missiler? Diesel slipper ut mye sot som ikke er bra at legger seg på snø, kan man rense dieseleksosen? Kan man bruke miljødiesel med mindre sot?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

En dual fuel motor, vil under alle omstendigheter(Ved LNG drift) slippe ut mellom 5-10% LNG som ikke er forbrent. LNG er 22 ganger mer miljøfiendtlig en CO2(Ved direkte utslipp til luft) så det regnestykket sier seg selv. Og som jeg har sagt før, vis meg den LNG tanken til dette fartøyet: 22 knop, og 8 uker unsupported.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fartøyene skal bygges med en utholdenhet på åtte uker uten etterforsyning og er tiltenkt å operere i den ytre del av Norges interesseområde. "

 

Artikkelen fokuserer ganske mye på tilgjengelighet, men unngår å fokusere på punktet om åtte ukers drift, uten etterforsyning.

Dersom skipet skal gå med full fart i en krigssituasjon i 8 uker, hva med LNG?

I krig vil miljøet være underordnet, noe også de mest miljøvennlige bør akseptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LNG er tilgjengelig i hele landet, Diesel er tilgjengelig i hele verden.

I krig kan man ikke vente på at verden kommer etter.

 

Helt riktig å kjøre diesel-elektrisk, så skifter vi til bedre alternativer når tilgjengeligheten tillater det, som for eksempel til aneutrone fusjons reaktorer. Da trenger vi ikke lenger bekymre oss for hvor vi skal tanke fuel neste gang. Ikke utgjør de noen eksplosjons fare heller.

 

Å ønske at politiske vedtak skulle få trumfe rikets sikkerhet er mildt sakt bekymringsverdig.

 

Noterer meg også det at de som uttaler seg i denne "artikkelen" stort sett er folk med egne økonomiske interesser innenfor leveranse av slikt utstyr som det de mener skipene burde ha. Kan det være at TU er gift med bransjen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skal forsvaret kjøpe skip som er drevet på drivstoff som hverken forsvaret eller NATO har forsyningslinjer til? Og hva skal de så gjøre når de må bunkre fra nye supportskipet som de har bestilt?

Om kritikerene får huet ut av ræva et lite øyeblikk så forstår de at det er snakk om krigsskip ment til oppsyn og forsvar av norges grenser. Ikke et subsidieprosjekt av LNG.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt OK at de går for diesel. Nå kuttes det så mye i diesel forbruket på land at man til slutt ikke vet hva man skal gjøre med all diesel som blir til overs. Diesel er billigere å produsere enn bensin og er ikke akkurat noe man kan velge bort i destilleringsprosessen av råolje.

Lenke til kommentar

Skal forsvaret kjøpe skip som er drevet på drivstoff som hverken forsvaret eller NATO har forsyningslinjer til? Og hva skal de så gjøre når de må bunkre fra nye supportskipet som de har bestilt?

 

Om kritikerene får huet ut av ræva et lite øyeblikk så forstår de at det er snakk om krigsskip ment til oppsyn og forsvar av norges grenser. Ikke et subsidieprosjekt av LNG.

 

Helt klart, du kan lett komme i en situasjon der du må bunkre fra andre skip.

Dette kan også skje i en lete / redings opperasjon etter en båt eller fly som forsvinner og båten du bunkrer fra er islansk eller russisk.

 

Så har du sikkerhets aspektet. Dette er et krigsskip som kan komme i bråk.

LNG er veldig fint for mye og skulle vært brukt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...