foenix Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Jeg lurte på hvilken ekstern harddisk jeg bør satse på for å sikre meg mot evt. krash el. virus? Jeg har ikke behov for stort mer enn 2TB. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Du bør satse på en NAS der du har mulighet for RAID. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Du bør satse på en NAS der du har mulighet for RAID. RAID er ikke backup, det er feiltoleranse. En ekstern disk fungerer greit som backup, så lenge den blir behandlet bra. Men viktig å huske på at en ekstern disk IKKE er noe annet enn en backup disk, altså at du alltid har en kopi liggende på selve pcen. Jeg lurte på hvilken ekstern harddisk jeg bør satse på for å sikre meg mot evt. krash el. virus? Bare å kjøpe den disken i den størrelsen du ønsker som passer lommeboken best. USB 3.0 disker er raskest, om du har USB 3.0 på pcen. Så er jo trikset å bare koble den til når du skal oppdatere den med backup filer, for står den koblet til hele tiden så har du ingen beskyttelse mot f.eks virus som cryptovirus etc. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 (endret) Du bør satse på en NAS der du har mulighet for RAID. RAID er ikke backup, det er feiltoleranse. En ekstern disk fungerer greit som backup, så lenge den blir behandlet bra. Men viktig å huske på at en ekstern disk IKKE er noe annet enn en backup disk, altså at du alltid har en kopi liggende på selve pcen. Nei, RAID 1 i seg selv er ikke backup, men man vil fortsatt kunne hente ut filer hvis én av diskene krasjer. For at det skal være backup, er man jo avhengig at det også er lagret på PCen. Grunnen til at jeg foreslo NAS var at han ville ha noe som sikret mot virus. En NAS er adskilt fra PCen, de kjører ofte Linux og vil ikke være like utsatt som en vanlig ekstern disk. NAS kan også deles mellom alle på nettverket. Men klart, hvor mye penger man vil legge i det kommer jo an på hvor viktige filene er. Endret 13. februar 2017 av RRhoads Lenke til kommentar
foenix Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Jeg er mest interessert i en ekstern usb disk som jeg kan lagre i et brannsikkert skap og lurte på hvilken som er best med hensyn på kvalitet i forhold til pris? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 (endret) De fleste er ok og har normale feilrater. Du finner få kalkuner i markedet med mindre de er produserte av Jallatech enterprises.Det viktigste er at de blir pent behandlet.Denne selger mye:https://www.komplett.no/product/845951/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-ekstern/seagate-expansion-portable-2tb# Endret 13. februar 2017 av vidor 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Nei, RAID 1 i seg selv er ikke backup, men man vil fortsatt kunne hente ut filer hvis én av diskene krasjer. For at det skal være backup, er man jo avhengig at det også er lagret på PCen. Grunnen til at jeg foreslo NAS var at han ville ha noe som sikret mot virus. En NAS er adskilt fra PCen, de kjører ofte Linux og vil ikke være like utsatt som en vanlig ekstern disk. NAS kan også deles mellom alle på nettverket. Men klart, hvor mye penger man vil legge i det kommer jo an på hvor viktige filene er. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. For når du først har en NAS, er vel faren stor for at du har mappet NASen som en disk i Windows. Og er den tildelt stasjonsbokstav, vil f.eks et Cryptovirus også kryptere og fjerne alle filer på NASen. Og da hjelper ikke RAID noe, og heller ikke hvilket OS NASen kjører på. Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nei, RAID 1 i seg selv er ikke backup, men man vil fortsatt kunne hente ut filer hvis én av diskene krasjer. For at det skal være backup, er man jo avhengig at det også er lagret på PCen. Grunnen til at jeg foreslo NAS var at han ville ha noe som sikret mot virus. En NAS er adskilt fra PCen, de kjører ofte Linux og vil ikke være like utsatt som en vanlig ekstern disk. NAS kan også deles mellom alle på nettverket. Men klart, hvor mye penger man vil legge i det kommer jo an på hvor viktige filene er. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. For når du først har en NAS, er vel faren stor for at du har mappet NASen som en disk i Windows. Og er den tildelt stasjonsbokstav, vil f.eks et Cryptovirus også kryptere og fjerne alle filer på NASen. Og da hjelper ikke RAID noe, og heller ikke hvilket OS NASen kjører på. Så hva vil da løsningen være, ved bruk av NAS, for å forhindre tap av data pga crypto osv? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nei, RAID 1 i seg selv er ikke backup, men man vil fortsatt kunne hente ut filer hvis én av diskene krasjer. For at det skal være backup, er man jo avhengig at det også er lagret på PCen. Grunnen til at jeg foreslo NAS var at han ville ha noe som sikret mot virus. En NAS er adskilt fra PCen, de kjører ofte Linux og vil ikke være like utsatt som en vanlig ekstern disk. NAS kan også deles mellom alle på nettverket. Men klart, hvor mye penger man vil legge i det kommer jo an på hvor viktige filene er. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. For når du først har en NAS, er vel faren stor for at du har mappet NASen som en disk i Windows. Og er den tildelt stasjonsbokstav, vil f.eks et Cryptovirus også kryptere og fjerne alle filer på NASen. Og da hjelper ikke RAID noe, og heller ikke hvilket OS NASen kjører på. Så hva vil da løsningen være, ved bruk av NAS, for å forhindre tap av data pga crypto osv? Enkelt. Du setter det opp slik at du ikke har skriverettigheter fra PCen. Du logger heller inn på NAS og laster ned fra PCen det du vil ha backup av. Lenke til kommentar
Chivas Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Nei, RAID 1 i seg selv er ikke backup, men man vil fortsatt kunne hente ut filer hvis én av diskene krasjer. For at det skal være backup, er man jo avhengig at det også er lagret på PCen. Grunnen til at jeg foreslo NAS var at han ville ha noe som sikret mot virus. En NAS er adskilt fra PCen, de kjører ofte Linux og vil ikke være like utsatt som en vanlig ekstern disk. NAS kan også deles mellom alle på nettverket. Men klart, hvor mye penger man vil legge i det kommer jo an på hvor viktige filene er. Det er jo en sannhet med modifikasjoner. For når du først har en NAS, er vel faren stor for at du har mappet NASen som en disk i Windows. Og er den tildelt stasjonsbokstav, vil f.eks et Cryptovirus også kryptere og fjerne alle filer på NASen. Og da hjelper ikke RAID noe, og heller ikke hvilket OS NASen kjører på. Så hva vil da løsningen være, ved bruk av NAS, for å forhindre tap av data pga crypto osv? Enkelt. Du setter det opp slik at du ikke har skriverettigheter fra PCen. Du logger heller inn på NAS og laster ned fra PCen det du vil ha backup av. Er et noen mulighet for å automatisere dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 (endret) NAS med ftp login eller faktisk også med kun bruk av UNC (ikke mountet) omgår man crypto selv om den er tilkoplet hjemmenettet og påslått hele tiden. Endret 20. februar 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Siden de fleste NAS boksene har rsync muligheter kan du lage et lite script som først gjør en sjekk mot eksisterende backup for å telle hvor mange filer som er som endret før det går videre og kopierer over de endrede filene dersom det er under ei viss grense. Alternativt sette opp en litt mer avansert boks med deduplisering (jeg liker denne) og kopier inn alt hver dag til en mappe med dagens dato. Er filene like tar de ikke plass da dedupliseringa ordner opp. Er de ødelagte av kryptovirus blir de lagret på nytt og du har likevel tidligere dagers backuper urørt. unRaid eller Windows 2016 er vel alternativene der. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 En filbackup bør også tåle innbrudd, brann, flom, snøskred, osv. - og da sier det seg selv at backupen ikke bør lagres i samme hus som originalen. Du kan få filbackup 'to the cloud' for 1 kr/dag som også beskytter deg mot kryptovirus etc. Disse filene er tilgjengelige fra andre PC'er, smartphones, etc. Kombinerer du det med en månedlig manuell 'disk imaging' til lokal USB3-disk, så har du også grei beskyttelse i tilfelle maskinhavari. Bytt disk og legg inn fra image, og vips er du tilbake. (Hvis PC'en brenner opp har du ikke så mye bruk for et maskinspesifikt disk image, så denne disken kan godt ligge i samme hus som PC'en.) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Mye prat her Har en Maxwell tank 4TB til backup. Veldig rask disk og kostet bare 990kr på cdon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå